Badania wskazują, że pora treningu może mieć wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej

Metody usuwania tkanki tłuszczowej
Korfball – koedukacyjna dyscyplina sportu
Bieg po Nowe Życie. Wisła 2022. Wspieramy polską transplantologię
Bieg po Nowe Życie. Wisła 2022. Wspieramy polską transplantologię
Mistrzyni Europy w trójboju siłowym
Mistrzyni Europy w trójboju siłowym
Sup, wake, a może surfing? Czas na sporty wodne!
Sup, wake, a może surfing? Czas na sporty wodne!
Jak ćwiczyć z gumami?
Jak ćwiczyć z gumami?
Najnowsza moda w fitnessie - taniec sensualny
Najnowsza moda w fitnessie - taniec sensualny
Wiosenna dawka energii od Qczaja
Wiosenna dawka energii od Qczaja
Proste ćwiczenia na stres - całość
Proste ćwiczenia na stres - całość
Trening brzucha
Trening z taśmami dla każdego
Trening z taśmami dla każdego
Czy sportowcy powinni być wzorem do naśladowania?
Czy sportowcy powinni być wzorem do naśladowania?
Od jakich ćwiczeń rozpocząć trening po ciąży?
Od jakich ćwiczeń rozpocząć trening po ciąży?
Kanapowe ćwiczenia dla leniuszków
Trening kettlebell lifting
Międzynarodowy zespół naukowców dowodzi, że pora dnia, w której wykonujemy ćwiczenia, może wpływać na metabolizm tłuszczów. Dodatkowo może również wpływać na poziom efektywności treningu. Na czym polegały badania?

Pora dnia a spalanie tkanki tłuszczowej - badania

Aktywność fizyczna zwiększa metabolizm, jednak jak wykazują naukowcy ze szwedzkiego Instytutu Karolinska i duńskiego Uniwersytetu w Kopenhadze, ta o "odpowiedniej porze dnia wydaje się zwiększać metabolizm tłuszczów, przynajmniej u myszy". Z badania wynika, że gryzoniom, które ćwiczyły we wczesnej fazie swojej aktywności, (która odpowiadałaby porannym treningom u ludzi), zwiększał się metabolizm. Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie PNAS (Proceedigs of the National Academy of Sciences of the Unitef States of America).

- Właściwa pora wydaje się ważna dla równowagi energetycznej organizmu i poprawy korzyści zdrowotnych wynikających z ćwiczeń - podkreślił prof. Juleen. R. Zierath z Katedry Medycyny Molekularnej i Chirurgii oraz Katedry Fizjologii i Farmakologii Karolinska Institutet.

Przebieg badania na myszach

W celu ustalenia, czy i w jaki sposób pora, o której wykonuje się ćwiczenia, wpływają na intensywność spalania tkanki tłuszczowej, naukowcy przeprowadzili serię badań na myszach. Gryzonie podzielono na dwie grupy, które wykonywały intensywne treningi. Jedna z grup robiła to w tzw. wczesnej fazie aktywnej, a druga w tzw. wczesnej fazie odpoczynku. Pory te odpowiadałyby późnemu porankowi i porze wieczornej u ludzi. "Naukowcy analizowali różne markery metabolizmu tłuszczów oraz to, które geny były aktywowane w tkance tłuszczowej po wysiłku" - podaje portal rynekzdrowia.pl.

Czy pora, kiedy trenujemy ma wpływ na ilość spalanej tkanki tłuszczowej?

- Nasze wyniki sugerują, że ćwiczenia późnym rankiem mogą być bardziej skuteczne niż ćwiczenia wieczorne pod względem przyspieszenia metabolizmu i spalania tłuszczu. Jeśli rzeczywiście tak jest, to właśnie ta pora byłaby najodpowiedniejsza dla osób z nadwagą - mówi prof. Juleen. R. Zierath z Katedry Medycyny Molekularnej i Chirurgii oraz Katedry Fizjologii i Farmakologii Karolinska Institutet.

Myszy i ludzie mają wiele wspólnych funkcji fizjologicznych, stąd gryzonie te często stanowią dobry model do eksperymentów związanych z fizjologią i metabolizmem. Mimo to warto zwrócić również uwagę na to, że zwierzęta te, w przeciwieństwie do człowieka, prowadzą nocny tryb życia. Stąd badacze zamiast kierować się porą dnia, sprawdzali spalanie podczas fazy największej i najmniejszej aktywności dobowej, które są inne u myszy i ludzi.

- Właściwa pora wydaje się być ważna dla równowagi energetycznej organizmu i poprawy korzyści zdrowotnych wynikających z ćwiczeń. Jednak potrzebne są dalsze badania, aby wyciągnąć wiarygodne wnioski na temat znaczenia naszych odkryć dla ludzi - podsumowała prof. Zierath.

Więcej przeczytasz na TVN Meteo