Normy Euro wyznaczają graniczne wartości emisji spalin samochodów osobowych, ciężarowych, dwukołowych i innych. Najnowsza norma Euro 6 obowiązuje od 2014 roku, a wraz z nadejściem kolejnych norm wartość emisyjna się zmienia. Kogo dotyczy norma Euro?
Od kiedy obowiązuje norma Euro 6?
Norma Euro 6 obowiązuje od 2014 roku i dotyczy lekkich pojazdów użytkowych i pasażerskich, a dokładniej poziomu zanieczyszczeń, jaki emitują. Euro 6 wymaga, aby pojazdy lekkie nie emitowały więcej niż 400 mg/kWh tlenków azotu i powyżej 10 mg/kWh cząstek stałych. W związku z tym emisja tlenków azotu ma być mniejsza o 80% od poprzedniej normy Euro 5 i o 66% mniejsza w odniesieniu do cząstek stałych.
Norma Euro dla samochodów z silnikiem Diesla
Obowiązują inne zasady emisji spalin dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym. W przypadku diesla dopuszczalna emisja cząstek stałych PM wraz z wprowadzaniem nowej normy skutecznie się zmniejsza. W związku z tym norma Euro 1 dopuszczała 0,14 g/km emisji cząstek stałych, norma Euro 2 już o blisko połowę mniej, norma Euro 3 pozwalała na 0,05 g/km, norma Euro 4 dla diesela wynosiła 0,009 g/km, a normy Euro 5 i Euro 6 po 0,005 g/km. Emisja tlenku węgla w przypadku Euro 1 mogła wynieść 3,16 g/km, a w normie Euro 6 – już o 6 razy mniej.
Norma Euro dla pojazdów benzynowych
Emisja spalin w przypadku pojazdów benzynowych jest nieco inna i dopuszcza 1 g/km tlenku węgla, podczas gdy diesel nie może przekroczyć 0,5 g/km CO. Taka sama sytuacja dotyczy węglowodorów, które dla pojazdów benzynowych w normie Euro 6 wynoszą 0,1 g/km, a dla silników wysokoprężnych o połowę mniej.
Gdzie obowiązuje norma Euro 6?
Norma dotycząca standardu emisji spalin dotyczy pojazdów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Normy zostały opracowane w związku z serią dyrektyw europejskich, a pojazdy, które nie spełniają ustalonych wymogów, nie mogą być sprzedawane na terenie UE.
Pozostałe normy Euro
Normy Euro są aktualizowane co kilka lat – najstarsza z sześciu obowiązuje od 1993 roku. Wtedy też powstała norma Euro 1, która dotyczyła samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. Kolejna obowiązywała już trzy lata później i była normą Euro dla samochodów osobowych . Zarówno normy Euro 3, jak Euro 4 odnosiły się do wszystkich pojazdów, natomiast Euro 5 dotyczyła lekkich samochodów osobowych i użytkowych.
Normy Euro 6 dla poszczególnych spalin
Normy Euro dotyczą emisji tlenków azotu NOx, tlenków węgla CO, cząstek stałych PM oraz węglowodorów HC. Każda norma ma regulować dane emisyjne dla pojazdów osobowych, ciężarówek, autobusów, pociągów, maszyn rolniczych i traktorów oraz barek. Norma Euro 6 dla tlenków węgla wynosi 1 g/km, dla węglowodorów 0,1 g/km, tlenków azotu 0,06 g/km, a w przypadku cząstek stałych dla silników ze wtryskiem bezpośrednim ta wartość wynosi 0,005 g/km. Jeszcze w 1996 roku w trakcie obowiązywania Euro 2 nie było żadnych wymagań odnośnie węglowodorów i tlenków azotu. Ta sytuacja zmieniła się 4 lata później, a w przypadku cząstek stałych dopiero w 2009 roku.
Normy Euro dla motocykli
Normy Euro nie dotyczą wyłącznie pojazdów samochodowych i ciężarowych, ale też dwukołowych. Ostatnia norma Euro dla motocykli to Euro 4, która dotyczy emisji węglowodorów, tlenków węgla oraz tlenków azotu. W porównaniu do pierwszej obowiązującej europejskiej normy obecna dopuszczalna wartość tlenków węgla zmniejszyła się trzynastokrotnie, w przypadku węglowodorów dziesięciokrotnie, a tlenków azotu pięciokrotnie. Obecnie wartość tlenków węgla nie może przekroczyć 1 g/km, tlenków azotu 0,06 g/km i węglowodorów 0,3 g/km. Od 2020 roku zacznie obowiązywać kolejna norma Euro dla motocykli, która będzie bardziej restrykcyjna i ostrzejsza. Norma ma wprowadzić wartość graniczną dla emisji cząstek stałych, która nie przekroczy 0,0045 g/km.
Negatywny wpływ spalin na zdrowie człowieka
Normy Euro zostały wprowadzone ze względu na ochronę zdrowia i życia człowieka oraz środowiska. Spaliny emitowane przez pojazdy mają negatywny i znaczący wpływ na układ oddechowy i rozwój wielu chorób układu krążenia. Nadmierne osadzanie się cząstek stałych w pęcherzykach płucnych może doprowadzić nawet do śmierci. Z tego względu normy są coraz bardziej restrykcyjne. Dzisiejsza produkcja samochodów ma ograniczać emisję szkodliwych substancji, dzięki czemu auta są bardziej przyjazne dla środowiska.
Zobacz wideo: "Spaliny z silników diesla zwiększają ryzyko zachorowania na wiele chorób". Koncerny motoryzacyjne stawiają na hybrydy
Zobacz także:
Przewożenie dziecka na przednim siedzeniu - o czym pamiętać?
Bezpieczna podróż z dzieckiem na motocyklu. Rodzice podają żelazne zasady
Autor: Adrian Adamczyk