Przepisy kulinarne

Szparagi zielone: właściwości i sposoby przygotowania dań prosto z królewskiego stołu

Szparagi zielone - właściwości i przepisy. Jak przygotować szparagi?

Diana Taliun/Getty Images

Przepisy kulinarne

Szparagi zielone: właściwości i sposoby przygotowania dań prosto z królewskiego stołu

Szparagi zielone - właściwości i przepisy. Jak przygotować szparagi?

Diana Taliun/Getty Images

Szparagi zielone znane są od XVIII w. i stanowią ulubiony przysmak Francuzów. Mimo wysokiej ceny stają się coraz bardziej popularne także na naszych stołach. Warto wiedzieć, jak gotować szparagi zielone, by były nie tylko smaczne, ale żeby nie straciły wartości odżywczych.

Szparagi zielone to warzywa nie tylko smaczne i eleganckie, ale również bogate w wartości odżywcze.

Szparagi zielone czy białe - które wybrać?

Szparagi zielone i białe cieszą się popularnością w Polsce. Jednak warto zauważyć, że różnią się one nie tylko kolorem, co jest konsekwencją warunków, w jakich rosną. Szparagi zielone rosną nad ziemią. Z białymi sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, bowiem kiedy tylko zaczynają wychylać swoje główki, przykrywa się je grubą warstwą ziemi lub czarną folią. Szparagi zielone są bardziej intensywne w smaku, przez co pasują do większej ilości dań. Białe sprawdzą się tylko przy niektórych jak np. w zupach kremach. Zielone są także cieńsze, przez co gotują się szybciej i nie wymagają obierania, które konieczne jest w przypadku białych.

Jak przygotować szparagi zielone przed gotowaniem?

Pewnie zastanawiasz się, jak obierać szparagi zielone przed gotowaniem i czy jest to konieczne. To, czy szparagi zielone się obiera, zależy jedynie od ich grubości - w przypadku tych cienkich nie jest to konieczne, grube obiecamy do połowy. Najlepiej zrobić to obieraczką do warzyw. Gdy przyrządzamy szparagi zielone, przygotowanie musi także obejmować oderwanie zdrewniałych końców. Szparagi same pękają w miejscu, gdzie kończy się ich łykowata część.

Szparagi zielone - gotowanie

To, jak ugotować szparagi zielone, wydaje się trudną sprawą. Jest to jednak czynność bajecznie prosta. Kluczową kwestią jest to, ile gotować szparagi zielone , by były sprężyste i chrupkie. Zalecane jest od 3 do 10 minut w zależności od ich grubości. Jak gotować szparagi zielone w wodzie? Najlepiej sprawdzi się do tego specjalny wysoki garnek, w którym można ustawić je pionowo, związane bawełnianą nitką, jednak z powodzeniem można także przygotować je w szerokim rondlu. Delikatne główki szparagów zielonych nie muszą być zanurzone we wrzątku. Woda, w której się gotują, powinna być posolona oraz posłodzona, by pozbyć się specyficznej goryczki.

Jak zrobić szparagi zielone , by zatrzymać w ich wnętrzu maksimum witamin i minerałów? Najlepiej ugotować młode, cienkie, nieobrane szparagi na parze.

Zobacz też: Sos holenderski – najlepsze przepisy na dania z sosem holenderskim

Szparagi zielone - jak zrobić, by były smaczne i oryginalne?

Szparagi zielone klasycznie podaje się jako dodatek do dań lub samodzielny posiłek - ugotowane i polane masłem z bułką tartą lub sauté . Dobrze smakują także skropione oliwą z dodatkiem soku z cytryny lub usmażone na patelni grillowej. Jak przyrządzić szparagi zielone, by były bardziej wykwintne? Świetnie sprawdzi się upieczenie ich w szynce parmeńskiej. Dobrym rozwiązaniem jest też podanie ich z sosem beszamelowym. Ciekawym pomysłem jest szparagowa zupa-krem. W kwestii dań obiadowych dobrze sprawdza się pyszna pasta, w skład której wchodzi tagliatelle, szparagi zielone, krewetki i pomidorki koktajlowe. Hitem jest także szybka, ale niezwykle elegancka sałatka ze szparagami, jajkiem, sałatą, pomidorkami, dymką i parmezanem. Szparagi zielone idealnie smakują również jako dodatek do jajek w koszulce, jajecznicy czy frittaty. Warto korzystać z tych warzyw i szaleć w kuchni, gdy są dostępne, ponieważ sezon na szparagi trwa niezwykle krótko - od połowy kwietnia do końca czerwca.

Szparagi zielone - właściwości

Szparagi zielone są źródłem wielu witamin: A, C, E i K, a także kwasu foliowego, beta-karotenu oraz mikro- i makroelementów: wapń, fosfor, potas, glutation, żelazo. Zawierają także błonnik i inulinę. Z tego powodu mają fenomenalny wpływ na organizm człowieka:

  • zapobiegają nowotworom i chorobie Alzheimera,
  • odpowiadają za prawidłowy rozwój płodu,
  • wspomagają kobiety karmiące,
  • spowalniają procesy starzenia,
  • wspomagają pracę układu krążenia, odpornościowego, pokarmowego i kostnego,
  • zmniejszają zły cholesterol,
  • poprawiają kondycję włosów, paznokci i skóry,
  • oczyszczają z toksyn,
  • wpływają na gospodarkę wodną i elektrolitową.

Szparagi zielone - kalorie

Szparagi zielone zawierają tylko 18 kcal w 100 g, dlatego są polecane osobom na dietach redukcyjnych i dbającym o swoją figurę. Zawierają 95 proc. wody oraz mnóstwo świetnie przyswajalnego białka. Ponadto mają niski indeks glikemiczny.

Szparagi zielone - uprawa

Nie każdy wie, jak rosną szparagi zielone . Ich uprawa nie powinna przysporzyć trudności nawet początkującym działkowcom i ogrodnikom. Warzywa te lubią nasłonecznione, osłonięte stanowiska z żyzną, przepuszczalną, piaszczysto-gliniastą glebą. Jej pH powinno wynosić od 6 do 7,5. Należy pamiętać o uprzednim nawożeniu gleby - najlepiej na jesień poprzedzającą rok sadzenia. Roczne karpy, gotowe do sadzenia, można kupić w sklepach ogrodniczych lub wyhodować je samemu z nasion. Sadzimy je w bruzdach głębokich na 10-15 cm i przysypujemy ziemią. Odstęp pomiędzy nimi powinien wynosić minimum 40 cm, a rzędy muszą być oddalone od siebie o co najmniej 150 cm. Szparagi zielone dobrze znoszą suszę, jednak w czasie największych upałów konieczne może być ich podlewanie. Zbiory możliwe są w 3. roku od ich posadzenia, gdy szparagi osiągną wysokość powyżej 20 cm.

Zobacz też: 

Czy kawa szkodzi? Ekspert obala mity dotyczące małej czarnej

Co zrobić ze skorupkami jajek? Kilka ciekawych i przydatnych rozwiązań

Hummus – z czym go jeść? Przepisy i porady

Zobacz wideo: Sezon na szparagi - przepisy Davida Gaboriauda 

Co sądzisz o tym artykule?
88
9
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0