Dla niektórych osób wyświetlacze typu car HUD, czyli Head-up Display, stanowią tylko dodatkowy gadżet, ciekawostkę. Tymczasem pełnią one bardzo istotną rolę w poprawie bezpieczeństwa jazdy.
Zobacz wideo: Motoryzacja
Motoryzacja
Head-up Display – jak to działa?
Pomysł zapożyczony został z lotnictwa wojskowego, gdzie już w latach 50. piloci mogli odczytywać najważniejsze informacje dotyczące przebiegu lotu bezpośrednio na szybie kabiny. Dwadzieścia lat później system ten zaczął być używany w lotnictwie cywilnym. Technicznie sposób wyświetlania informacji w systemie Head-up Display dokonywany jest na dwa sposoby. W autach nieco starszej generacji tuż przy przedniej szybie umieszczany był mały ekran, na którym prezentowane były informacje interesujące kierowcę. W samochodach bardziej luksusowych system ten wyświetla potrzebne dane bezpośrednio na przedniej szybie. Oczywiście to drugie rozwiązanie jest bardziej efektywne. W modelach z dodatkową szybką kierowca musi skupiać wzrok zdecydowanie bliżej, natomiast w przypadku danych wyświetlanych bezpośrednio na przedniej szybie wirtualny punkt, na którym skupia się wzrok kierowcy, znajduje się kilka, a nawet kilkanaście metrów przed autem. Kierowca może samodzielnie ustawić wysokość wyświetlacza, aby pasowała precyzyjnie do jego potrzeb. Można też wybrać dane, które są prezentowane w konkretnym momencie. Jasność wyświetlanych informacji dopasowywana jest automatycznie do oświetlenia w pojeździe, które może być regulowane przez każdego kierowcę samodzielnie. Ma on też możliwość doboru kolorów wyświetlanych liczb i liter.
Car HUD – wpływ na bezpieczeństwo jazdy
Tego rodzaju udogodnienie, jakim jest Head-up Display, ma wpływ na poprawę bezpieczeństwa jazdy w co najmniej trzech aspektach:
- uwaga kierowcy – czujność kierującego nie zostaje rozproszona. Każde oderwanie wzroku od drogi podnosi ryzyko kolizji. Przy prędkości ponad 100 km/h samochód w ciągu sekundy pokonuje wiele metrów. Czasem ta jedna sekunda może decydować o wypadku. Dzięki użyciu wyświetlacza car HUD kierowca nie musi nawet na chwilę odrywać wzroku od drogi;
- akomodacja oka – nawet chwilowe spojrzenie na tablicę rozdzielczą powoduje, że oko musi przyzwyczaić się do małej odległości, z której kierowca patrzy. Kiedy podniesie wzrok, oko ponownie musi przestawić się na patrzenie na większą odległość. Te kilka chwil, w ciągu których oko musi się przystosować, może być ryzykowne;
- jazda w nocy – kiedy podróż odbywa się w nocy, kierowca musi przyzwyczaić wzrok do ciemności. Kiedy spojrzy na tablicę rozdzielczą, może zostać chwilowo oślepiony. Ponowne przyzwyczajenie się do ciemności to znowu moment, kiedy ostrość widzenia jest bardzo mocno ograniczona.
Zobacz wideo: Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Head-up Display – jak działa?
Wyświetlacz typu Head-up Display to inaczej wyświetlacz przezierny. Jego zadaniem jest wyświetlanie najistotniejszych informacji bezpośrednio na szybie, w idealnym dla kierowcy polu widzenia. Car HUD działa na zasadzie zatrzymywania fal o określonej długości. Oznacza to, że ogólnie rzecz biorąc, jest przezroczysty, a umożliwia dostrzeganie określonej barwy w postaci danych, które są istotne z punktu widzenia kierowcy. System ten wyświetla najważniejsze informacje, takie jak aktualna prędkość, prędkość dozwolona na danym odcinku czy też dane przekazywane przez system nawigacji. Można też ustawić opcje wyświetlania mijanych po drodze znaków, a także alarm, który informuje o przekroczeniu dozwolonej prędkości. Niektóre systemy Head-up Display umożliwiają pokazywanie działających w danym momencie elementów wspomagających, jak np. tempomat czy czujnik utrzymywania odpowiedniej odległości od poprzedzającego samochodu. Kierowca może otrzymać bieżące informacje o systemie asysty utrzymania pasa czy jego zmiany oraz ostrzeżenia o przeszkodach znajdujących się na drodze. GPS HUD umożliwia natomiast śledzenie zaplanowanej do przejechania trasy.
Head-up Display – początki
Pierwszym pojazdem, w którym zastosowano HUD, było auto marki Chevrolet Corvette. W kolejnych latach urządzenie to pojawiło się w innych markach samochodów. W 2004 roku na rynku pojawiło się BMW serii 5, model W60. Właśnie ten samochód stał się prekursorem aut z wyświetlaczem informacji bezpośrednio na przedniej szybie.
Aby umożliwić odpowiednie analizowanie i wyświetlanie informacji, niezbędny jest odpowiedni czytnik danych. Taką rolę najlepiej spełnia czytnik HUD OBD2 – po połączeniu z komputerem bardzo dobrze przenosi dane, które później kierowca może odczytywać na przedniej szybie.
System car HUD na pewno jest godny polecenia, choć nie jest tani. Można przyjąć, że kosztuje 1–2 proc. wartości samochodu.
Zobacz też:
- Silniki benzynowe – który jest najlepszy?
- Wzrosły ceny aut na rynku wtórnym. Jakie są prognozy na najbliższe miesiące?
- Niesprawiedliwe zasady dotyczące punktów karnych. Ci kierowcy są w najgorszej sytuacji
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: metamorworks/Getty Images