Dalsza część tekstu znajduje się poniżej.
W lipcu za podstawowe artkuły spożywcze trzeba było zapłacić o 4, 85 zł więcej. Tym samym za koszyk najpopularniejszych produktów musieliśmy zapłacić średnio 301,22 zł.
Najdroższe sklepy
Według ASM Sales Force Agency produkty pierwszej potrzeby najbardziej podrożały w sieci sklepów Netto (9,15 proc.), natomiast największy spadek odnotowano w sklepach Intermarche (-4,03 proc). - W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost ceny koszyka odnotowano po raz kolejny w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w lipcu 2024 r. była wyższa aż o 69,47 zł niż w 2023 r., tj. o 27,98 proc. - podano w raporcie.
Spadek cen zaobserwowano również m.in. w Selgros Cash & Carry (-6,80 proc.), Makro Cash & Carry (-5,02 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła w lipcu rok do roku o 0,21 proc. z 300,58 zł do 301,22 zł.
Gdzie najbardziej opłaca się robić zakupy?
Zgodnie z analizą za koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,64 zł (to o 8,35 zł więcej niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 359,45 zł (mniej o 2,00 zł niż w czerwcu br.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła w lipcu 143,81 zł i jest ona niższa o 10,35 zł niższa niż w czerwcu. W zestawieniu rocznym wartość koszyka minimalnego w lipcu 2024 r. była niższa o 4,42 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2024 r. tańszy o 2,16 proc. niż w 2023.
- Naszym zdaniem do końca wakacji klienci będą odczuwać wyższe koszty zakupów. Sieci handlowe, wraz z końcem wakacji i rozpoczęciem nowego roku szkolnego, będą prowadzić wzmożone działania dotyczące walki o klientów. W tym czasie możliwe są promocje i akcje specjalne, ale na spektakularne obniżki cen klienci póki co nie powinni liczyć – tłumaczył Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency.
Zgodnie z raportem najmniej za zakupy zapłacimy w sklepach Auchan. Drugie miejsce zajęła Biedronka, a trzecie Makro Cash and Carry.
Za które produkty płacimy najwięcej?
Z raportu ASM Sales Force Agency jasno wynika, że najwięcej płacimy na za napoje (ich cena wzrosła o 20 proc.). Podrożały również nabiał, słodycze, produkty sypkie, używki oraz piwo. W porównaniu rok do roku mniej płacimy produkty tłuszczowe (18,68 proc.). Staniały też chemia domowa i kosmetyki, dodatki spożywcze, mięso, wędliny i ryby oraz mrożonki.
Warto dodać, że sieć sklepów Auchan oferowała swoim klientom aż 18 produktów w cenach minimalnych. Tuż za nim uplasowała się Biedronka z 6 produktami w najniższych cenach, a kolejne miejsca zajęły: Intermarche (4 produkty) oraz Selgros Cash & Carry (3 produkty). W sieciach Kaufland i Makro Cash & Carry w ofercie były po 2 najtańsze produkty, a w sklepach Aldi, Carrefour, Dino, E.Leclerc, Netto i POLOmarket po 1 produkcie.
Najwięcej, bo aż 25, najdroższych produktów miało w swojej ofercie Netto. W sieci sklepów POLOmarket było ich 6, a w Dino 5. Kolejne miejsca na liście zajęły: Carrefour, Kaufland, Selgros Cash & Carry (po 4 produkty), Aldi i Lidl (po 3 produkty) oraz Biedronka, E.Leclerc i Intermarche z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Więcej na ten temat można przeczytać na stronie tvn24.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Ceny w sklepach znowu wzrosły. Za co płacimy najwięcej?
- Jak wysokie będą emerytury Polaków? "Rząd musi przygotować zachęty"
- Ceny mieszkań znowu poszły w górę. Ile trzeba zapłacić za własne "m"?
Autor: Pkarp/ams/Katarzyna Oleksik
Źródło: TVN 24
Źródło zdjęcia głównego: Nodar Chernishev/Getty Images