Przerwa w wydawaniu paszportów
Na mocy ustawy uruchomiony zostanie Rejestr Dokumentów Paszportowych. W związku z tym, w okresie 8-14 listopada 2022 r. organy wydające ten dokument w Polsce i za granicą nie będą przyjmować nowych wniosków ani wydawać gotowych już dokumentów. W szczególnie uzasadnionych i krytycznych przypadkach, będziemy mogli odbierać jedynie paszporty tymczasowe.
Praca i finanse
Nowe zasady wydawania paszportów – wniosek online
Ustawa o dokumentach paszportowych zastąpi obecnie obowiązującą regulację z 2006 r. Najważniejszym celem zmian jest powstanie wspomnianego rejestru, który zastąpi dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje. Ma być częścią Systemu Rejestrów Państwowych, który obejmuje obecnie sześć rejestrów m.in. PESEL, dowodów osobistych, stanu cywilnego, danych kontaktowych.
Zmiany wyłączą konieczność wypełniania papierowego wniosku o paszport. Urzędnik będzie generował wniosek elektroniczny wymagający cyfrowego podpisu obywatela. Powstaną także nowe usługi elektroniczne, które umożliwią sprawdzenie ważności paszportu czy jego unieważnienie.
Będą również wysyłane powiadomienia o zmianach statusu dokumentu, np. zbliżającym się terminie utraty ważności. Rodzice uzyskają możliwość złożenia wniosku o wydanie paszportu dla dziecka poniżej 12. roku życia (przepisy obniżą z 13 do 12 lat granicę wieku, od której wydawane są dokumenty z 10-letnim terminem ważności i podpisem).
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Dodatek węglowy dla gospodarstw domowych. Zasady, terminy, zmiany w ustawie
- mObywatel – nowe funkcje w rządowej aplikacji. Czy zastąpi dowód osobisty?
- "Dobry Start", czyli dodatkowe 300 złotych na dziecko. Do kiedy można składać wniosek?
Autor: Diana Ryściuk
Źródło: onet.pl, gov.pl
Źródło zdjęcia głównego: iStockphoto