Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności? "Warto od inności dojść do tego, co nas łączy"

Źródło: Dzień Dobry TVN
Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności
Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności
Życie na adrenalinie
Życie na adrenalinie
Artur Wachowicz łamie tabu o niepełnosprawności
Artur Wachowicz łamie tabu o niepełnosprawności
Lucyna Malec o córce z niepełnosprawnością
Lucyna Malec o córce z niepełnosprawnością
Jestem matką dziecka z niepełnosprawnością
Jestem matką dziecka z niepełnosprawnością
Niepełnosprawność nie jest łatwym tematem do rozmów. Wielu rodziców nie wie, jak wytłumaczyć dziecku, dlaczego ktoś wygląda inaczej. Ułatwień może być książka "Kiedy Karol poznał Emmę". Dlaczego warto po nią sięgnąć? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziały Małgorzata Szarlik-Woźniak, pedagożka specjalna, muzykoterapeutka oraz Marta Całkowska, mama dziecka z niepełnosprawnością.

Niepełnosprawność - jak rozmawiać o niej z dzieckiem?

W rozmowie na temat niepełnosprawności łatwo jest popełnić błąd, aby ich uniknąć, warto sięgnąć po książkę "Kiedy Karol poznał Emmę". - To świetnie, że taka książka pojawiła się na takim rynku wydawniczym dla dzieci, bo pokazywanie różnorodności jest bardzo ważne już od dziecka - powiedziała w Dzień Dobry TVN Małgorzata Szarlik-Woźniak, pedagożka specjalna, muzykoterapeutka.

Marta Całkowska, mama 13-letniego Julka z zespołem Downa i 15-letniego Krzysztofa wyznała, że dzieci na widok jej dziecka mówiły, że wygląda dziwnie. - Jak Julek był mały, to często słyszeliśmy, że ma skośne oczy, dzieci zwracały na to uwagę, że dziwnie się zachowuje. Miałam taką sytuację, jak Julek miał 7 lat, Krzysiek 9 lat. Byliśmy na treningu piłki nożnej, siedzieliśmy, obserwowaliśmy. Pojawił się 6-letni chłopiec, zwrócił uwagę, że Julek miał te skośne oczy. Tak szarpał mamę: "mamo, mamo, on ma skośne oczy". Ta mama coraz bardziej czerwona, nie umiała zareagować. Ja w tym momencie zareagowałam, [...], nachyliłam się, szepczę do niego: "bo ten chłopiec ma takie charakterystyczne oczy, bo on ma zespół Downa" - powiedziała i dodała, że chłopiec zdołał powiedzieć tylko "aha". Była w tym wielka ulga, że ktoś zaspokoił jego ciekawość.

Jak rozmawiać z osobami z niepełnosprawnością?

Zdarza się, że osoby z niepełnosprawnością mają w sobie gotowość do rozmowy, ale nie jest to reguła. - Dotykamy dwóch zupełnie różnych rzeczy, tzn. niepełnosprawności ruchowej, ograniczeń ruchowych i niepełnosprawności intelektualnej. To są w mojej ocenie trochę dwa światy. Dzieciaki z ograniczeniami ruchowymi mają szereg atrybutów: wózek, krzesełko, one są w jakiś sposób wyjątkowe. One naprawdę w grupie rówieśniczej funkcjonują normalnie. Warto od inności dojść do tego, co nas łączy - powiedziała Małgorzata Szarlik - Woźniak.

Z jakimi reakcjami spotykają się rodzice dzieci z niepełnosprawnością? Dowiecie się tego z dalszej części rozmowy.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry Extra znajdziesz na platformie Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Katarzyna Oleksik

Źródło zdjęcia głównego: Michał Żebrowski/East News

podziel się:

Pozostałe wiadomości