Mięso przestanie być promowane
Jak podaje Krajowa Rada Izb Rolniczych, unijna organizacja rolnicza Copa-Cogeca już otrzymała wytyczne dotyczące promocji. Wynika z niej, że Komisja Europejska zaprzestanie promocji mięsa (nawet jeśli jest produkowane w sposób zrównoważony), wina oraz innych produktów i niektórych oznaczeń geograficznych, a promowane będą tylko zrównoważone owoce i warzywa.
W związku z powyższym w styczniu 2021 r. Zarząd Izb Rolniczych zwrócił się do ministra rolnictwa z prośbą o informację, jakie stanowisko zajmie w tej sprawie resort rolnictwa.
W kwietniu KRIR otrzymała z resortu rolnictwa informację, z której wynika, że"polityka promocji rolnictwa UE ma na celu zwiększenie świadomości na temat jakości produktów żywnościowych UE i zwiększenie konkurencyjności unijnego sektora rolnego".
Ministerstwo w piśmie do Izb Rolniczych zaznacza, że "ocena polityki wykazała, że KE zasadniczo osiągnęła swoje cele. Ocena nie wykazała większych niespójności z innymi politykami UE, ale stwierdzono, że polityka promocyjna może być lepiej dostosowana do priorytetów politycznych i w szczególności przyczynić się do realizacji celów strategii od pola do stołu".
Resort wskazał, że "przegląd polityki powinien zwiększyć jej wkład w zrównoważoną produkcję i konsumpcję, zgodnie ze zmieniającą się dietą, przy jednoczesnym utrzymaniu lub nawet zwiększeniu skuteczności polityki we wspieraniu konkurencyjności sektora rolno-spożywczego".
Unia Europejska. Jak zmieni się promocja żywności?
We wstępie oceny skutków KE wskazała na kierunki przyszłej polityki promocyjnej. Pierwszy - to kontynuowanie dotychczasowej unijnej polityki w oparciu o obecne przepisy i o kryteria wyboru oraz oceny stopnia dostosowywania programów promocyjnych do celów strategii "od pola do stołu" lub innych przyszłych zmian w polityce. Obecnie KE co roku ustala program prac, w którym określa cele i priorytety operacyjne zarówno w odniesieniu do działań skierowanych na rynek wewnętrzny UE, jak również na rynek krajów trzecich.
Drugim kierunkiem mogłoby być skoncentrowanie zakresu polityki. Przyjęcie tej opcji spowodowałoby skoncentrowanie się na działaniach promocyjnych i informacyjnych dot. zrównoważonej produkcji i konsumpcji rolnej, zgodnie ze strategią "od pola do stołu" i europejskim planem walki z rakiem zachęcając konsumentów do zmiany diety. Natomiast w przypadku działań promocyjnych na rynkach poza UE m.in. na konkurencyjności unijnego sektora rolno-spożywczego.
Kolejna propozycja KE związana jest m.in. z wprowadzeniem nowych wymogów i kryteriów, które zachęciłyby wnioskodawców do podejmowania działań np. promocyjnych, które realizowałyby cele strategii "od pola do stołu". Takie podejście mogłoby wiązać się z wykluczeniem ze wsparcia niektórych sektorów, np. mięsa czerwonego.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Zanim Unia wprowadzi nowy sposób promocji żywności konsultacje publiczne - będą one prowadzone do 23 czerwca 2021 r. Dotyczą one tego, w jaki sposób polityka promocyjna może zwiększyć swój wkład w popularyzację bardziej zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz bardziej zbilansowanej diety zgodnie ze strategiami KE.
Zobacz wideo: Kiedy on je mięso, a ona nie – co gotować
Zobacz także:
Ryż, makaron lub ziemniaki – czyli zapiekanka gyros na kilka sposobów
Dieta sirtfood, czyli dania, dzięki którym schudła Adele. Poznaj przepisy Jana Kuronia
Surowe mięso dla psa. Korzyści i przeciwwskazania
Autor: Katarzyna Oleksik
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: E+