Prawdziwi koneserzy win zwykle niechętnie patrzą na nowości i uważają, że to, co tradycyjne, jest zawsze najlepsze. W ostatnim czasie jednak na rynku pojawiło się niebieskie wino, które zaskoczyło wszystkich swoim intensywnym, oryginalnym odcieniem. Ogromne zainteresowanie produktem wśród młodych ludzi sprawiło, że nawet wielbiciele klasyki z ciekawością zaczęli przyglądać się najnowszym winiarskim trendom. Choć początkowo mogłoby się wydawać, że tak nietypowe rozwiązanie nie ma szans przebić się na mocno już nasyconym rynku, rzeczywistość okazała się jednak inna. Fascynujący kolor niebieskiego wina sprawia, że coraz więcej osób chce po nie sięgnąć przynajmniej raz, żeby sprawdzić, czym tak naprawdę różni się od czerwonego i białego wina.
Niebieskie wino – co to jest?
Niebieskie wino, którego kolor na pierwszy rzut oka z pewnością kojarzy się z denaturatem, niektórych może skutecznie zniechęcać. Jednak odpowiednia reklama i ładne zdjęcia w mediach, a także liczne notki prasowe na temat tego oryginalnego trunku sprawiły, że bez względu na początkowe skojarzenia po wino może sięgnąć każdy, nie martwiąc się o swój wizerunek. Liczne wpisy w mediach społecznościowych potwierdzają założenie wszystkich producentów niebieskiego wina, że trunek ten wcale nie musi być nudny i nie tylko klasyka cieszy się powodzeniem. Niebieskie wino to po prostu alkohol o wyróżniającym się kolorze.
Niebieskie wino – jak powstaje?
Pierwsze niebieskie wino, które w ostatnich latach zyskało tak dużą popularność, powstało w Hiszpanii. Po dużym sukcesie, który udało się odnieść pierwszemu producentowi trunku w zaledwie kilka lat od wypuszczenia produktu na rynek, produkcją podobnego wina zainteresowały się również inne europejskie przedsiębiorstwa. Oprócz hiszpańskiego wina Gik Live, będącego pierwszym tego typu winem wprowadzonym do sklepów, jest francuskie Vindigo o nieco delikatniejszym zabarwieniu, a także portugalskie wino Casal Mendes Blue.
Za niebieski kolor wina w obu przypadkach nie są odpowiedzialne ani niebieskie winogrona, ani jagody, ani spirulina. Taki efekt daje połączenie antocyjanów znajdujących się w skórkach czerwonych i zielonych winogron oraz naturalnego barwnika indygo, pozyskiwanego z urzetu barwierskiego.
Hiszpańskie niebieskie wino produkuje się z winogron pochodzących z najlepszych winnic na terenie kraju (Zaragoza, Castilla-La Mancha czy La Rioja). Trunek wypuszczany na rynek ma 11,5% zawartości alkoholu i kosztuje około 10 euro. Można je kupić zarówno w Hiszpanii, jak i innych europejskich krajach. Warto szukać go zwłaszcza podczas zagranicznych podróży i wakacji – butelkę niebieskiego wina można znaleźć m.in. w Portugalii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.
Niebieskie wino i kwestie prawne – czy to prawdziwe wino?
W niektórych krajach niezwykle ważny jest sam skład wina. Jeśli alkohol jest na bazie winogron, a przy tym zawiera w sobie inne dodatki (np. indygo) nie może zostać uznany za prawdziwe wino. Kwestia nazewnictwa jest niezwykle istotna z prawnego punktu widzenia. Dlatego też pierwsze niebieskie wino hiszpańskie na terenie kraju oraz w sąsiedniej Portugalii nie może być sprzedawane jako wino, a jedynie jako napój aromatyzowany na bazie wina. Ze względu na to, że pierwsze butelki wypuszczone na rynek nie posiadały stosownej informacji na swoich etykietach, przedsiębiorcy zajmujący się produkcją i dystrybucją niebieskiego wina musieli zapłacić wysokie kary grzywny. W krajach takich jak Stany Zjednoczone ustawodawstwo pozwala na stosowanie nazwy "niebieskie wino" i to właśnie tam trunek trafił pod takim określeniem. Można kupić go w wielu sklepach spożywczych, ale także w restauracjach. W Polsce obecnie niebieskie wino można zamówić jedynie przez internet.
Co oznacza kolor niebieskiego wina?
Informacja o składzie nie jest już dla nikogo tajemnicą, wiele osób zastanawia się jednak, czy za kolorem kryje się coś więcej niż tylko chęć wyróżnienia swojego produktu na rynku. Jak się okazuje, młodzi twórcy hiszpańskiego wina "Gik Live" nie bez powodu zdecydowali się na produkcję trunku o takiej barwie. W wielu wywiadach podkreślają oni, że inspiracją do stworzenia niebieskiego wina była książka W. Chan Kima "Strategia błękitnego oceanu", w której czerwień oznacza drapieżność, walkę o klienta, dążenie do celu za wszelką cenę, z kolei błękit właśnie symbolizuje harmonię, spokój i ład. Niebieskie wino ma być zatem przeciwieństwem klasycznych trunków i powiewem nowości na winiarskim rynku.
Winne spa w Japonii. Miłośnicy trunku mogą się w nim kąpać. Zobacz wideo:
Zobacz też:
Cebula - smaczna i zdrowa. Przepisy Grzegorza Zawieruchy
Herbata na jesień – jaką wybrać? "Są bardzo rozgrzewające"
Kolorowa jesień na talerzu według Martyny Chomackiej
Autor: Adrian Adamczyk