Problemy z paczką - jak sobie z nimi radzić?
Każdemu zależy na tym, by przygotowania do świątecznych spotkań przebiegały sprawnie i bezproblemowo, a zamówione przez Internet prezenty jak najszybciej docierały pod wskazany adres. Niestety, w grudniu wielu z nas zmaga się z komplikacjami dotyczącymi dostawy zakupionych w sieci produktów. Zdarza się, ze paczki przychodzą do nas z opóźnieniem lub ich zawartość ulega zniszczeniu.
- Jako konsumenci jesteśmy chronieni rękojmią. To sprzedawca ma regres, czyli roszczenie odszkodowawcze bezpośrednio do przewoźnika. Nie jest naszą rolą martwienie się i składanie reklamacji do przewoźnika, tylko do sprzedawcy - podkreślił Przemysław Ligęzowski, zwracając tym samym uwagę na fakt, że odpowiedzialnością za rozwiązanie problemów z uszkodzoną paczką nie powinno się obarczać klienta.
Doświadczony radca prawny zauważył, że adresat nie ma obowiązku sprawdzania zawartości przesyłki w obecności kuriera, nawet jeśli otrzymał taki przykaz od sprzedawcy.
Trzeba pamiętać, że prawo, przede wszystkim ustawy, są na pierwszym miejscu. Jeżeli mamy kodeks cywilny, to regulamin sklepu musi być z nim zgodny. Taki zapis został wprowadzony do klauzul niedozwolonych, czyli klauzul abuzywnych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To jest niezgodne z prawem, nie ma takiego obowiązku i nie może nas to pozbawić procedury reklamacyjnej
- wyjaśnił ekspert. Dodał też, że sprzedawca przez 12 miesięcy zobowiązany jest podjąć stosowne kroki mające na celu rozwikłanie sporu. Co więcej, regres do przewoźnika obowiązuje go także w sytuacji, gdy zamówiona przez Internet paczka przyjdzie do nas z opóźnieniem lub w ogóle nie trafi pod wskazany adres.
Przesyłki kurierskie z zagranicy a reklamacje
Warunki dostawy towaru z zagranicy nie różnią się od tych, które obowiązują polskich sprzedawców i współpracujące z nimi firmy kurierskie. Konwencja CMR, dotycząca przewozu międzynarodowego, nakłada na przewoźników odpowiedzialność za uszkodzenie czy niedostarczenie paczek, choć warto podkreślić, że w tym wypadku proces reklamacyjny może wiązać się z dodatkowymi utrudnieniami.
- Jeżeli już mamy zamiar kupować od sprzedawcy, na przykład z Chin, to zastanówmy się, czy ten sprzedawca jest sprawdzony i czy kurier, który będzie doręczał, też jest sprawdzony. Ubezpieczmy paczkę, bo to też jest ważne - podsumował Przemysław Ligęzowski.
Zobacz także:
- 9 i 13-latek mistrzami w układaniu kostki Rubika. Zajmuje im to kilka chwil
- "Wszyscy robiliśmy to non profit". Kim są bohaterowie tegorocznej odsłony kalendarza "Dżentelmeni"
- Jeśli nie choinka, to co? Oto alternatywy dla świątecznego drzewka
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.
Autor: Magdalena Brzezińska
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Grochocki/East News