Influencerzy pod lupą. Specjalny rejestr i wysokie kary

GettyImages-1405560217
GettyImages-1405560217
Źródło: Moment RF
We Włoszech w życie wchodzą nowe przepisy dla influencerów. Twórcy z dużymi zasięgami będą musieli zarejestrować się w specjalnym rejestrze, przestrzegać zasad dotyczących reklamy, treści oraz ochrony nieletnich. Za ich łamanie grożą kary sięgające nawet 600 tys. euro. Celem regulacji jest większa przejrzystość rynku i odpowiedzialność w publikowaniu treści w mediach społecznościowych. Kogo obejmie nowe prawo?
Kluczowe fakty:
  • We Włoszech powstaje rejestr influencerów dla twórców z dużymi zasięgami.
  • Nowe przepisy zakazują ukrytej reklamy, szkodliwych treści i nakładają obowiązek podawania prawdziwych informacji.
  • Za naruszenie zasad grożą kary do 600 tys. euro oraz konsekwencje prawne i fiskalne

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

DD_20250120_Influencerzy_REP_napisy
Silver influencerzy podbijają internet (napisy)
Źródło: Dzień Dobry TVN

Nowe przepisy dla influencerów

We Włoszech działa około 350 tysięcy influencerów, a rynek ich aktywności w mediach społecznościowych w ubiegłym roku osiągnął wartość 370 milionów euro – podała telewizja RAI. Aby zwiększyć przejrzystość publikowanych treści i uporządkować sektor, włoski regulator rynku, Urząd ds. Gwarancji w Komunikacji (AGCOM), wprowadził nowe przepisy.

Regulacje obejmują twórców, którzy mają ponad 500 tysięcy obserwatorów na portalach społecznościowych lub generują co najmniej milion wyświetleń miesięcznie. Każda osoba spełniająca te kryteria będzie musiała oficjalnie zapisać się w nowym rejestrze influencerów poprzez formularz dostępny na stronie AGCOM.

Nowe przepisy nakładać będą na zarejestrowanych influencerów szereg obowiązków. Dotyczą one m.in. zakazu ukrytej reklamy, obowiązku większej kontroli promowanych produktów oraz podawania prawdziwych informacji na kanałach społecznościowych. Twórcy nie mogą publikować treści, które mogłyby krzywdzić nieletnich, podsycać nienawiści lub dyskryminacji. Wśród wymogów znalazła się także ochrona własności intelektualnej i respektowanie podstawowych praw człowieka.

Włochy. Kary dla influencerów

Włoski Urząd ds. Gwarancji w Komunikacji (AGCOM) zapowiedział, że przestrzeganie nowych przepisów dla influencerów będzie monitorowane za pomocą specjalnych systemów kontroli. Twórcy działający w sieci, którzy złamią zasady, mogą zostać ukarani grzywną sięgającą 250 tys. euro, a w najpoważniejszych przypadkach – nawet 600 tys. euro.

Regulator podkreślił, że przewidziano także inne konsekwencje dla nieprzestrzegających regulacji, w tym prawne i fiskalne, co ma dodatkowo wymusić odpowiedzialne zachowanie twórców w sieci. Nowe przepisy mają wzmocnić przejrzystość rynku influencerów i zwiększyć kontrolę nad treściami publikowanymi w internecie.

Więcej przeczytasz na tvn24.pl

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości