Diety i odchudzanie

Jak schudnąć 5 kg w miesiąc? Zasady diety i aktywności fizycznej

waga odchudzanie tycie

fot. David Malan/gettyimages.com

Diety i odchudzanie

Jak schudnąć 5 kg w miesiąc? Zasady diety i aktywności fizycznej

waga odchudzanie tycie

fot. David Malan/gettyimages.com

Jak schudnąć 5 kg w miesiąc? Właściwą odpowiedzią na to pytanie nie jest dieta cud, obiecująca nawet szybszy spadek wagi. Grozi ona jednak utratą zdrowia i odzyskaniem zbędnych kilogramów z nawiązką. By skutecznie zrzucić 5 kg w miesiąc, trzeba zmienić nawyki żywieniowe.

Zrzucenie 5 kg to zadanie, które nie wymaga drakońskiej diety i wylewania siódmych potów na siłowni. Jeśli utrzyma się odpowiednią dyscyplinę, można pozwolić sobie nawet na kulinarne przyjemności. Wystarczy przestrzegać zasad zdrowego żywienia – zarówno w czasie diety, jak i po jej zakończeniu. W ten sam sposób można pozbyć się znacznie większej nadwagi, ale proces ten wymaga więcej czasu. W rozsądny i skuteczny sposób da się schudnąć 5 kg w miesiąc, ale na każde kolejne 5 kg przeznaczyć trzeba tyle samo czasu – potrzeba np. około pół roku, by schudnąć 30 kg.

Jak schudnąć 5 kg w ciągu miesiąca? Przygotowanie do diety

Aby schudnąć, należy przede wszystkim mieć silną, pozytywną motywację i realne cele. Patrzenie z odrazą w lustro najczęściej wywołuje chęć poprawienia sobie nastroju tabliczką czekolady. Dlatego znacznie lepiej jest np. obiecać sobie jakąś nagrodę za skuteczną walkę z nadwagą albo po prostu dążyć do tego, by zmieścić się w ulubione spodnie. Realnym celem jest zgubienie 5 kg w miesiąc, a jeszcze lepiej – w dwa miesiące. Plan takiej redukcji wagi w krótszym czasie nie ma prawa się powieść – obiecujące takie efekty monodiety niemal zawsze kończą się efektem jojo.

Przygotowanie do diety powinno objąć analizę własnych nawyków żywieniowych. Warto zaobserwować, ile tak naprawdę zjada się każdego dnia, co spożywa się z rzeczywistej potrzeby, a co jedynie z przyzwyczajenia. Trzeba też sprawdzić jakość jadłospisu – oszacować, czy jest prawidłowo zbilansowany, w jakim stopniu zaspokaja zapotrzebowanie na niezbędne składniki odżywcze. Świadomość popełnianych błędów żywieniowych umożliwia ich wyeliminowanie. Aby zweryfikować jakość swojej diety, należy zapoznać się z zasadami ujętymi w tzw. piramidzie zdrowego żywienia. Pomocne są także dostępne w internecie kalkulatory kalorii albo aplikacje na smartfon, które pozwalają monitorować skład codziennych posiłków.

Jak schudnąć 5 kg w miesiąc, często jedząc?

Największym błędem dietetycznym w czasie odchudzania jest odmawianie sobie jedzenia. Człowiek potrzebuje pożywienia, by utrzymać zdrowie i energię do życia. Głód jest dla organizmu sygnałem, że nastały trudne czasy, które przetrwać można dzięki oszczędności i robieniu zapasów – przy niedoborowej diecie spowalnia metabolizm, a każda nadwyżka kalorii magazynowana jest w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego restrykcyjne diety na dłuższą metę dają efekt odwrotny od pożądanego. By schudnąć 5 kg w miesiąc, należy jeść posiłki częste, regularne (4–5 dziennie, co 3–4 godziny), ale niewielkie. Ich wartość kaloryczna powinna być niższa, niż wynika to z dziennego zapotrzebowania danej osoby (uzależnionego od masy ciała, płci, wieku, stanu zdrowia, poziomu aktywności fizycznej). Jeśli chce się tracić około 1 kg na tydzień, trzeba zredukować podaż kalorii o około 30–40%. Dlatego lepiej jest narzucić sobie nieco mniejsze tempo chudnięcia – by zrzucić 5 kg w 2 miesiące, wystarczy jeść o 15–20% mniej niż wskazuje na to indywidualne zapotrzebowanie energetyczne.

Jak schudnąć 5 kg w ciągu miesiąca, jedząc smacznie?

W zdrowej diecie muszą znaleźć się – w odpowiednich proporcjach – węglowodany, białka i tłuszcze. Nie może także zabraknąć witamin i minerałów. Aby dostarczyć organizmowi niezbędnych składników, jednocześnie redukując wartość energetyczną diety, trzeba zrezygnować z tych produktów, które są źródłem tzw. pustych kalorii – wysoko przetworzonej żywności zawierającej cukry proste, utwardzanych tłuszczów roślinnych lub znacznej ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. Z diety wyeliminować należy słodycze, słodkie napoje, słone przekąski, dania typu fast food. Warto też ograniczyć spożycie białego pieczywa, czerwonego mięsa (w szczególności wędlin), wybierać odtłuszczony nabiał. Dzięki takim zmianom dieta będzie nie tylko mniej kaloryczna, ale też zdecydowanie zdrowsza. Przestrzegając zasad prawidłowego bilansowania posiłków, wcale nie trzeba wyrzekać się ulubionych smaków. Wystarczy batoniki zastępować samodzielnie przyrządzanymi słodkimi przekąskami (np. z użyciem miodu, pełnoziarnistych płatków zbożowych i suszonych owoców).

Jak schudnąć 5 kg w miesiąc, nie chodząc na siłownię?

Codzienna dawka ruchu doskonale służy zdrowiu, ale też ułatwia uzyskanie szczupłej sylwetki. Regularna aktywność fizyczna, zwłaszcza w przypadku siedzącej pracy, poprawia metabolizm i pozwala na spalenie większej liczby kalorii dostarczonych z pożywieniem. Ponieważ powolne tempo chudnięcia (za takie uważa się gubienie około 2–3 kg w ciągu miesiąca) daje najtrwalsze rezultaty i jest najbezpieczniejsze dla organizmu (zwłaszcza w przypadku dużej nadwagi lub otyłości), w czasie diety najlepiej jest zdecydować się na umiarkowany wysiłek – intensywny marsz, pływanie, jazdę rowerem, taniec. Na taki trening należy poświęcać czas regularnie, co najmniej 3–4 razy tygodniowo. Wystarczy około 30–40 minut aktywności, by – przy zachowaniu prawidłowego jadłospisu – schudnąć 5 kg w miesiąc.

Dieta śródziemnomorska może być prostym sposobem na złagodzenie skutków stresu i zdrowego starzenia się. Zobacz wideo.

COVER VIDEO/x-news

Zobacz także:

Agnieszka Cegielska ostrzega: "Ojcem większości chorób jest stres, a mamą zła dieta"

Zadbaj o swoją wątrobę. "Dieta powinna bazować na produktach pochodzenia roślinnego"

Kate Middleton przed ślubem schudła dwa rozmiary. Wybrana przez nią wtedy dieta jest jedną z bardziej restrykcyjnych

Co sądzisz o tym artykule?
82
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0