Newsy

Bat na nieuczciwych sprzedawców - koniec ze sprzedażą "cudownych" garnków

Newsy

Autor:
Teofila
Siewko
Źródło:
Business Insider
Starsza osoba robiąca zakupy przez internet

Wiele osób, zwłaszcza starszych, miało styczność z nieuczciwymi praktykami sprzedawców, którzy chcieli naciągnąć ich na zakup zwykłych produktów za niebotyczne sumy. Ma się to zmienić dzięki wejściu w życie nowelizacji Kodeksu cywilnego. Jej celem jest ochrona ludzi, którzy stanowią cel dla handlowców stosujących techniki manipulacji. Co się zmienia?

Nowe przepisy w sprawie nieuczciwych sprzedawców

30 czerwca 2022 roku weszła w życie nowelizacja w Kodeksie Cywilnym. Zmodyfikowano w niej kwestie, które odnoszą się do wyzysku. Ma na celu ochronę, przede wszystkim osób starszych, przed nieuczciwymi technikami marketingowymi, np. proceder nakłaniania do zakupu rzeczy codziennego użytku po wysokich cenach. Nowelizacja została podpisana już 27 grudnia 2021 roku.

Jak nie dać się oszukać?

Uwaga! Kradzieże „na klamkę”
Uwaga! Kradzieże „na klamkę”Dzień Dobry TVN
wideo 2/5

Zgodnie z nowymi przepisami osoba poszkodowana może żądać unieważnienia całej umowy, jeżeli była ona dla niego rażąco niekorzystna. Do tej pory można było ubiegać się jedynie o zwrot części pieniędzy, a więc nie można było wystawić takiego żądania, jak teraz.

Rażąco niekorzystna umowa - co to znaczy

W nowych przepisach doprecyzowano znaczenie rażąco niekorzystnej umowy. Zgodnie z definicją oznacza ona, że "jeżeli wartość świadczenia jednej ze stron w chwili zawarcia umowy przewyższa co najmniej dwukrotnie wartość świadczenia wzajemnego, domniemywa się, że przewyższa je w stopniu rażącym".

Zawarcie niekorzystnej umowy - co można zrobić

W nowelizacji zawarto przesłankę o braku dostatecznego rozeznania. Dzięki niej będzie łatwiejsze dochodzenie roszczeń, zwłaszcza w przypadku seniorów. Zalicza się do niej między innymi sytuacje, kiedy dana osoba nie ma odpowiedniej wiedzy na temat danej oferty i nie ma jak porównać jej z innymi propozycjami. Oznacza to, że w takiej sytuacji naciągniętym osobom łatwiej będzie dochodzić swoich spraw.

Co więcej, wydłużono czas, w jakim poszkodowany może zgłosić i zażądać zmianę świadczenia bądź unieważnienia całej umowy. Od czwartku 20 czerwca 2022 roku konsument ma na to 3 lata. Przy czym termin dochodzenia praw w sytuacji osób poszkodowanych upłynie po 6 latach od zawarcia umowy.

Zobacz także:

  • 30 lat doświadczenia
  • Od 2014 roku z misją w Ukrainie, z biurem pomocowym w Kijowie
  • Opiera się na 4 zasadach: humanitaryzmu, bezstronności, neutralności i niezależności
  • Regularnie publikuje raporty finansowe ze swoich działań

Autor:Teofila Siewko

Źródło: Business Insider

Źródło zdjęcia głównego: Luis Alvarez/Getty Images

Pozostałe wiadomości