"Królowa tonących statków" wiele razy otarła się o śmierć. Przeżyła m.in. katastrofę Titanica

Violet Jessop - królowa tonących statków
Źródło: Dzień Dobry TVN
Na czym polega fenomen filmu Titanic?
Na czym polega fenomen filmu Titanic?
Adam Mickiewicz - palacz, kochaś, wieszcz od science-fiction
Adam Mickiewicz - palacz, kochaś, wieszcz od science-fiction
Niezwykła historia zwycięstwa Polaków w Operation Sail. Uczestnicy regat z 1972 r. są poszukiwani
Niezwykła historia zwycięstwa Polaków w Operation Sail. Uczestnicy regat z 1972 r. są poszukiwani
Niezwykła historia polskiej arystokratki Izabeli D'Ornano
Niezwykła historia polskiej arystokratki Izabeli D'Ornano
Królowa Elżbieta II odeszła w wieku 96 lat
Królowa Elżbieta II odeszła w wieku 96 lat
Niezwykłe życie Władysława Bartoszewskiego
Niezwykłe życie Władysława Bartoszewskiego
Królowa Elżbieta II od 70 lat na tronie
Królowa Elżbieta II od 70 lat na tronie
Historia Polaków na Igrzyskach Olimpijskich
Historia Polaków na Igrzyskach Olimpijskich
Historia powstania TOPR
Historia powstania TOPR
 Historia Turnieju Czterech Skoczni
Historia Turnieju Czterech Skoczni
Niezwykła historia zakopiańskiej willi
Niezwykła historia zakopiańskiej willi
Historia polskiej mafii
Historia polskiej mafii
Gdańsk - tutaj historia łączy się z nowoczesnością
Gdańsk - tutaj historia łączy się z nowoczesnością
Dzieje i historia zespołu „Mazowsze”
Dzieje i historia zespołu „Mazowsze”
Violet Jessop nie bez powodu zyskała miano "niezatapialnej". Udało się jej przeżyć katastrofę Titanica, a także uratowano ją podczas dwóch niebezpiecznych wypadków na bliźniaczych mu statkach - Olympic oraz Britannic. Jak to możliwe, że kobieta ze wszystkich tych wydarzeń wychodziła niemal bez szwanku? Miała szczęście, a może potężnego pecha, że przytrafiały jej się takie okropności?

Trudne dzieciństwo i pierwsza praca na morzu

Violet urodziła się 2 października 1887 roku w pobliżu miasta Bahía Blanca w Argentynie jako córka irlandzkich imigrantów. W dzieciństwie była nękana przez groźne choroby - dur brzuszny i gruźlicę, przy czym ta ostatnia prawie ją zabiła. W wieku 16 lat po śmierci ojca przeprowadziła się z rodziną do Anglii. Bardzo wcześnie poszła do pracy z powodu problemów finansowych i choroby matki. Zatrudniła się w Royal Mail Line, a potem White Star Line, czołowej firmie żeglugowej.

Jessop pracowała w kabinach pierwszej klasy, zaspokajając różnorodne potrzeby pasażerów: ścieliła łóżka, przynosiła tace ze śniadaniem, sprzątała łazienki i układała kwiaty.

Pechowe liniowce White Star Line

Na początku XX wieku, mając nadzieję na zdobycie przewagi w konkurencyjnym przemyśle transatlantyckich przewozów pasażerskich, firma White Star Line zwodowała trzy statki oferujące zamożnym pasażerom niespotykane dotąd luksusy: Olympic, Titanic i BritannicW 1911 roku Jessop dostała pracę na pierwszym z nich.

Olympic - wnętrze
Olympic - wnętrze
Źródło: SSPL/Getty Images

Kiedy była na pokładzie, Olympic zderzył się z niszczycielem Royal Navy HMS Hawke na rzece Solent wkrótce po opuszczeniu Southampton. Statek został poważnie uszkodzony i musiał wrócić do macierzystego portu na gruntowny remont. Incydent kosztował firmę White Star fortunę, ponieważ dochodzenie wykazało, że to ona ponosi winę za kolizję.

Katastrofa Titanica

W 1912 roku kobiecie zaproponowano stanowisko na nowo ukończonym RMS Titanic. Statek wypłynął z Southampton w swój dziewiczy rejs 10 kwietnia 1915 roku. Cztery dni później Violet przygotowywała się do spania, gdy usłyszała głośny huk, po którym nastąpił piskliwy dźwięk. Ubierając się, poszła sprawdzić, skąd pochodzi hałas. Z przerażeniem odkryła, że ​​statek uderzył w górę lodową. Kobiecie kazano założyć kamizelkę ratunkową i udać się na górny pokład, aby – jak później zapisała w swoich wspomnieniach – dać pasażerom nieznającym angielskiego przykład, jak zachować się w sytuacji kryzysowej.

Katastrofa Titannica
Katastrofa Titannica
Źródło: Bettmann/Getty Images

Ostatecznie Violet została zabrana do szalupy. Jeden z oficerów statku wrzucił jej w ramiona dziecko. Ratunek nadszedł trzy godziny później wraz z przybyciem RMS Carpathia. Kiedy Jessop stała na pokładzie, pewna kobieta wyrwała jej dziecko z ramion i uciekła. Nie wiadomo, co stało się z maluchem. - Kimkolwiek była jego matka, nie wyraziła ani słowa wdzięczności za życie swojego dziecka - napisała później we wspomnieniach.

Zatonięcie ostatniego z trójki wielkich statków

Dwa lata później wybuchła I wojna światowa i Violet wstąpiła do Brytyjskiego Czerwonego Krzyża. Została przydzielona na pokład HMHS Britannic. Ten najmłodszy z liniowców "klasy olimpijskiej" został zarekwirowany przez admiralicję w 1915 roku jako statek szpitalny przewożący rannych żołnierzy.

Britannic
Britannic
Źródło: Bettmann/Getty Images

Podczas swojego rejsu po Morzu Egejskim 16 listopada 1916 roku statek trafił na minę. Wybuch spowodował jego zalanie i przechylenie na jedną z burt. Violet i reszta załogi zebrali się na pokładzie w oczekiwaniu na rozkaz opuszczenia statku. Pomimo jego braku łodzie ratunkowe opuszczono do wody. Jessop znalazła się w jednej z nich. Niestety dwie szalupy zostały wessane przez śruby, które z powodu przechyłu znalazły się na powierzchni wody i całkowicie zniszczone.

Spanikowana Violet, która obserwowała ten dramat, wyskoczyła z łodzi ratunkowej, doznając poważnego urazu głowy. Na szczęście w ostatniej chwili udało się ją wyciągnąć z wody po tym, jak kapitan nakazał zatrzymać silniki statku. 

Po II wojnie światowej

Pomimo nieprzyjemnych doświadczeń, kobieta kontynuowała pracę na dużych statkach. Po wojnie wróciła do White Star Line, a następnie podpisała kontrakt z nową firmą, Red Star Line, która wysyłała ją dookoła świata.

- Po prostu potrzebowała pracy, a życie na morzu było wszystkim, co znała - powiedział portalowi nationalgeographic.co.uk autor i ekspert Simon Mills.

W 1950 roku, w wieku 63 lat, przeszła na emeryturę i przeprowadziła się na wieś. Ostatnie lata spędziła na uprawie ogrodu i hodowaniu kurczaków. Dzięki sprzedaży jajek mogła liczyć na dodatkowy dochód. Zmarła w 1971 roku z powodu zastoinowej niewydolności serca. Miała 84 lat.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości