Wakacje 2022. Pociągiem bez przedziałów nad morze
Przewoźnik dalekobieżny PKP IC ustalił, że podczas tegorocznego okresu wakacyjnego w każdą noc z piątku na sobotę na linii Łódź-Kołobrzeg (przez Warszawę) będą kursowały elektryczne zespoły EZT, czyli bezprzedziałowe ED-160 Flirt.
Co to oznacza w praktyce? Podróżni, którzy chcą w sezonie letnim dostać się ze środkowej Polski na Pomorze Zachodnie, będą musieli spędzić kilka, a uwzględniając opóźnienia, nawet kilkanaście godzin w pociągu bez wagonów, który wyglądem przypomina tramwaj i jest dostosowany wyłącznie do dziennych przejazdów.
Podróże samolotem i nie tylko
Wszystko to ma bezpośrednie przełożenie na komfort podróży.
- To niewątpliwie eksperyment na żywym organizmie. Fotele nie są zbyt wygodne do tak długiej jazdy i spania, miejsca na nogi też nie jest zbyt dużo - komentuje dla WP.pl Piotr Rachwalski, były szef Kolei Dolnośląskich.
Rzeczniczka z biura prasowego PKP IC Anna Zakrzewska przekonuje jednak, że przewoźnicy widzą w tej idei same plusy. - Skład będzie kursował w okresie wakacji w kategorii Intercity, co oznacza, że podróżni otrzymają wyższy standard podróży (aktualnie pociąg kursuje w kategorii TLK) - tłumaczy w rozmowie z Wirtualną Polską. Wspomina też o zapewnionej w ED-160 klimatyzacji oraz udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami.
PKP IC proponuje nocne kursy bez przedziałów - opinie
Podróżujący mają jednak zupełnie inne zdanie niż przedstawiciele PKP IC. Wizja przebywania na tym samym, nieoddzielonym niczym obszarze z dziesiątkami obcych osób nie napawa ich optymizmem. Co ciekawe, podobne rozwiązanie zaproponowano już kilka lat temu z tą różnicą, że pociąg kursował w góry, a nie nad morze. Pojawiły się wówczas bardzo krytyczne komentarze wśród pasażerów.
- Tramwaj na trasę kilkuset kilometrów? W Europie Zachodniej tylko w Polsce jest takie rozwiązanie. (...) Męczarnia całą noc: światło w oczy, komunikaty od konduktora z głośnika co stację, przeciągi i strach przed kradzieżami. (...) Jazda jak w SKM - cytuje Wirtualna Polska.
Podobnymi spostrzeżeniami podzielił się Piotr Rachwalski, analityk rynku transportowego. Ekspert przyznał, że komfort podróży w tzw. bezprzedziałowcach zakłócają stojące nad siedzącymi pasażerami osoby, które kupiły bilety bez wskazanego miejsca. Dodatkowym problemem mogą być wszelkie awarie, które w przypadku pociągów z przedziałami udawało się w szybkim tempie naprawić, odczepiając wagony.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- 10-letnie dzieci układały na torach kamienie i czekały, co się stanie
- Pociąg SKM potrącił dziewczynkę. Dziecka nie udało się uratować
- 6-latka sama jechała pociągiem. Dziewczynką zaopiekowali się podróżni. Co z jej rodzicami?
Autor: Berenika Olesińska
Źródło: WP.pl
Źródło zdjęcia głównego: vgajic/Getty Images