Zasady prowadzenia pojazdu nie różnią się zasadniczo w zakresie ekonomicznej jazdy dieslem, automatem czy samochodem benzynowym. W każdym z rodzajów pojazdu najważniejsze jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad. Na czym polega ekonomiczna jazda samochodem?
Zobacz wideo: Motoryzacja
Motoryzacja
Ekonomiczna jazda samochodem a prędkość
Główne zasady związane z oszczędnością paliwa i ekonomiczną jazdą dotyczą oczywiście prędkości. Optymalne tempo na trasie mieści się w przedziale 90–120 km/h. Jeżeli zwiększymy prędkość do 140 km/h, to możemy zwiększyć zużycie paliwa nawet o 20 proc. Inaczej sytuacja wygląda w ruchu miejskim – tu najbardziej odpowiednia prędkość to 50–60 km/h. Oczywiście w praktyce trudno osiągnąć stałą prędkość, a jest ona drugim wyznacznikiem ekonomicznej jazdy. Oczywiście o wiele łatwiej uzyskać ją na trasie. Po pokonaniu wielu kilometrów w tym samym tempie można zauważyć dużą oszczędność w zużyciu paliwa. Odpowiednia prędkość powinna być związana z utrzymaniem pewnego dystansu do wyprzedzającego nas samochodu. Optymalna odległość to 30–50 m. Przy mniejszej odległości i nagłym manewrze skrętu wykonywanego przez poprzedzający nas pojazd, konieczne jest gwałtowne hamowanie, nagła zmiana rytmu jazdy i niepotrzebna strata paliwa.
Inne elementy, które wspierają ekonomiczną jazdę
Poza prędkością, która ma duży wpływ na jazdę ekonomiczną, ważne jest też utrzymywanie odpowiednich obrotów silnika. Pierwszy bieg używany powinien być możliwie jak najkrócej, a najwyższy utrzymywany przy możliwie jak najniższych obrotach umożliwiających płynną jazdę. Dobrym sposobem na ekonomiczną jazdę jest hamowanie silnikiem. Wówczas odcinany jest dopływ paliwa. Biegi powinny być redukowane przy 1200 obrotach, ponieważ przy niższych obrotach silnik ponownie zaczyna pobierać paliwo. Hamowanie silnikiem jest też bardzo dobre w warunkach zimowych – zdecydowanie zmniejsza ryzyko poślizgu. Ważnym elementem ekonomicznej jazdy samochodem jest zachowanie stałej czujności przez kierowcę. Chodzi tu m.in. o obserwowanie sygnalizacji świetlnej, aby odpowiednio wcześniej rozpocząć hamowanie silnikiem. Ważne jest też utrzymywanie pojazdu w pełnej sprawności, wymiana elementów, a także kontrola odpowiedniego ciśnienia w oponach. Wszystkie te elementy mogą mieć bardzo duży wpływ na zużycie paliwa.
Zobacz wideo: Eko jazda, czyli jak zaoszczędzić na paliwie
Monitorowanie parametrów pojazdu podstawą ekonomicznej jazdy samochodem
Kontrolowanie spalania to pierwsza zasada dbania o ekonomiczną jazdę autem. Najłatwiej dokonać tego przy użyciu komputera pokładowego, który bardzo precyzyjnie wyliczy zużycie paliwa na danym odcinku trasy. Porównując zużycie paliwa na tym samym odcinku w czasie kilku przejazdów, można określić, w jaki sposób najlepiej jechać w danym terenie. Aby jeździć ekonomicznie, powinno się kontrolować także inne parametry. Najlepiej służyć będzie temu nadajnik, który na podstawie zebranych danych określi optymalną prędkość, z jaką powinien poruszać się pojazd, aby zapewnić jak najbardziej ekonomiczną jazdę. Po każdym przejeździe można przeanalizować aplikację i sprawdzić, ile było ostrych hamowań, postojów, czasu, w którym samochód był na luzie oraz jakie jest średnie zużycie paliwa. Dzięki temu można nabrać dobrych nawyków i nauczyć się jak prowadzić pojazd w sposób jak najbardziej ekonomiczny.
Ekonomiczna jazda samochodem – jak to robią mistrzowie?
Ekonomiczna jazda samochodem jest nie tylko sposobem na zaoszczędzenie wydatków, powoli staje się sportem. W 2011 roku mistrzem świata w jeździe na kropelce okazał się Gerhard Plattner. Udało mu się przejechać Skodą Fabią 2006 km tylko na jednym baku. Jak tego dokonał? Poniżej kilka porad mistrza świata, które może wykorzystać każdy kierowca.
- Nie należy rozgrzewać silnika przed jazdą – samochody są obecnie przygotowane do jazdy od razu po uruchomieniu silnika, nawet przy dużych mrozach.
- Silnik należy wyłączyć nawet przy krótkim postoju, np. przy zamkniętym przejeździe kolejowym – dzięki temu samochód nie zużywa bezproduktywnie paliwa, zmniejsza się też emisja spalin do środowiska.
- W czasie podróżowania trzeba unikać zbędnego bagażu – kilogramy można łatwo przeliczyć na zużycie paliwa – każde 100 kilogramów to zwiększenie zużycia o około 0,7 l na 100 kilometrów.
- Istotne jest jak największe zmniejszenie oporu pojazdu – dotyczy to np. bagażnika na dachu. Jeżeli nie ma potrzeby przewożenia na nim bagażu, warto go zdemontować. Zużycie paliwa w czasie jazdy z takim bagażnikiem może wzrosnąć nawet o 20 proc.
- Ważne jest też ograniczanie korzystania z dodatkowych urządzeń w samochodzie, zwłaszcza klimatyzacji – jej maksymalna moc może doprowadzić do zwiększenia zużycia paliwa nawet o 2 litry na 100 km. Co ciekawe, otwarte okno wpływa na zużycie paliwa w większym stopniu niż korzystanie z klimatyzacji.
Zobacz też:
- Ceny paliw na stacjach benzynowych - diesel najdroższy w historii
- Niesprawiedliwe zasady dotyczące punktów karnych. Ci kierowcy są w najgorszej sytuacji
- Boisz się wsiąść do taksówki z mężczyzną? Ta aplikacja umożliwia zamówienie przejazdu z kierowczynią
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: anyaberkut/Getty Images