Silniki dieslowskie mają wiele zalet. Wytwarzają dużą moc przy relatywnie niskim zużyciu paliwa. Niestety, mają też bardzo istotną wadę – emitują dużo spalin, co gorsza, z bardzo niebezpiecznymi cząstkami stałymi.
Europejski standard emisji spalin określa wartość dopuszczalnej emisji tlenków azotu, węgla, cząstek stałych i węglowodorów. Obowiązuje od 1993 roku i dotyczy samochodów osobowych oraz innych pojazdów, w tym również rolniczych. Co warto wiedzieć o normach Euro?
Normy Euro zmniejszają dopuszczalną wartość emisji spalin co kilka lat. Są różne dla silników wysokoprężnych i benzynowych oraz pojazdów dwukołowych. Od kiedy obowiązują normy Euro?
Prokuratura ustala okoliczności śmierci małżeństwa z Zielonej Góry, których ciała znaleziono w ich aucie. Do tragedii doszło w pobliżu Odry we wsi Będów. Prawdopodobnie 50-latkowie zatruli się spalinami, kiedy chcieli ogrzać się w samochodzie podczas wędkowania.
Jedną z przyczyn powstawania smogu jest bezprawne usuwanie filtrów cząstek stałych w autach z silnikami diesla. O tym, jak trują nas spaliny samochodowe rozmawialiśmy w Dzień Dobry TVN z pulmonologiem dr n. med. Tadeuszem Zielonką z Polskiego Towarzystwa Chorób Płuc i Markiem Józefiakiem z Greenpease Polska. Co można zrobić, aby zminimalizować natężenie ruchu w miastach i spaliny samochodowe?
Z najnowszych badań powietrza nad Warszawą wynika, że jest ono bardzo zanieczyszczone. Największy problem stanowi dwutlenek azotu i benzopiren, który jest rakotwórczy. Najgorzej jest przy wielkich arteriach komunikacyjnych. Czym grozi nam zanieczyszczone powietrze? Czy zanieczyszczenie może doprowadzić do śmierci? O to zapytaliśmy w Dzień Dobry TVN doktora Piotr Gryglasa.