Nauczyciel puszcza uczniom hip-hopowe utwory. Co na to rodzice?

Nauczyciel puszcza uczniom hip-hopowe utwory. "Warto szukać tego, co wartościowe w kulturze współczesnej"
Teksty raperów na lekcji polskiego. Jakie będzie Młodzieżowe Słowo Roku?
Źródło: Dzień Dobry TVN
Choć lekcje języka polskiego zwykle nie kojarzą się uczniom najlepiej, niektórzy nauczyciele mają swoje sposoby na to, by nie tylko zrealizować podstawę programową, ale i dostarczyć swoim podopiecznym rozrywki. Do takich też należy Piotr Szwed z Liceum im. Asnyka w Łodzi. W jaki sposób udaje mu się łączyć literaturę z hip-hopem?

Piotr Szwed to wyjątkowy polonista

Jak przyznali goszczący w Dzień Dobry TVN maturzyści, lekcje z Piotrem Szwedem od zawsze stanowiły dla nich odskocznię od ponurej rzeczywistości.

- Dla mnie to taka odskocznia od tej rzeczywistości realiów szkolnych - podkreśliła Maja Podeszwa.

Dla polonisty od zawsze najważniejsze było poszukiwanie kulturowego dziedzictwa w oryginalny, odbiegający od utartych schematów sposób.

- Czytamy dawne teksty nie po to, że one są głównym celem, tylko głównym celem jest zrozumienie siebie - "gdzie ja jestem teraz, skąd ja się w ogóle wziąłem kulturowo, dlaczego zachowuję się w taki sposób. [...] Chcemy zobaczyć, co zostało z tego dziedzictwa kulturowego dzisiaj - w piosenkach, w hip-hopie, w grach, w filmach, w serialach - wyjaśniał Piotr Szwed.

To właśnie rap stał się jednym z głównych tematów prowadzonych przez niego lekcji.

- Rap ma ogromną wartość na wielu poziomach. [...] Jest ciekawy jako zapis rzeczywistości, takiej nieprzefiltrowanej. [...] Wartość honoru jest np. w rapie bardzo ważna [...]. Daleki jestem od takiej nostalgii, że "kiedyś to była kultura, kiedyś to były utwory". Uważam, że właśnie warto się rozglądać i szukać tego, co wartościowe w kulturze współczesnej - zaznaczył polonista.

Jak wyglądały prowadzone przez Piotra Szweda lekcje?

- W praktyce to wyglądało tak, że puszczaliśmy sobie dany utwór hip-hopowy na lekcji, słuchaliśmy go, również patrzyliśmy na teledysk i szukaliśmy różnych nawiązań - czy to do kultury, czy ogólnie literatury [...]. Rozmawialiśmy o tym, jak raperzy wykorzystują nawet takie wątki szkolne, odwołując się do postaci z lektur - opowiadał tegoroczny maturzysta Bartosz Ignaczak.

Hip-hop na lekcjach

Piotr Szwed, oprócz swojego zamiłowania do języka polskiego, pasjonuje się także pisaniem powieści. Wydaje właśnie książkę pt. "Patrz trochę szerzej. Hip-hopowy kurs literatury", w której dzieli się swoim niekonwencjonalnym podejściem do uczniów.

Jak zdradził w rozmowie z prowadzącymi Dzień Dobry TVN, nigdy nie miał większych problemów z rodzicami swoich podopiecznych. Nie ukrywał jednak, że niektórzy z nich mieli pewne wątpliwości co do stosowanych przez niego metod.

- Nigdy nie miałem jakichś takich bardzo poważnych starć. Pojawia się w tej książce ("Patrz trochę szerzej. Hip-hopowy kurs literatury" - przyp. red.) taki wątek, w którym opowiadam o wątpliwościach jednego rodzica, który zapytał mnie, czy mogę zniechęcić do słuchania rapu. Powiedziałem, że nie do końca będę zniechęcał, więc kilka takich głosów było - przyznał nauczyciel.

Jego zdaniem najważniejsze jest, by lekcje dawały uczniom zarówno potrzebną do matury wiedzę, jak i odrobinę rozrywki.

- Jeżeli nauczyciel łączy [...] słuchanie Quebonafide, Taco Hemingwaya, wprowadzanie pewnych wątków związanych z tym, co się dzieje w kulturze, z taką dobrą robotą przedmaturalną [...], to rodzice nie mają żadnego problemu z tym, że pojawia się coś takiego współczesnego - podsumował Piotr Szwed.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości