Wybory 2023. Kobiety czy mężczyźni - kto częściej interesuje się polityką? Oto wyniki sondażu

Źródło: Dzień Dobry TVN
Wybory 2023. Jak zagłosować za granicą?
Wybory 2023. Jak zagłosować za granicą?
Ponad 2 mln kobiet w Polsce nie chodzi na wybory
Ponad 2 mln kobiet w Polsce nie chodzi na wybory
#dziewczynynawybory spot
#dziewczynynawybory spot
Tajemnice politycznej mowy ciała
Tajemnice politycznej mowy ciała
Wybory parlamentarne odbędą się 15 października 2023 r. Kampanie trwają, a społeczeństwo zastanawia się na kogo oddać głos. Przeprowadzono sondaż, by sprawdzić, która płeć częściej interesuje się polityką. Jakie są wnioski?

Kobiety a zainteresowanie polityką

Centrum Badania Opinii Społecznej - w ramach badania "Kobiety i polityka" - przyjrzało się zainteresowaniu obywateli polityką. Jeszcze do niedawna uważano, że to kobiety rzadziej interesowały się tematami politycznymi, rzadziej deklarowały pewność udziału w wyborach i częściej miały niesprecyzowane poglądy polityczne. Jednak - jak wynika z obserwacji - nastąpił umiarkowany wzrost zainteresowania tą tematyką wśród Polek.

Okazuje się, że odsetek kobiet deklarujących brak zainteresowania polityką na przestrzeni lat 1989-2023 zmniejszył się niemal dwukrotnie, ale - jak podkreślono - wciąż jest znacząco wyższy niż wśród mężczyzn. Wzrost zainteresowania miał miejsce w 2020 r., co wiąże się z protestami wobec wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 22 października.

Jak podaje CBOS, największy odsetek kobiet określa swoje zainteresowanie polityką jako średnie. Śledzą jedynie główne wydarzenia (46 proc., o 2 punkty procentowe mniej niż mężczyźni). Z kolei 25 proc. pań (7 punktów więcej niż mężczyźni) ocenia swoje zainteresowanie jako nikłe. 14 proc. (6 punktów więcej niż mężczyźni) w ogóle nie zgłasza takiego zainteresowania.

Duże zainteresowanie polityką reprezentowane jest przez 12 proc. Polek (o 7 punktów mniej od mężczyzn), a bardzo duże – zaledwie 3 proc., czyli dwukrotnie mniej niż wśród mężczyzn.

Wskazano zależność, według której im młodsze kobiety, tym mniej interesują się życiem politycznym. I odwrotnie – im są one starsze, tym są nim bardziej zainteresowane. Badanie pokazało również, że śledzenie wydarzeń politycznych ma związek z miejscem zamieszkania. W miastach powyżej 500 tys. mieszkańców Polki wskazywały, że ich zainteresowanie jest "duże" (25 proc.) i "średnie" (50 proc.). Zaledwie 4 proc. mieszkanek metropolii swoje zaangażowanie deklarowało jako "bardzo duże", natomiast "niewielkie" - 15 proc., a "żadne" - 6 proc. Mieszkanki wsi najczęściej spośród innych grup wskazywały na "niewielkie" zainteresowanie (28 proc.) i "żadne" (17 proc.). 1 proc. na "bardzo duże", 9 proc. "duże" i 45 proc. "średnie".

Kobiety a głosowanie w wyborach

Według badania CBOS "Kobiety i polityka" 77 proc. uprawnionych do głosowania Polaków deklaruje swój udział w wyborach, a 13 proc. nie jest pewna, czy zagłosuje. Najniższy zarejestrowany wynik deklaracji pewności braku udziału w wyborach od początku pomiarów to 10 proc.

Sondaż wskazał, że 36 proc. Polaków deklaruje przekonania prawicowe, 27 proc. centrowe, 21 proc. lewicowe, a 15 proc. nie chce lub nie potrafi określić swoich preferencji. W 2023 r. różnica między kobietami a mężczyznami reprezentującymi poglądy prawicowe wynosi 9 punktów procentowych (32 proc. kobiety, 41 proc. mężczyźni).

Z badania wynika, że kobiety rzadziej utożsamiają się z prawicą niż mężczyźni. Przekonania centrowe kobiet i mężczyzn utrzymują się na tym samym poziomie (27 proc.). Kobiety chętniej głosują na lewicę (23 proc.) przy różnicy 3 punktów procentowych względem mężczyzn (20 proc.). Odpowiedź "trudno powiedzieć" wybrało 18 proc. respondentek (mężczyźni 13 proc.).

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Oskar Netkowski

Źródło: wirtualnemedia.pl, CBOS

Źródło zdjęcia głównego: djedzura/Getty Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
Materiał promocyjny

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana