Polacy chcą i lubią pomagać potrzebującym
Już niebawem pożegnamy kolejny turbulentny rok, który dał nam w kość na każdej płaszczyźnie. Jak tegoroczne doświadczenia wpłyną na nasze zachowanie i decyzje? Kobietolożka Katarzyna Pawlikowska wraz z Garden of Words i badaczami z SW Research, po raz kolejny postanowiła przyjrzeć się postawom Polek i Polaków. Wyniki pozytywnie zaskakują. Jak się okazuje, mimo trudnej sytuacji geopolitycznej, społecznej i ekonomicznej nie brakuje nam empatii i wrażliwości, by nieść pomoc potrzebującym.
Na przełomie listopada i grudnia badacze zapytali ponad 1000 osób, w jakim stopniu czują się obciążeni obowiązkami życia codziennego? Prawie 74% respondentów przyznało, że ciąży na nich bardzo wiele obowiązków. Większość deklaruje jednak, że radzi sobie jeszcze z tą sytuacją. Niepokój nie zatrzymuje naszych dobrych serc. Polacy wciąż są otwarci na innych i chcą pomagać, podejmować próby zmiany świata na lepsze.
Święta
Na pytanie: w jakim stopniu jesteś gotowy, by zaangażować się w projekt, który sprawi, że coś w twoim otoczeniu/twoich bliskich zmieni się na lepsze, aż 69% respondentów zadeklarowało chęć poświęcenia od znacznej do umiarkowanej części swojego czasu. Podobne deklaracje złożyli przedstawiciele obu płci. Jedynie 4,5% badanych odpowiedziało, że w żadnym stopniu nie chcą angażować się w tego typu inicjatywy.
Grudzień – magiczny miesiąc dobroci
Grudzień to czas specyficzny, w którym znaczenie częściej otwieramy serca i dostrzegamy ludzkie potrzeby. Nie da się ukryć, że to właśnie przed świętami jesteśmy najbardziej hojni i chętni, by nieść pomoc. Dlaczego w tym czasie rośnie w nas skłonność do życzliwych gestów?
- Myślę, że grudzień to taki czas, w którym świat trochę zwalnia - częściowo dlatego, że spada śnieg, ale też dlatego ze zupełnie automatycznie w święta myślimy więcej o rodzinie, o swoim dzieciństwie, a przez to jesteśmy bardziej uwrażliwieni, emocjonalni, a co za tym idzie, możemy mieć więcej odruchów pełnych empatii. Świat jest ładniejszy w święta- wszędzie lampki, dekoracje, ładne zapachy - ten nastrój (o ile nie przeradza się w świąteczną gorączkę) może wpływać na nas kojąco, relaksująco, co także sprzyja wzajemnej życzliwości. A że dobro rodzi dobro, to jeden gest może zainspirować innych do jego czynienia - powiedziała Katarzyna Kucewicz.
Z psychologicznego punktu widzenia niesienie pomocy może mieć także dobry wpływ na nas samych. Dobry uczynek, szlachetny gest wpływa pozytywnie na naszą samoocenę i uskrzydla.
- Sprawia, że czujemy się ważni, potrzebni, a czyjaś radość jest często czytana przez nas jako akceptacja naszej osoby. Dlatego czyniąc dobre uczynki tak naprawdę i sobie samym sprawiamy przyjemność - dodała.
A czy pomoc nie jest pewnego rodzaju odkupieniem win? W niektórych przypadkach "dobrymi gestami" pragniemy rozgrzeszyć swoje przewinienia z całego roku.
- Tak, czasami ludzie, czyniąc dobre uczynki, robią to, żeby się rozgrzeszyć, zmazać z siebie poczucie winy, wyrównać swoją samoocenę jeśli ona podupadła. Kiedy zrobimy komuś jakąś przykrość, to często potem jesteśmy bardziej hojni właśnie dlatego, by odzyskać to poczucie, że jesteśmy dobrymi, uczciwymi ludźmi - wyjaśniła ekspertka.
Pomaganie w czasach inflacji
Sytuacja finansowa wielu Polek i Polaków kształtuje się dramatycznie. Panująca drożyzna spędza nam sen z powiek, a portfele wielu rodzin są znacznie chudsze. Jak pomagać w czasie inflacji? Czy pieniądze są jednym wyznacznikiem?
- Nie, wręcz przeciwnie, najlepsza pomoc to często rzeczy pozamaterialne takie jak miły gest, rozmowa, czułość, spędzanie wspólnego czasu, bliskość, poświęcenie uwagi, wysłuchanie, doradzenie, co zrobić. Pomoc finansowa często jest tak naprawdę pomocą tymczasową, jednorazową. Lepiej jest komuś dać możliwości, pokazać opcje, a nie jednorazowy zastrzyk - myślę, że zwykle to jest pomoc lepsza. Chociaż oczywiście są sytuacje, gdy pomoc finansowa jest absolutnie zbawienna i dobrze, że istnieją osoby, które chętnie dzielą się tym, co mają z ludźmi w ciężkich sytuacjach życiowych - podsumowała Katarzyna.
*Badanie zostało zrealizowane przy współpracy Katarzyny Pawlikowskiej i agencji Garden of Words z SW Research w dniach 29-30.11.22 techniką CAWI na panelu badawczym SW PANEL, na reprezentatywnej próbie n=1017 dorosłych Polaków
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- "Ślub od pierwszego wejrzenia 8". Jak potoczyły się losy uczestników? "Życie weryfikuje"
- Wybierz laureata Pozytywki za listopad 2022. Trwa głosowanie
- Pierniki i inne świąteczne słodkości. Skorzystaj ze sprawdzonych przepisów
Autor: Nastazja Bloch
Źródło: Informacja Prasowa
Źródło zdjęcia głównego: Halfpoint/GettyImages