Jakie są objawy zapchanego katalizatora?
Do najbardziej widocznych objawów zapchanego katalizatora zalicza się spadek mocy silnika oraz związane z tym osłabienie przyspieszenia. Oprócz nich zauważalne są specyficzne drgania, które pojawiają się podczas włączenia biegu jałowego. Samochód wówczas nierówno pracuje, a silnik wydaje wyraźne odgłosy sugerujące, że coś jest z nim nie tak.
Samochody: gadżety, aplikacje, ceny aut używanych
Zapchany katalizator to dość często spotykana awaria, przytrafiająca się głównie autom ze sporym przebiegiem. Gdy katalizator jest zatkany, spaliny nie mogą się wydostać, więc auto nie może ruszyć – to jednak ekstremalny przypadek. Zazwyczaj kierowcy nie są w stanie odczuć, że zapchał się katalizator, szczególnie na początkowym etapie awarii. Wielu z nich po zorientowaniu się, że samochód pracuje mniej wydajnie, przyczyn awarii zaczyna szukać np. w układzie zapłonowym, a nawet wymienia pompę paliwową lub wtryskiwacze.
Zapchany katalizator to wynik usterek w układzie zapłonowym. Dzieje się tak w sytuacji, gdy paliwo spalane jest w katalizatorze zamiast w cylindrze. Drugim powodem awarii może być nagłe schłodzenie rozgrzanego katalizatora, np. po szybkim wjechaniu w głęboką kałużę. O awarii informuje kierowcę zapalona kontrolka „check” znajdująca się na desce rozdzielczej.
Jak wyczyścić zapchany katalizator?
Wyczyszczenie zapchanego katalizatora wymaga nieco czasu. Układ wydechowy należy jednak bezzwłocznie oczyścić z oleju, który np. wyciekł z turbiny. W przeciwnym wypadku może dojść do trwałego uszkodzenia katalizatora.
Na początku należy zdemontować wszystkie elementy wymagające oczyszczenia. Koniecznie trzeba usunąć z nich nadmiaru płynu nagromadzonego na skutek awarii. W tym celu najlepiej użyć profesjonalnych preparatów czyszczących, a następnie osuszyć układ i zamontować go z powrotem w aucie. Objawy zapchanego katalizatora bywają szkodliwe dla całego auta. Niekiedy samo wyczyszczenie urządzenia to za mało i konieczna jest wymiana katalizatora na nowy.
Czyszczenie katalizatora to zadanie, którego wykonanie warto zlecić specjaliście. Może się bowiem okazać, że oprócz czyszczenia urządzenie trzeba także odetkać, a to również poważna naprawa. Zapchany katalizator w dieslu czy ten od silnika benzynowego najlepiej wyczyścić ręcznie, bez dodawania uszlachetniaczy paliwa. Nawet jeśli katalizator się zużyje, można go oddać do punktu skupu – wartość takiego urządzenia może wynieść nawet kilkaset złotych.
Jak odetkać zapchany katalizator?
Ubrudzony olejem katalizator da się stosunkowo łatwo wyczyścić. Nieco więcej kłopotów może sprawić odetkanie jego dysz. Urządzenie w trakcie eksploatacji zbiera sadzę, która w pewnym momencie może unieczynnić powierzchnię katalizatora. Co zrobić, jeśli tak się stanie? Można go np. odetkać ciśnieniowo. Metoda jednak jest skuteczna tylko częściowo. Pokrywająca katalizator warstwa tlenków jest niezwykle trudna do usunięcia. Co prawda, część z nich po pewnym czasie zniknie, ale katalizator i tak nie będzie w pełni drożny. Inna metoda udrażniania urządzenia wykorzystuje podchloryn sodu i zapewnia dobre efekty, jednak już po przejechaniu około 200 tys. kilometrów trzeba ją powtórzyć.
Zapchany katalizator ma początkowo niewidoczne objawy. Benzyna i ropa to paliwa generujące spaliny, które z czasem mogą coraz bardziej go zatykać i powoli niszczyć. Wielu producentów zamiast regeneracji katalizatora zaleca jego wymianę na nowy.
Zapchany katalizator wyczyścić jest dość łatwo, odetkanie również może się udać. Wielu kierowców jednak rezygnuje zarówno z jednego, jak i drugiego sposobu i po prostu usuwa katalizator. Jest to działanie bardzo nieodpowiedzialne i uniemożliwia uzyskanie pozytywnego wyniku badań technicznych.
Jaki jest koszt wymiany zapchanego katalizatora?
Gdy objawy zapchanego katalizatora w silniku benzynowym zaczną już być widoczne, właścicielowi auta pozostaje albo wyczyścić i odetkać urządzenie, albo kupić nowe. Ceny urządzeń są zróżnicowane. Decydując się na zakup zamiennika, można znaleźć ofertę nieprzekraczającą kilkuset złotych. O wiele więcej przyjdzie zapłacić za oryginalny, fabrycznie nowy katalizator – tu koszty liczone są niekiedy w tysiącach złotych.
Nieco droższa może być wymiana zapchanego katalizatora dieslowskiego. Objawy awarii katalizatorów pracujących w jednostkach TDI są podobne do tych z silników benzynowych, ale są to urządzenia nieco mniej popularne. Wymiana zapchanego katalizatora w dieslu to koszt około 2000 złotych – cena jest jednak zależna od modelu auta oraz sprzedawcy.
Zobacz także:
- Jak odpalić samochód na kable – wiedza przydatna każdemu kierowcy
- Popowodziowe auta z zachodniej Europy trafią do Polski. Jak je rozpoznać?
- Mycie samochodu - jakich błędów nie popełniać?
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: The Good Brigade/Getty Images