Trudne dzieciństwo i pierwsza praca na morzu
Violet urodziła się 2 października 1887 roku w pobliżu miasta Bahía Blanca w Argentynie jako córka irlandzkich imigrantów. W dzieciństwie była nękana przez groźne choroby - dur brzuszny i gruźlicę, przy czym ta ostatnia prawie ją zabiła. W wieku 16 lat po śmierci ojca przeprowadziła się z rodziną do Anglii. Bardzo wcześnie poszła do pracy z powodu problemów finansowych i choroby matki. Zatrudniła się w Royal Mail Line, a potem White Star Line, czołowej firmie żeglugowej.
Jessop pracowała w kabinach pierwszej klasy, zaspokajając różnorodne potrzeby pasażerów: ścieliła łóżka, przynosiła tace ze śniadaniem, sprzątała łazienki i układała kwiaty.
Pechowe liniowce White Star Line
Na początku XX wieku, mając nadzieję na zdobycie przewagi w konkurencyjnym przemyśle transatlantyckich przewozów pasażerskich, firma White Star Line zwodowała trzy statki oferujące zamożnym pasażerom niespotykane dotąd luksusy: Olympic, Titanic i Britannic. W 1911 roku Jessop dostała pracę na pierwszym z nich.
Kiedy była na pokładzie, Olympic zderzył się z niszczycielem Royal Navy HMS Hawke na rzece Solent wkrótce po opuszczeniu Southampton. Statek został poważnie uszkodzony i musiał wrócić do macierzystego portu na gruntowny remont. Incydent kosztował firmę White Star fortunę, ponieważ dochodzenie wykazało, że to ona ponosi winę za kolizję.
Katastrofa Titanica
W 1912 roku kobiecie zaproponowano stanowisko na nowo ukończonym RMS Titanic. Statek wypłynął z Southampton w swój dziewiczy rejs 10 kwietnia 1915 roku. Cztery dni później Violet przygotowywała się do spania, gdy usłyszała głośny huk, po którym nastąpił piskliwy dźwięk. Ubierając się, poszła sprawdzić, skąd pochodzi hałas. Z przerażeniem odkryła, że statek uderzył w górę lodową. Kobiecie kazano założyć kamizelkę ratunkową i udać się na górny pokład, aby – jak później zapisała w swoich wspomnieniach – dać pasażerom nieznającym angielskiego przykład, jak zachować się w sytuacji kryzysowej.
Ostatecznie Violet została zabrana do szalupy. Jeden z oficerów statku wrzucił jej w ramiona dziecko. Ratunek nadszedł trzy godziny później wraz z przybyciem RMS Carpathia. Kiedy Jessop stała na pokładzie, pewna kobieta wyrwała jej dziecko z ramion i uciekła. Nie wiadomo, co stało się z maluchem. - Kimkolwiek była jego matka, nie wyraziła ani słowa wdzięczności za życie swojego dziecka - napisała później we wspomnieniach.
Zatonięcie ostatniego z trójki wielkich statków
Dwa lata później wybuchła I wojna światowa i Violet wstąpiła do Brytyjskiego Czerwonego Krzyża. Została przydzielona na pokład HMHS Britannic. Ten najmłodszy z liniowców "klasy olimpijskiej" został zarekwirowany przez admiralicję w 1915 roku jako statek szpitalny przewożący rannych żołnierzy.
Podczas swojego rejsu po Morzu Egejskim 16 listopada 1916 roku statek trafił na minę. Wybuch spowodował jego zalanie i przechylenie na jedną z burt. Violet i reszta załogi zebrali się na pokładzie w oczekiwaniu na rozkaz opuszczenia statku. Pomimo jego braku łodzie ratunkowe opuszczono do wody. Jessop znalazła się w jednej z nich. Niestety dwie szalupy zostały wessane przez śruby, które z powodu przechyłu znalazły się na powierzchni wody i całkowicie zniszczone.
Spanikowana Violet, która obserwowała ten dramat, wyskoczyła z łodzi ratunkowej, doznając poważnego urazu głowy. Na szczęście w ostatniej chwili udało się ją wyciągnąć z wody po tym, jak kapitan nakazał zatrzymać silniki statku.
Po II wojnie światowej
Pomimo nieprzyjemnych doświadczeń, kobieta kontynuowała pracę na dużych statkach. Po wojnie wróciła do White Star Line, a następnie podpisała kontrakt z nową firmą, Red Star Line, która wysyłała ją dookoła świata.
- Po prostu potrzebowała pracy, a życie na morzu było wszystkim, co znała - powiedział portalowi nationalgeographic.co.uk autor i ekspert Simon Mills.
W 1950 roku, w wieku 63 lat, przeszła na emeryturę i przeprowadziła się na wieś. Ostatnie lata spędziła na uprawie ogrodu i hodowaniu kurczaków. Dzięki sprzedaży jajek mogła liczyć na dodatkowy dochód. Zmarła w 1971 roku z powodu zastoinowej niewydolności serca. Miała 84 lat.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Lukrecja Borgia - najsłynniejsza trucicielka w historii? Zaskakująca prawda o oczernianej przez wieki córce papieża
- Jak Albert Einstein upokorzył swoją żonę. Gdy dowiedziała się, co zrobił, dostała ataku serca
- Spisek wokół Anny Boleyn. "Odkryłem, że wszystko, co powiedziano nam o niej, nie jest prawdą"
Autor: Agnieszka Mrozińska
Źródło: history.co.uk/mentalfloss.com/nationalgeographic.co.uk