Zwyczaje zakupowe w pandemii. Jesteśmy oszczędni, ale chętniej wydajemy w sieci

Już w najbliższy weekend ponownie zostaną otwarte galerie handlowe. To dobra wiadomość dla wszystkich tych, którzy mają w planach kupowanie prezentów na Mikołajki czy święta. Jednak, według najnowszych badań, nasze zwyczaje zakupowe w trakcie pandemii znacznie się zmieniły. W jaki sposób?

Zmiany zakupowe w czasie pandemii

Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia znacząco wpłynęła na nasze nawyki zakupowe i to w wielu wymiarach. Przede wszystkim, w tym roku statystycznie wydajemy mniej.

- To wynika z tego, że część osób straciła pracę, część osób obawia się o stratę pracy. Szczególnie w tym młodszym pokoleniu widać - które nie doświadczyło kryzysu 2008 roku - nagle się zorientowali, że jednak warto byłoby jakąś poduszkę bezpieczeństwa mieć. Więc te osoby faktycznie bardziej roztropnie podchodzą, no i mniej wydają - tłumaczyła w Dzień Dobry TVN ekonomistka i blogerka finansowa, Katarzyna Iwanoska.

Jednocześnie większość zakupów przeniosła się do Internetu. Z badań wynika, że w pandemii co 5. Polak pierwszy raz w życiu zrobił zakupy online .

- No a tutaj wiemy, że dostępność tego jest szybka, jest mały ból płacenia, bo płacimy elektronicznie i nie czujemy do końca tych pieniędzy - mówiła ekspertka.

Co więcej, po raz pierwszy w historii wartość transakcji bezgotówkowych była wyższa niż wartość transakcji gotówkowych. Przyciąga nas bowiem możliwość całodobowego zamawiania towarów i usług, ale także korzystne ceny – atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych.

Zmiany dotknęły również zakupy żywieniowe. Za sprawą pierwszego lockdownu wiele osób przerzuciło się na kupowanie produktów spożywczych online. Część osób stwierdziła, że już przy tym zostanie.

Co najchętniej kupujemy w sieci?

Okazuje się jednak, że nie wszyscy wydajemy pieniądze na to samo. Duże zależności i preferencje można zauważyć pod względem płci. Panowie bowiem najchętniej kupowali elektronikę.

- To też jest trochę związane z tym, że do pracy zdalnej czy do szkoły zdalnej, musieliśmy się dostosować, a na ogół to jednak mężczyźni wybierają sprzęty elektroniczne. W tych badaniach również wychodzi, że panowie właśnie chętniej kupują części samochodowe, jakieś e-booki... Takie rzeczy faktycznie związane z elektroniką - powiedziała w naszym programie ekonomistka.

Z kolei nie jest chyba zaskoczeniem fakt, że kobiety wydają pieniądze głównie na pielęgnację, urodę i własny wygląd.

- U pań jednak wychodzi że przede wszystkim ubrania, akcesoria w Internecie. To jest rynek, który faktycznie dosyć mocno na tej pandemii zyskał - dodała Katarzyna Iwanoska.

Ponieważ więcej siedzimy w domu, a co za tym idzie w social mediach, warto być także świadomym, że hasło "okazja", "super zniżka", "tylko teraz", działa na nasz "mózg automatyczny" i wzbudza w nas zakupowe FOMO (fear of missing out, czyli lęk przed utratą). Nikt nie lubi podświadomie tracić okazji, a w Internecie założenie jest jasne - to ma być jeden, szybki klik od zakupów.

Zakupy w dobie pandemii. Jak zachować bezpieczeństwo w sklepie? Zobacz wideo:

Zobacz też:

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl

Autor: Sabina Zięba

podziel się:

Pozostałe wiadomości