Rozrząd najczęściej wymienia się w specjalistycznym warsztacie. Można tę naprawę wykonać też samodzielnie. Trzeba jednak mieć choćby podstawową wiedzę techniczną, nieodzowny jest również zestaw odpowiednich blokad rozrządu.
Blokada rozrządu - dlaczego jest niezbędna przy wymianie rozrządu?
Wymiana rozrządu to jedna z istotniejszych i kluczowych napraw, jakie wykonuje się w samochodzie. Pierwszym krokiem jest demontaż paska rozrządu, ale aby dostać się do paska, trzeba zdemontować kilka innych elementów. Najpierw trzeba odłączyć akumulator, następnie demontowane jest nadkole, po czym zdejmowany pasek napędu alternatora. Po odkręceniu poduszek silnika, odłączeniu układu wydechowego i zdjęciu osłony paska, można przystąpić do demontażu paska rozrządu. I właśnie na tym etapie kluczową rolę odgrywa blokada rozrządu.
Motoryzacja
Zastosowanie blokady rozrządu umożliwia zapewnienie ustawienia wszystkich elementów rozrządu w odpowiednich miejscach. Dzięki temu, po wymianie elementów rozrządu, znajdują się one dokładnie w tym miejscu, w którym powinny i nie trzeba tracić czasu na odpowiednią regulację rozrządu. Jeżeli ten element nie zostanie przeprowadzony prawidłowo, samochód może mieć nierówne obroty, a nawet silnik może nie chcieć się uruchomić. Sposoby blokady różnią się w zależności od modelu auta. Np. w modelu silnika 2.2 HDI najpierw zablokować trzeba wał korbowy (za pomocą specjalnego trzpienia), a następnie blokuje się wał rozrządu.
Uniwersalna blokada rozrządu - co wchodzi w skład zestawu?
Uniwersalne blokady rozrządu przeznaczone są dla różnych marek samochodów, zarówno do silników benzynowych, jak i diesla. Zestawy blokad mogą być zastosowane w warsztatach samochodowych, gdzie wykorzystywane są w wielu modelach i silnikach samochodów.
W skład profesjonalnego, uniwersalnego zestawu blokad do rozrządu wchodzi wiele elementów, które muszą umożliwić m.in. osiowanie wałka rozrządu, ustawienie i regulację naciągu łańcucha, synchronizację całego układu rozrządu, zdemontowanie i wyrównanie łańcucha. Najlepsze zestawy do blokady rozrządu zrobione są ze stali odpornej na bardzo duże obciążenia. Osoba wymieniająca rozrząd musi mieć pewność, że zastosowane blokady nie zawiodą w momencie pracy nad rozrządem. Zestaw taki musi charakteryzować się trwałością, dużą precyzją wykonania, musi być zestawem łatwym w transporcie (umieszczonym w specjalnej walizce). Jego uniwersalność umożliwia wykonywanie wielu prac naprawczych, a praktyczność wykorzystanie w różnych modelach samochodów. Klasyczny uniwersalny zestaw ma w swoim składzie narzędzia do usuwania wałka rozrządu, ściągacze do demontażu pompy wtryskowej, napinacz łańcucha rozrządu, kołek do ustawienia koła zamachowego, kołek blokujący napinacz łańcucha, kołki blokujące wałek rozrządu oraz samą walizkę, w której ten zestaw się znajduje.
Blokada rozrządu - kupować czy wypożyczać?
Jako że blokady rozrządu nie używa się zbyt często, zamiast ją kupować, można skorzystać z opcji wypożyczenia. W zależności od typu pojazdu cena wypożyczenia rozpoczyna się od 100 zł, a może dojść nawet do 500 zł. Można wypożyczyć cały komplet do blokady lub poszczególne jej elementy, takie jak klucz do blokowania koła pasowego czy ściągacze do demontażu pompy wtryskowej. W takiej sytuacji cena wypożyczenia pojedynczych elementów jest oczywiście odpowiednio niższa.
Miejsca blokady rozrządu w poszczególnych typach pojazdów
Każdy rodzaj samochodu ma inne miejsca do blokady rozrządu. Zanim przystąpi się do pracy nad rozrządem, trzeba zidentyfikować te miejsca, aby przeprowadzona blokada była efektywna.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Odcinkowy pomiar prędkości - co to jest? Lista miejsc w Polsce
- Czy da się połączyć pasję z wychowaniem dziecka? Projekt "Drive Story" pokazał, że jest to możliwe
- Maluch zmotoryzował Polskę. "W tej chwili przeżywa niesamowity renesans"
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Thomas Barwick/Getty Images