Silniki benzynowe – który jest najlepszy?

Silnik
Silniki benzynowe – który jest najlepszy?
Źródło: ljubaphoto/Getty Images
Silniki benzynowe cały czas dominują na drogach. Wynika to z tego, że są trwalsze od silników diesla, dlatego ich zakup jest bardziej ekonomiczny. Silniki benzynowe zdecydowanie lepiej od diesli sprawdzają się też w ruchu po mieście. Starsze jednostki benzynowe wyróżniają się mniej skomplikowaną konstrukcją, natomiast nowsze są efektywniejsze i mają dużą wydajność. Ważne jest też ich coraz mniejsze spalanie.

Jaki silnik benzynowy jest najlepszy? Od wielu lat eksperci motoryzacyjni przygotowują specjalne rankingi, na podstawie których wybierają najlepsze silniki benzynowe w poszczególnych kategoriach

Zobacz wideo: Motoryzacja

Motoryzacja

Źródło: Dzień Dobry TVN
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodowe
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce

Jakie są najlepsze silniki benzynowe w poszczególnych klasach?

Eksperci zajmujący się motoryzacją przeanalizowali silniki benzynowe, które mają duży przebieg i wytypowali najlepsze z nich w kategoriach pojemności. Wyznacznikiem jakości silnika było m.in. to, czy nie są zbyt drogie w eksploatacji. Ważne też było, czy silniki te są dosyć uniwersalne i można jest stosować w różnych modelach pojazdów. Jednostki napędowe, które były oceniane, musiały mieć co najmniej 6-7 lat.

  • W obszarze pojazdów o pojemności silnika benzynowego do 1600 cm³ eksperci wyróżnili szczególnie dwa silniki – Fiat 1.4 T-Jet oraz Opel 1,4 Turbo. Oba te silniki benzynowe posiadają turbodoładowanie, dwumasowe koło oraz wtrysk pośredni. Kolejny element podobieństwa między tymi silnikami to bardzo duża niezawodność, poza tym bardzo dobrze sprawdzają się przy instalacjach gazowych. Kolejnym silnikiem w tym rankingu jest VW 1.6 MPI (8V) Volkswagena. Jego cechy to duża trwałość, wytrzymałość, a także bardzo dobra praca na instalacji gazowej.
    • W kategorii od 1600 cm³ do 2000 cm³ zdecydowanie najlepiej oceniony został silnik Hondy K20. Ma bardzo wytrzymałą konstrukcję i był praktycznie bezawaryjny. Niestety w 2010 roku został wycofany z produkcji ze względu na zbyt dużą emisję spalin. Umieszczany był w takich modelach jak Accord, CR-V oraz Civic. Silnik jest w stanie wytrzymać bardzo agresywną jazdę przez cały sezon. Inne polecane silniki benzynowe w tej kategorii to BMW 2.0i, Alfa Romeo 1.75 TBI, Ford 2.0 Duratec, a także Opel 2.0 Turbo.
      • Wśród silników powyżej 2000 cm³ najbardziej wyróżniał się 5-cylindrowy silnik Volvo o pojemności 2,5 litra. Ten silnik został wycofany z produkcji ze względu na zbyt dużą ilość emitowanych spalin. Najczęściej montowany był w sportowych modelach Volvo. Jego największą zaletą są trwałość, a także duża moc, co umożliwia bardzo dynamiczną jazdę. Inne polecane silniki benzynowe w tej kategorii to BMW 3.0i, Honda 2.4 i-VTEC.

        Najlepsze silniki benzynowe w konkursie Engine of the Year

        UKIP Media & Events Automotive Magazines co roku organizuje konkurs, w którym wybiera się najlepszy silnik w danej kategorii, w tym również silnik benzynowe. Poniżej zwycięzcy z roku 2017 z obszaru silników benzynowych:

        • najlepszy nowy silnik – w tej kategorii tytuł przypadł Hondzie za silnik 3.5 V6 montowany w modelach NSX;
          • najlepszy silnik sportowy – tu zwycięstwo przypadło Ferrari z silnikiem 3.9 V8 biturbo. Montowany jest w modelach Ferrari 488 GTB i 488 Spider;
            • najlepszy silnik o pojemności do 1.0 l – szósty rok z rzędu tytuł ten przypadł 1.0 Ecoboost produkcji Forda. Znaleźć go można w takich modelach jak Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Eci-Sport i Mondeo;
              • najlepszy silnik w przedziale 1.0–1.4 l – w tej kategorii wygrał silnik 1.2 PureTech , który montowany jest głównie w Citroenach (np. C3 Picasso, C4 Cactus) oraz Peugeotach (208, 308, 2008, 3008);
                • najlepszy silnik 1.4–1.8 l – zwycięzcą okazał się silnik o napędzie hybrydowym z modelu i8 BMW;
                  • najlepszy silnik 1.8–2.0 l – zdecydowanie najwyżej oceniony został c zterocylindrowy silnik 2.0 produkowany przez Porsche dla modeli 718 oraz Macan;
                    • najlepszy silnik 2.0–2.5 l – pierwszą nagrodę zdobył 2 .5-litrowy silnik TFSI z Audi RS3 i Audi TT RS;
                      • najlepszy silnik 2.5–3.0 l – podobnie jak w nieco niższej kategorii, również w tej najlepszy silnik należy do Porsche. 3-litrowy silnik znalazł swoje miejsce w modelach 911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, carrera GTS;
                        • najlepszy silnik 3.0–4.0 l – silnik 3.9 V8 biturbo należy do stajni Ferrari;
                          • najlepszy silnik o pojemności 4.0 l – również należy do włoskiego producenta. Silnik 6.3 V12 umieszczony jest w modelach Ferrari F12 i F12tdf.

                            Zobacz wideo: 18 lat turbo jazdy

                            18 lat turbo jazdy
                            Adam Kornacki to polski kierowca wyścigowy i dziennikarz motoryzacyjny, który od wielu lat związany jest z kanałem TVN Turbo.
                            Źródło: Dzień Dobry TVN

                            Eksperci wybrali też najlepszy silnik bez względu na kategorię. Silnikiem roku 2017 został 3.9 V8 biturbo wyprodukowany przez Ferrari.

                            Zobacz też:

                            Autor: Adrian Adamczyk

                            Źródło zdjęcia głównego: ljubaphoto/Getty Images

                            podziel się:

                            Pozostałe wiadomości

                            Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
                            Materiał promocyjny

                            Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana