Obudził się z długiem
To był zwykły niedzielny wieczór, gdy pewien młody mężczyzna sprawdzał stan swojego konta na aplikacji mobilnej. Ku jego zaskoczeniu okazało się, że na jego koncie jest 2 mln złotych długu. Choć trudno uwierzyć w tę sytuację, przydarzyła się naprawdę, a Polskie media rozpisują się o tej sytuacji od kilku dni. Karol Pacześny – mężczyzna, który doświadczył tej przykrej niespodzianki, opowiedział o szczegółach sytuacji w Dzień Dobry TVN. Towarzyszył mu ekspert ds. nowych technologii – Maciej Kawecki.
- Zadzwoniłem na infolinię banku. [...] Usłyszałem od konsultanta, że to nie jest żadna pomyłka i na moim koncie dług widnieje od 20 marca 2023 roku, a wystawił go urząd skarbowy. [...] Miałem myśli samobójcze i byłem pewien ze jacyś oszuści wyłudzili moje dane – opowiadał pan Karol.
Poszkodowany mężczyzna skontaktował się z urzędem skarbowym w Kwidzynie, który ustalił, że zajęcie egzekucyjne wystawił urząd w Żarach, znajdujący się 500 km od miejsca zamieszkania pana Karola. Jak się potem okazało – dług został omyłkowo powiązany z jego kontem. Pan Karol opisał swoją sytuację na social mediach i gdyby nie jego dociekliwość oraz desperacja – dług nie zostałby umorzony.
- Tylko dlatego udało mi się załatwić tę sprawę tak szybko. Wszystkie organy nie chciały mi udzielić pomocy, byłem wyśmiewany, że chce komuś zrobić nieśmieszny żart - podsumował Karol Pacześny.
Pomyłka banku. Co robić?
Co ciekawe, Polska jest liderem jeśli chodzi o bankowość elektroniczną. System internetowy niepozbawiony jest jednak wad, które czasem mogą prowadzić do pomyłek. Ekspert ds. nowych technologii – Maciej Kawecki podkreśla, ze gdy jesteśmy ofiarą oszustwa lub pomyłki, niezwłocznie powinniśmy skontaktować się z naszym bankiem.
- Jeśli ktoś zrobił to po stronie banku celowo i świadomie to jest to przestępstwo. [...] W większości przypadków wynika to z błędu, nie jest to wina pracownika, a błąd o charakterze systemowym. […] Pierwsza reakcja to powinna być kontakt z urzędem skarbowym oraz bankiem – tłumaczył gość programu.
Maciej Kawecki wspomniał również o sytuacji, w której błąd leży po naszej stronie. Jeśli pomylimy się, wykonując przelew, możemy zwrócić się do banku o cofnięcie transakcji.
- Bank cofnie nam taki przelew tak długo, jak długo środki znajdują się po jego stronie, czyli banku, który kieruje środki dalej - stwierdził ekspert.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Zobacz program na platformie VOD.pl. Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Czy "Bezpieczny Kredyt 2%" się opłaca? Na co uważać? "Ludzie właśnie nie wiedzą o tym"
- Banki wprowadzają wskaźnik WIRON. Jak wyglądają nowe raty kredytów?
- Wzięli kredyt, domy stoją, ale deweloper nie kończy budowy. "Nic się nie dzieje"
Autor: Zofia Wierzcholska
Źródło zdjęcia głównego: DDTVN