Stosowanie się do zasad eco-drivingu jest bardzo proste – wystarczy zmienić podstawowe nawyki. Chodzi przede wszystkim o ruszanie, zmianę biegów i hamowanie – w eco-drivingu nie ma miejsca na gwałtowną jazdę. Liczy się płynność.
Co to jest eco-driving?
Pojęcie eco-drivingu przywędrowało do Polski z krajów zachodnich. Oznacza ono jazdę ekologiczną i oszczędną. Podstawowe zasady eco-drivingu pozwalają znacznie oszczędzić zarówno na paliwie, jak i na częściach samochodowych. Wielu producentów samochodowych obiecuje, że eco-driving pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10–20 proc. Zasady eco-drivingu sprawdzają się nie tylko w czasie miejskiej jazdy, lecz także na długich trasach.
Zasady eco-drivingu
Ruszanie i hamowanie
płynność jazdy
- Po uruchomieniu silnika warto ruszyć od razu – praca silnika na postoju może sprawić, że będzie on bardziej podatny na uszkodzenia. Należy ruszać spokojnie i stopniowo zwiększać prędkość – gwałtowne ruszanie pojazdem powoduje dużo większe zużycie paliwa.
- Podczas rozpędzania auta trzeba zdecydowanie wciskać pedał gazu, mniej więcej na trzy czwarte głębokości. Chodzi o to, by zwiększone zapotrzebowanie na paliwo występowało jak najkrócej. Najbardziej oszczędna jest jazda ze stałą prędkością na niskich obrotach.
- Natomiast hamować należy silnikiem, tzn. umiejętnie redukować biegi, jednocześnie wytracając prędkość. Na chwilę przed ostatecznym zatrzymaniem auta można jechać na jałowym biegu, czyli na tzw. luzie.
Atutem hamowania na biegu jałowym jest przede wszystkim powolne wytracanie prędkości. Jeśli dodatkowo hamujemy wciskając pedał hamulca, kierowca jadący za nami wie o tym, bo obserwuje nasze światła stopu. Dla porównania – zbyt mocna redukcja biegu spowalnia auto gwałtownie, bez ostrzeżenia dla kierowcy jadącego za nami. Łatwiej wówczas o kolizję, gdy nie zachowa on bezpiecznego
Zmiana biegów
Zmiana biegów jest bardzo istotnym elementem eco-drivingu. Należy pamiętać, że pierwszego biegu używa się wyłącznie do ruszania – nie należy jechać na nim dłużej niż kilka (maksymalnie dziesięć) metrów. Po tym czasie należy już wrzucić drugi bieg i jechać na nim aż do uzyskania prędkości około 30 km/h. Następnie należy użyć trzeciego biegu aż do prędkości 40 km/h. Czwarty bieg pozwala na obniżenie obrotów, dlatego przy jeździe miejskiej (około 50 km/h) należy używać głównie czwartego biegu. Wielu kierowców uważa, że piąty bieg nadaje się tylko do jazdy przy prędkości ponad 80 km/h, obecnie jednak wielu producentów przeciąga piąty bieg tak, aby można było używać go już przy prędkości 60–70 km/h.
Piąty bieg pozwala na obniżenie obrotów silnika, co przekłada się na zużycie paliwa. W autach, które mają szósty bieg, należy używać go przy prędkości ponad 100 km/h. Wiele osób unika również przeskakiwania biegów i pomijania ich podczas zmiany. Niepotrzebnie, gdyż producenci aut nie widzą przeciwwskazań do zmiany biegu np. z dwójki na czwórkę. W ten sposób działa automatyczna skrzynia biegów. W przypadku skrzyni manualnej również można pomijać biegi – jeśli oczywiście wymaga tego prędkość auta.
W przypadku silnika diesel eco-driving również jest wskazany. Działają tutaj te same zasady, co w przypadku aut na inne rodzaje paliwa. Płynna jazda, stopniowe zwiększanie i zmniejszanie prędkości oraz umiejętna zmiana biegów to najważniejsze zasady eco-drivingu w przypadku aut z silnikiem diesla. Warto pamiętać o tym, że nie należy od razu wyłączać silnika, jeśli jest mocno rozgrzany, np. po długiej trasie. Powinno się zaczekać przynajmniej 2–3 minuty przed jego wyłączeniem – w przeciwnym wypadku silnik diesla może się uszkodzić.
Przewidywanie sytuacji na drodze – podstawa eco-drivingu
Odpowiednie doświadczenie w prowadzeniu samochodu pozwala na zdobycie wielu umiejętności, w tym także przewidywania sytuacji na drodze. To najlepszy sposób na oszczędną jazdę – świadomość, że w każdej chwili może pojawić się konieczność hamowania, unikanie gwałtownego przyspieszania, spokojna jazda i inne mądre zachowania na drodze będące cechami dobrego kierowcy. Taki sposób prowadzenia samochodu jest sposobem nie tylko na ekologiczną i oszczędną jazdę, ale też na zapewnienie bezpieczeństwa sobie i pasażerom.
fot. Skoda
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN