Badania: jak pandemia wpływa na dzieci?
Rządowa agencja Ofsted zbadała wpływ pandemii Covid-19 na dzieci, opierając się na przeprowadzanych od września wizytach w 900 szkołach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.
Wśród dzieci najbardziej dotkniętych zakłóceniami spowodowanymi przez pandemię znalazły się te, które niedawno rozpoczęły edukację i mają pracujących rodziców. Z raportu wynika bowiem, że w czasie pandemii spędzały mniej czasu zarówno z rodzicami, jak i z innymi dziećmi.
Nauczyciele zgłaszali, że niektóre małe dzieci, które potrafiły korzystać z nocnika czy toalety, ponownie używają pieluch, a inne utraciły podstawowe umiejętności, które wcześniej opanowały, takie jak jedzenie nożem i widelcem.
Z raportu wynika także, że starsze dzieci mają zaległości w nauce matematyki, problemy z czytaniem i koncentracją lub utraciły sprawność fizyczną. Inne wykazują oznaki niepokoju, czego przejawami są zaburzenia odżywiania i samookaleczanie.
Ważne wsparcie w rodzinie i nauka stacjonarna
Według danych Ofsted niektóre dzieci, pochodzące ze wspierających, ale niekoniecznie zamożnych środowisk, radziły sobie dobrze i mogły odnieść korzyści ze spędzania większej ilości czasu z rodzicami lub opiekunami.
Według brytyjskiego ministerstwa edukacji raport pokazuje, że ważne jest utrzymanie nauki stacjonarnej. W Wielkiej Brytanii szkoły i przedszkola były zamknięte podczas wiosennej kwarantanny. W czasie obowiązującego od 5 listopada lockdownu pozostają otwarte. W Polsce nauka zdalna dla uczniów klas 1-8 oraz szkół ponadpodstawowych ma obowiązywać do 29 listopada.
Dr Paweł Grzesiowski wyjaśnia, jakie jest ryzyko zakażenia w żłobku. Zobacz wideo:
Zobacz także:
- Nowa szczepionka na koronawirusa w 90 proc. skuteczna. Pierwsze dostawy jeszcze w tym roku
- Adrianna Biedrzyńska wzięła sprawy w swoje ręce i zabrała się za biznes. Co robi aktorka?
- Paulina Młynarska z apelem do tych, którzy nie wierzą w pandemię. "Przekazuję info od taty mojej córki"
Autor: Paweł Jaskulski
Źródło: PAP