Newsy

Tydzień ulgi dla ucznia. Psychologowie apelują do nauczycieli: "Nauka w stresie jest nieefektywna"

Uczeń zdaje egzamin.

FangXiaNuo/Getty Images

Newsy

Tydzień ulgi dla ucznia. Psychologowie apelują do nauczycieli: "Nauka w stresie jest nieefektywna"

Uczeń zdaje egzamin.

FangXiaNuo/Getty Images

Pandemia, izolacja społeczna oraz nauka zdalna stanowiły dla dzieci i młodzieży trudne wyzwanie, co odbiło się na ich psychice. Po wielu miesiącach spędzonych w domach 29 maja wszyscy uczniowie w Polsce wrócą do szkół. Specjaliści proszą więc nauczycieli, by w pierwszych dniach spojrzeli na swoich podopiecznych łaskawszym okiem. Celem jest obniżenie stresu zarówno uczniów, jak i pedagogów. Na czym ma polegać "Tydzień ulgi"?

Tydzień ulgi 

Brak sprawdzianów, odpytywania i zadań domowych – do tego w pierwszym tygodniu powrotu uczniów do szkół zachęca Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. To wszystko w ramach kampanii "Tydzień ulgi". Ma to obniżyć stres młodzieży i nauczycieli.

Psychologowie wielokrotnie zwracali uwagę, że pandemia i izolacja społeczna są trudnym czasem dla młodzieży. Pomysłodawcy "Tygodnia ulgi" z UJ zwrócili się ze swoją prośbą do dyrekcji i kadry pedagogicznej w całym kraju.

Dr hab. Aleksandra Gruszka-Gosiewska, która – wraz z dr hab. Magdaleną Śmieją-Nęcką – zainicjowała kampanię, zaznaczyła, że psychologia oferuje narzędzia pozwalające lepiej odnaleźć się w trudnej sytuacji, ale np. nauczenie się radzenia ze stresem, to – jak zauważyła – proces długi.

-Tymczasem potrzebna jest natychmiastowa realna ulga. Tydzień może wydawać się krótkim okresem, ale jest wymierny. Dlatego proponujemy udział w akcji "Tydzień ulgi". I gorąco zachęcamy do udziału w niej szkoły w całej Polsce – wyjaśnia dr Gruszka-Gosiewska.

Depresja uczniów w czasie pandemii

Z kolei dr hab. Magdalena Śmieja-Nęcka przywołała m.in. raport Polskiej Akademii Nauk. - Młodzież cierpi m.in. z powodu destabilizacji życia rodzinnego, braku kontaktu z rówieśnikami, zwiększonego stresu i braku wsparcia ze strony najbliższych – wyliczała.

Psychologowie są zgodni, że nasilił się problem objawów depresyjnych u dzieci. - Statystki nie wyłapują skali dramatu. A z badań wiemy także, że nauka w stresie jest nieefektywna. Zamiast rozumienia, uczymy się raczej sztywnych reakcji, to tzw. kucie na pamięć – zauważyła dr hab. Magdalena Śmieja-Nęcka.

Protest Uczniowski

Pod internetową petycją, by nie wracać już przed wakacjami na normalne lekcje, w tydzień zebrano ponad 400 tysięcy podpisów. Młodzież twierdzi, że to za duży stres związany między innymi z nieustającymi obawami o zdrowie i życie bliskich. Zdaniem uczniów powrót na tak krótki czas jest niepotrzebny.

- Sprzeciwiamy się powrotowi w tym roku szkolnym do nauki stacjonarnej i chcielibyśmy, by nasz głos, głos wszystkich uczniów został i tym razem usłyszany - czytamy w petycji pod hasłem "Chcemy powrotu do szkół od następnego roku szkolnego!".

- My też się boimy, ale w powrocie do szkół chodzi o większe dobro - komentuje Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Powrót do szkoły 2021 

Zgodnie z zapowiedziami rządu od 4 maja wszystkie dzieci z klas I-III wrócą do szkół. Od 15 maja zajęcia hybrydowe będzie miała młodzież z klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Od 29 maja nastąpi powrót wszystkich uczniów do szkół już w pełnym systemie stacjonarnym.

W tym roku szkolnym naukę stacjonarną w klasach I-III po raz pierwszy zawieszono na początku listopada. W styczniu uczniowie tych klas wrócili do nauki stacjonarnej, która ponownie została zawieszona od 22 marca. Uczniowie z klas IV-VIII szkół podstawowych i ponadpodstawowych uczą się zdalnie nieprzerwanie od 26 października 2020 r.

Szkoły gotowe na powrót uczniów, ale czy uczniowie gotowi są na powrót do szkół? Zobacz wideo:

x-news

Zobacz też:

Bartek Jędrzejak o depresji: "Mówię o tym nie dla fejmu, tylko dlatego, żeby walczyć z psychostygmą"

"Są takie miasta, gdzie nie ma ani jednej poradni". Przekaż 1 procent i pomóż zbudować centrum psychiatrii dla dzieci i młodzieży

Czy nowe technologie pomagają utrzymać relacje i zmniejszyć poczucie osamotnienia w czasie pandemii? Ekspert odpowiada

Źródło: PAP |
Co sądzisz o tym artykule?
56
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0