Product switching - na czym polega?
Jak wynika z badania "Inflacyjne dylematy Polaków. Na czym oszczędzamy w sklepach?" autorstwa UCE Research i Grupy Blix, ze względu na rosnące ceny, aż 78,8 proc. konsumentów szuka obecnie tańszych produktów lub ich zamienników.
- Zjawisko tzw. product switchingu jest teraz bardzo popularne wśród polskich shopperów. Jest to konsekwencja wysokich cen produktów pierwszej potrzeby. (...) Część konsumentów, która wcześniej regularnie kupowała np. łososia, teraz wybiera kurczaka. Podobne zachowanie jest widoczne wśród osób do niedawna nabywających masło, a teraz – margarynę. Niektórzy producenci FMCG szybko dostrzegli te zmiany i zaczęli przedstawiać swoje produkty jako alternatywę, np. mięso w puszce jako smaczny i tańszy zamiennik wędlin pakowanych - tłumaczył Marcin Lenkiewicz, ekspert rynku retailowego, wiceprezes Grupy BLIX.
Zobacz wideo: Drożyzna
Drożyzna
W badaniu wskazano, o ile procent musi być tańszy alternatywny produkt, żeby zainteresować potencjalnego klienta. Zdaniem 26,2% konsumentów od 20 do 30%.
- Z naszych wew. analiz promocji i list zakupów wynika, że obniżki na poziomie 20-30% są najczęściej postrzegane jako najbardziej atrakcyjne. I co ważniejsze, konsumenci często uważają, że właśnie taki przedział może im idealnie kompensować szalejącą na rynku inflację - wyjaśnił Marcin Lenkiewicz.
Drożyzna w sklepach. Na jakich produktach najczęściej oszczędzamy?
Wbrew pozorom nie na używkach i alkoholu, lecz na produktach spożywczych.
- To bardzo szeroka kategoria. I dlatego stosunkowo łatwo jest szukać tańszych zamienników czy alternatyw podczas codziennych zakupów. Droższe owoce da się obecnie zastąpić tańszymi, sezonowymi. To samo dotyczy mięsa. Dla przykładu, filet z kurczaka można zamienić na podudzia. Nie dziwi zatem fakt, że prawie 40% Polaków wskazuje artykuły spożywcze jako te, na których najczęściej próbuje oszczędzać, choć mogłoby się wydać, że w pierwszej kolejności konsumenci będą oszczędzać na rzeczach drugiej potrzeby – zauważa dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX.
Najczęściej staramy się oszczędzać na:
- słodyczach i przekąskach (12,1% respondentów),
- chemii gospodarczej ( 10,1%),
- kosmetykach ( 7,4%),
- art. odzieżowych (6,9%),
- napojach alkoholowych (4,2%),
- sprzęcie RTV-AGD (2%),
- innych używkach, takie jak kawa i herbata (1,6%).
- Patrząc ogólnie na wszystkie wyniki, zdecydowanie widać, że wysoka inflacja zmusza Polaków do poszukiwania tańszych produktów. Następnym powodem będą kolejne podwyżki stóp procentowych. Wyższe raty kredytów dodatkowo spotęgują efekt ograniczania konsumpcji i szukania oszczędności. I tak to może wyglądać nawet przez najbliższe dwa lata – podsumowuje dr Krzysztof Łuczak.
Zobacz wideo: Jak zaplanować tanie zakupy?
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Grupę Blix na próbie 1 269 dorosłych Polaków odpowiedzialnych w swoich domach za codzienne zakupy.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Czternasta emerytura w sierpniu. Kiedy dokładnie będą wypłaty? Niektórzy dostaną tylko 50 zł
- Ceny mięsa znacząco pójdą w górę. Będzie droższe nawet o 50 proc.
- Pogoda na sobotę 16 lipca. Burze, możliwe podtopienia i grad. Gdzie będzie najchłodniej?
Autor: Dominika Czerniszewska
Źródło: Informacja prasowa/UCERESEARCH.com
Źródło zdjęcia głównego: gilaxia/Getty Images