Domowy budżet pod kontrolą – jak zaplanować wydatki?
Ubrania z metkami wiszące w naszych szafach, nadprogramowe ilości jedzenie czy gadżety zalegające w szufladach to klasyki impulsywnych zakupów. Przychodzimy po jedną rzecz, wychodzimy z torbą pełną niepotrzebnych produktów.
- Kupujemy rzeczy, które mają być używane przez lata. Po tygodniu stają się niepotrzebne. Jeżeli taki rzeczy mamy kilka, to znaczy, że wyrzuciliśmy pieniądze w błoto. Jeżeli w zamian mamy zadowolenie, to można to wytłumaczyć. Co do zasady to nie jest dobrze, jeśli kupujemy coś, co nie jest nam potrzebne - powiedział ekonomista.
Jak zatem kontrolować domowy budżet? Przede wszystkim należy wypracować sobie indywidualny schemat oszczędzania. Bardzo ważną kwestią jest to, by znać sobie sprawę, że istnieje kilka kategorii wydatków: domowe rachunki + kredyty, żywność, transport, wydatki domowe + odzież. Wszystko, co się nie zalicza do nich, jest obszarem zbędnym. A jeśli produkty na sklepowych półkach kuszą ofertami?
- Są dwa podstawowe sposoby, żeby nie wydawać za dużo pieniędzy. Idziemy do sklepu z listą zakupów. Jeśli mamy problem z zakupami impulsowymi, idziemy do sklepu z gotówką – powiedział ekspert.
Pułapki marketingowe, jak nie dać się naciąć?
Wielu konsumentów z zadowoleniem przyznaje, że czeka na Black Friday, czyli ostatni piątek listopada, kiedy sklepy sprzedają produkty po obniżonych cenach. Czy słusznie?
- Black weekend nie jest najlepszym okresem na promocje. Najlepszy czas to są te tygodnie po Bożym Narodzeniu. Wtedy są najlepsze wyprzedaże zarówno na elektronikę, jak i ubrania. W niektórych portalach są porównywarki cen, można sprawdzić, ile produkt kosztował wcześniej – powiedział ekspert.
Kolejny patent, którego należy się nauczyć, to niereagowanie na ogrom promocji w stylu "2 produkty w cenie 1", bo w większości przypadków, są to rzeczy zbędne, albo takie, które się nam zmarnują.
Black Friday okiem psychologów
Ludzki mózg daje się nabierać na marketingowe triki sklepów. Pod wpływem emocji zdolni jesteśmy podejmować pochopne decyzje, których koniec końców żałujemy. Jak do tematu promocji podchodzą specjaliści z dziedziny psychologii?
- Lubimy wierzyć w swoje plany. Na przykład, kupię spodnie mniejsze, to będę miała motywację, żeby schudnąć, kupię farbę, to zmotywuję się, żeby zrobić remont. Niestety tak się nie dzieje. Magia promocji ma ciemną stronę. Jesteśmy w kiepskim nastroju, chcemy sobie poprawić humor, to szukamy szczęścia w różnych przedmiotach. Bywa to zgubne. Jeżeli chcemy skorzystać z promocji, warto podejść do tego racjonalnie i przygotować sobie listę rzeczy, które faktycznie są potrzebne - powiedziała psycholog Aleksandra Lehmann.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Zobacz program na platformie VOD.pl. Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Black Friday 2023. Kiedy wielkie wyprzedaże?
- Black Friday 2023. Sklepom będzie trudniej w czarny piątek
- Cyber Monday - co to za dzień i czym się różni od Black Friday?
Autor: Nastazja Bloch
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Grochocki/East News