W liceum zorganizowano konkurs matematyczno-religijny. Internauci kpią z zadań

Religia w szkole
Religia w szkole
Źródło: Godong / Getty Images
Istnieje grupa uczniów, dla których lekcje matematyki wiążą się ze wzmożoną wiarą. Jedni spoglądają w niebo podczas sprawdzianów, a inni modlą się o promocję do następnej klasy. W pabianickim I Liceum Ogólnokształcącym postanowiono wykorzystać te dwie zależności, organizując nietypowy konkurs.

Konkurs religijno-matematyczny w szkole

Na facebookowym profilu pabianickiego liceum pojawił się post informujący o finale konkursu, który w swojej formule łączył zakres wiedzy matematycznej i religijnej. Swój udział w powiatowym etapie konkursu zgłosiło 40 nastolatków. Młodzi matematycy-teologowie mieli 45 minut na rozwiązanie 10 zadań z matematyki oraz ogólnej wiedzy religijnej. Troje uczniów z najwyższą liczbą punktów z każdej ze szkół zakwalifikowało się do etapu finałowego. Zakres tematyczny konkursu, który odbywał się pod patronatem Starostwa Powiatowego Pabianic oraz Wydziału Katechetycznego Archidiecezji Łódzkiej wzbudził mieszane uczucia w mediach społecznościowych i prasie, jednak, jak dowiedzieliśmy się w Kuratorium Oświaty w Łodzi, nie wpłynęły żadne skargi.

- Zgodnie z Konkordatem i porozumieniem Episkopatu z Ministerstwem Edukacji Narodowej w szkołach mogą być, na życzenie rodziców, prowadzone zajęcia z religii - przekazała rzeczniczka łódzkiego kuratorium Anna Skopińska. - Programy nauczania religii danego wyznania są zatwierdzone przez odpowiednich biskupów i muszą być zgodne z zapisami konstytucji RP. Nauka religii odbywa się na życzenie rodziców i jest dla uczniów dobrowolna. Dobrowolny był także udział uczniów w konkursie matematyczno-religijnym w I LO im. J. Śniadeckiego w Pabianicach. Treści objęte konkursem były zgodne z programem nauczania matematyki i religii. Realizowany konkurs odpowiada także na wskazane przez Ministra Edukacji i Nauki w roku 2021/2022 podstawowe kierunki realizowania polityki oświatowej państwa.

Nauka

DD_20220104_Jezyki_REP
Źródło: Dzień Dobry TVN
Nowy język w trzy miesiące – jak to zrobić?
Nowy język w trzy miesiące – jak to zrobić?
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Polka w gronie 5 najlepszych młodych naukowców w Azji
Polka w gronie 5 najlepszych młodych naukowców w Azji
Naukowcy chcą „wskrzesić” mamuty
Naukowcy chcą „wskrzesić” mamuty
Ile można zapamiętać w 5 minut?
Ile można zapamiętać w 5 minut?

W związku z zamieszaniem, które wywołał konkurs, na facebookowym profilu I Liceum Ogólnokształcącego pojawiło się oświadczenie.

- Konkurs matematyczno-religijny to pomysł uczniów naszej szkoły, niezależny od jakiejkolwiek presji - napisano w komunikacie. - Uczestnictwo było dobrowolne, podobnie jak uczęszczanie na zajęcia religii oraz etyki. W naszej placówce uczy się młodzież różnych wyznań i narodowości, i każdy z nich mógłby wystąpić z propozycją podobnego konkursu. W komentarzach pojawiło się wiele ironicznych propozycji treści zadań, postanowiliśmy więc opublikować wam, drodzy goście, przykładowe zadanie, które obecne było na tegorocznym konkursie - dodano.

Zadanie, które zostało zaprezentowane, zawiera błąd w odmianie nazwy miejscowości, gdzie według Biblii Jezus miał dokonać cudu. Obecna forma tortu weselnego została wymyślona przez nowożytnych Włochów. W czasach Chrystusa w miejscu dzisiejszego deseru podawano rodzaj chlebowego wypieku z ziołami, miodem, owocami oraz bakaliami.

Piętrowy tort został przygotowany na wesele w Kani Galilejskiej (Kanie Galilejskiej - red.) składał się z pięciu warstw, z których każda miała kształt walca. Długości promieni walców, wyrażone w cm, były kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego o różnicy -5. Długość promienia podstawy środkowej warstwy była równa 20 cm, a jej objętość 3200π cm3. Wszystkie warstwy były wykonane z jednakowego ciasta i miały jednakową wysokość. Oblicz, ile mąki należało użyć do wypieku całego tortu, jeżeli receptura przewiduje wykorzystanie 0,24 kg mąki do wypieku warstwy środkowej
- brzmiało jedno z zadań.

Konkurs w pabianickim liceum

Internauci nie pozostawili na szkole suchej nitki, wpisując w komentarzach przykładowe zadania, które mogłoby pojawić się w konkursowych arkuszach. "Na świecie znajduje się x relikwii z krwią JPII, które łącznie zawierają y litrów krwi. Mając te dane, oblicz, ile ważyła drabina, która przyśniła się Jakubowi", "Oblicz wpływ promieniowania księżyca na rozwój kolarstwa w Betlejem", "Proponuję konkurs chemiczno-religijny, czyli uczniowie sprawdzają skład święconej wody i odkrywają pierwiastek boski" - to łagodniejsze wpisy, które pojawiły się na oficjalnym profilu szkoły.

- Jesteśmy zaniepokojeni poziomem językowym oraz merytorycznym komentarzy - podkreślono w opublikowanym oświadczeniu. - Według nas, opinie wielu odwiedzających fan page szkoły zawierają w sobie mowę nienawiści, której nie chcemy w naszej placówce. Zaatakowani zostali pracownicy szkoły, administracji oraz, co gorsza, uczniowie biorący udział w tym konkursie. Ze względu na niedopuszczalny poziom językowy, wyraźną agresję, wyrażaną w przeważającej części komentarzy uważamy, że dalsza dyskusja w tym temacie zmierza do szerzenia nienawiści i nietolerancji. W trosce o odpowiednią kulturę języka naszych uczniów postanowiliśmy więc zablokować możliwość dodawania opinii, również w tym poście.

Szkoła odmówiła udzielenia komentarza na temat konkursu, tłumacząc, że wszystko zostało wyjaśnione w opublikowanym komunikacie.

Niegdyś kończąc matematyczne zadania uczniowie wpisywali skrót CBDU, czyli "co było do udowodnienia". Czy czeka nas zamiana na "co było do uwierzenia"? Niewykluczone. Wszak łaska boska i kilka innych przymiotów nie znają granic.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie.  Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy! 
Materiał promocyjny

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy!