Jak rozwiązać problemy z dostawą paczek? "Jako konsumenci jesteśmy chronieni rękojmią"

Przemysław Ligęzowski
Uszkodzona przesyłka kurierska – co robić?
Źródło: Dzień Dobry TVN
W ostatnim miesiącu roku sklepy internetowe odnotowują wzrost przychodów, a firmy kurierskie starają się sprostać oczekiwaniom klientów, dostarczając świąteczne zamówienia zgodnie z zaleceniami. W natłoku tych obowiązków nietrudno o pomyłkę lub niedopatrzenie. Zdarza się, że paczka dociera do odbiorcy z opóźnieniem lub zostaje uszkodzona podczas transportu. Jak postępować w takiej sytuacji? O tym w Dzień Dobry TVN mówił radca prawny, Przemysław Ligęzowski.

Problemy z paczką - jak sobie z nimi radzić?

Każdemu zależy na tym, by przygotowania do świątecznych spotkań przebiegały sprawnie i bezproblemowo, a zamówione przez Internet prezenty jak najszybciej docierały pod wskazany adres. Niestety, w grudniu wielu z nas zmaga się z komplikacjami dotyczącymi dostawy zakupionych w sieci produktów. Zdarza się, ze paczki przychodzą do nas z opóźnieniem lub ich zawartość ulega zniszczeniu.

- Jako konsumenci jesteśmy chronieni rękojmią. To sprzedawca ma regres, czyli roszczenie odszkodowawcze bezpośrednio do przewoźnika. Nie jest naszą rolą martwienie się i składanie reklamacji do przewoźnika, tylko do sprzedawcy - podkreślił Przemysław Ligęzowski, zwracając tym samym uwagę na fakt, że odpowiedzialnością za rozwiązanie problemów z uszkodzoną paczką nie powinno się obarczać klienta.

Doświadczony radca prawny zauważył, że adresat nie ma obowiązku sprawdzania zawartości przesyłki w obecności kuriera, nawet jeśli otrzymał taki przykaz od sprzedawcy.

Trzeba pamiętać, że prawo, przede wszystkim ustawy, są na pierwszym miejscu. Jeżeli mamy kodeks cywilny, to regulamin sklepu musi być z nim zgodny. Taki zapis został wprowadzony do klauzul niedozwolonych, czyli klauzul abuzywnych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To jest niezgodne z prawem, nie ma takiego obowiązku i nie może nas to pozbawić procedury reklamacyjnej

- wyjaśnił ekspert. Dodał też, że sprzedawca przez 12 miesięcy zobowiązany jest podjąć stosowne kroki mające na celu rozwikłanie sporu. Co więcej, regres do przewoźnika obowiązuje go także w sytuacji, gdy zamówiona przez Internet paczka przyjdzie do nas z opóźnieniem lub w ogóle nie trafi pod wskazany adres.

Przesyłki kurierskie z zagranicy a reklamacje

Warunki dostawy towaru z zagranicy nie różnią się od tych, które obowiązują polskich sprzedawców i współpracujące z nimi firmy kurierskie. Konwencja CMR, dotycząca przewozu międzynarodowego, nakłada na przewoźników odpowiedzialność za uszkodzenie czy niedostarczenie paczek, choć warto podkreślić, że w tym wypadku proces reklamacyjny może wiązać się z dodatkowymi utrudnieniami.

- Jeżeli już mamy zamiar kupować od sprzedawcy, na przykład z Chin, to zastanówmy się, czy ten sprzedawca jest sprawdzony i czy kurier, który będzie doręczał, też jest sprawdzony. Ubezpieczmy paczkę, bo to też jest ważne - podsumował Przemysław Ligęzowski.

Zobacz także:

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.

podziel się:

Pozostałe wiadomości