Normy Euro wyznaczają graniczne wartości emisji spalin dla większości pojazdów, w tym samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów czy pojazdów dwukołowych. Pierwsza norma zaczęła obowiązywać w 1992 roku i od tego czasu powstało pięć coraz bardziej restrykcyjnych norm.
Emisja spalin samochodowych
Normy Euro zostały stworzone przede wszystkim w związku z ochroną środowiska i zdrowia człowieka. Samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi spełniać wymogi, o których mowa w europejskim standardzie emisji spalin. Normy dla pojazdów z silnikiem Diesla i benzynowym są zbliżone i dotyczą czterech podstawowych związków chemicznych: tlenków węgla (CO), tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC) oraz cząstek stałych (PM). Spaliny mają widoczny wpływ na układ oddechowy i układ krążenia, rozwój astmy, nowotworów czy alergii, utrudniają oddychanie, powodują senność i zawroty głowy, podrażniają oczy, gardło i nos. Z tego względu już od 1992 roku obowiązują normy unijne, które wyznaczają graniczną wartość emisji spalin.
Norma Euro 1
Pierwszą normą europejskiego standardu emisji spalin była norma Euro 1, która obowiązywała od 1992 roku i dotyczyła samochodów osobowych oraz lekkich ciężarówek. Dla pojazdów z silnikiem benzynowym dopuszczała emisję tlenków węgla o wartości 2,72 g/km i sumę węglowodorów i tlenków azotu równą 0,97 g/km. W przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym wyznaczono wartość dla cząstek stałych PM, która wynosiła 0,14 g/km, dopuszczono emisję tlenków węgla równą 3,16 g/km i sumę węglowodorów z tlenkami azotu o wartości 1,13 g/km.
Norma Euro 2
Kolejna norma została wprowadzona w 1996 roku i dotyczyła samochodów osobowych. W przypadku pojazdów z silnikiem benzynowych dopuszczalna wartość emisji tlenków węgla wynosiła 2,2 g/km, a suma tlenków azotu i węglowodorów była blisko dwa razy mniejsza od normy Euro 1 (0,5 g/km). Dla pojazdów z silnikiem Diesla wprowadzono dodatkowo dopuszczalne wartości emisji spalin dla węglowodorów i tlenków węgla. Norma Euro 2 dopuszczała następujące wartości: dla tlenków węgla nie więcej niż 1 g/km, dla tlenków azotu do 0,55 g/km, dla węglowodorów 0,15 g/km, dla sumy węglowodorów i tlenków azotu 0,7 g/km, a dla cząstek stałych 0,08 g/km.
Norma Euro 3
Norma Euro 3 obowiązywała już cztery lata później i zgodnie z dyrektywą 98/69/WE [12] dotyczyła wszystkich pojazdów. W przypadku pojazdów z silnikiem benzynowym brano pod uwagę wartość tlenków azotu, która maksymalnie mogła wynosić 0,15 g/km. Zwiększono zaś dopuszczalną wartość dla tlenków węgla, która wzrosła o 0,1 g/km i wynosiła 2,3 g/km. Od normy Euro 3 nie obowiązywała już suma węglowodorów i tlenków azotu. Dopuszczalna wartość dla węglowodorów wynosiła 0,2 g/km, a w przypadku pojazdów z silnikiem wysokoprężnym wartości ponownie się zmniejszyły i wynosiły: CO – 0,64 g/km, HC – 0,06 g/km, NOx – 0,5 g/km, HC+NOx – 0,56 g/km i PM – 0,05 g/km.
Norma Euro 4
Normę Euro 4 wprowadzono w 2004 roku. Również dotyczyła ona wszystkich pojazdów i była jeszcze bardziej restrykcyjna. Dla silników benzynowych dopuszczała maksymalnie: CO – 1 g/km, HC – 0,1 g/km, NOx – 0,08 g/km, natomiast dla silników Diesla wynosiła: CO – 0,5 g/km, HC – 0,05 g/km, NOx – 0,25 g/km, HC+NOx – 0,3 g/km i PM – 0,009 g/km.
Norma Euro 5
W przypadku normy Euro 5 wprowadzonej w 2009 roku (dla lekkich samochodów osobowych i użytkowych) wartość tlenków węgla i węglowodorów pozostała taka sama jak w normie Euro 4, zarówno dla pojazdów z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Dla tych pierwszych zmieniono tylko wartości tlenków azotu (0,06 g/km) i pojawiła się norma cząstek stałych (0,005 g/km), która dotyczy silników z wtryskiem bezpośrednim. W przypadku pojazdów z silnikiem Diesla zmieniła się wartość tlenków azotu (0,18 g/km), cząstek stałych (0,005 g/km) oraz sumy węglowodorów i tlenków azotu (0,23 g/km).
Norma Euro 6
Od 2014 obowiązuje norma Euro 6, która dotyczy lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych. W przypadku pojazdów z silnikiem benzynowym wartości CO, HC, NOx i PM się nie zmieniły, a w odniesieniu do silników Diesla zmieniła się dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu (0,08 g/km, wcześniej 0,18 g/km) oraz sumy tlenków azotu i węglowodorów (0,13 g/km, w normie Euro 5 – 0,23 g/km).
Normy Euro dla motocykli
Dla pojazdów dwukołowych wprowadzono do tej pory cztery normy, do których wkrótce ma dołączyć kolejna. Norma Euro 4 dla motocykli dopuszcza wartość tlenków węgla równą 1 g/km, tlenków azotu 0,06 g/km i węglowodorów 0,3 g/km. Dla porównania dopuszczalna wartość dla tlenków węgla w normie Euro 1 wynosiła 13 g/km, dla tlenków azotu 0,3, a dla węglowodorów 3 g/km. Na przestrzeni lat wartość graniczna dla pojazdów dwukołowych zmieniła się nawet trzynastokrotnie, a w najbliższym czasie pojawią się jeszcze bardziej restrykcyjne normy.
Smog nie tylko truje, ale też uczula. Dowody znaleźli naukowcy z Krakowa
Zobacz też:
- Gwiazdor "Goggleboxa" sprawił ukochanej oszałamiająco drogi prezent. "Taki model jest tylko jeden w Polsce"
- Coraz więcej Polaków umiera z powodu zanieczyszczeń powietrza. "Połowa smogu pochodzi z naszych domów"
- Paraliż dróg i korki. Czy zima po raz kolejny zaskoczyła drogowców?
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.
Autor: Adrian Adamczyk