Koniec promowania medycyny estetycznej w sieci? Nowe regulacje prawne przewidują wysokie kary

Medycyna estetyczna - kobieta wstrzykuje sobie botoks w policzki
Kary za promowanie medycyny estetycznej - nowe przepisy prawne
Źródło: dimid_86/Getty Images
Media społecznościowe zalewane są reklamami usług z zakresu medycyny estetycznej. Do tej pory nieregulowana prawnie aktywność influencerów, polegająca na promowaniu zabiegów ingerujących w urodę, w końcu będzie podlegać kontroli. Wszystko dzięki wchodzącym w życie 1 stycznia 2023 roku przepisom ustawy o wyrobach medycznych. Czego będą dotyczyć? Kary za ich nieprzestrzeganie mogą sięgać nawet 2 milionów złotych.

Kary za promowanie medycyny estetycznej - nowe przepisy prawne

Eksperci, którzy oferują świadczenia z zakresu medycyny estetycznej, muszą przygotować się na wielką rewolucję. Już od 1 stycznia 2023 roku obowiązywać będą przepisy ustawy o wyrobach medycznych, które w dużym stopniu ograniczą możliwość reklamowania usług opartych na wykorzystywaniu sprzętów i produktów specjalistycznych takich jak: kwas hialuronowy, implanty czy laser.

Realizatorzy reklam, których emisja została zaplanowana przed końcem 2022 roku, będą mieli czas do 30 czerwca 2023 roku, by dostosować promocję do aktualnych przepisów prawnych.

Zmiany prawne w 2022 r.

Eliza Kuna
Źródło: Dzień Dobry TVN
Nowe świadczenie opiekuńcze od 2022 roku
Nowe świadczenie opiekuńcze od 2022 roku
Nowe mandaty od 1 stycznia 2022
Nowe mandaty od 1 stycznia 2022
Nowe uprawnienia ZUS od przyszłego roku
Nowe uprawnienia ZUS od przyszłego roku

Jak zaznacza Oskar Luty z kancelarii prawnej Fairfield, rozpowszechnianie informacji o konkretnym zabiegu medycyny estetycznej zazwyczaj ściśle wiąże się z przedstawieniem właściwości preparatu lub sprzętu stosowanego podczas leczenia. - Często niemożliwe jest rozdzielenie opisu usługi medycznej od opisu wyrobu medycznego używanego do tego celu, na przykład kwasu hialuronowego - tłumaczy adwokat.

Pracownicy salonów piękności i klinik medycyny estetycznej będą musieli więc zwracać szczególną uwagę, by produkty, których może używać wyłącznie lekarz, nie stały się przedmiotem komunikacji reklamowej kierowanej do pacjentów. Za nieprzestrzeganie tej zasady ustawodawcy przewidują wysokie kary pieniężne sięgające nawet 2 milionów złotych.

Zmiany w reklamowaniu medycyny estetycznej w sieci

Wchodzące niebawem w życie przepisy prawne dotyczą promocji usług i wyrobów medycznych nie tylko w telewizji, radiu i prasie drukowanej, lecz także w Internecie, a szczególnie w mediach społecznościowych.

- Lekarz, który prowadzi tzw. działalność influencerską, czyli publikuje treści lajfstajlowe lub podobne, jeżeli opiniuje konkretne wyroby medyczne i dostaje za to korzyść, również podlega ustawie - przestrzega Oskar Luty.

Specjalista w doradztwie prawnym dla firm farmaceutycznych i medycznych podkreśla, że pojęcie reklamy obejmuje wszelkie teksty zachęcające do skorzystania z usług oraz prezentację efektów pracy. Mowa więc również o zdjęciach przedstawiających metamorfozy pacjentów, których w sieci można znaleźć pod dostatkiem.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości