- We Włoszech powstaje rejestr influencerów dla twórców z dużymi zasięgami.
- Nowe przepisy zakazują ukrytej reklamy, szkodliwych treści i nakładają obowiązek podawania prawdziwych informacji.
- Za naruszenie zasad grożą kary do 600 tys. euro oraz konsekwencje prawne i fiskalne
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Nowe przepisy dla influencerów
We Włoszech działa około 350 tysięcy influencerów, a rynek ich aktywności w mediach społecznościowych w ubiegłym roku osiągnął wartość 370 milionów euro – podała telewizja RAI. Aby zwiększyć przejrzystość publikowanych treści i uporządkować sektor, włoski regulator rynku, Urząd ds. Gwarancji w Komunikacji (AGCOM), wprowadził nowe przepisy.
Regulacje obejmują twórców, którzy mają ponad 500 tysięcy obserwatorów na portalach społecznościowych lub generują co najmniej milion wyświetleń miesięcznie. Każda osoba spełniająca te kryteria będzie musiała oficjalnie zapisać się w nowym rejestrze influencerów poprzez formularz dostępny na stronie AGCOM.
Nowe przepisy nakładać będą na zarejestrowanych influencerów szereg obowiązków. Dotyczą one m.in. zakazu ukrytej reklamy, obowiązku większej kontroli promowanych produktów oraz podawania prawdziwych informacji na kanałach społecznościowych. Twórcy nie mogą publikować treści, które mogłyby krzywdzić nieletnich, podsycać nienawiści lub dyskryminacji. Wśród wymogów znalazła się także ochrona własności intelektualnej i respektowanie podstawowych praw człowieka.
Włochy. Kary dla influencerów
Włoski Urząd ds. Gwarancji w Komunikacji (AGCOM) zapowiedział, że przestrzeganie nowych przepisów dla influencerów będzie monitorowane za pomocą specjalnych systemów kontroli. Twórcy działający w sieci, którzy złamią zasady, mogą zostać ukarani grzywną sięgającą 250 tys. euro, a w najpoważniejszych przypadkach – nawet 600 tys. euro.
Regulator podkreślił, że przewidziano także inne konsekwencje dla nieprzestrzegających regulacji, w tym prawne i fiskalne, co ma dodatkowo wymusić odpowiedzialne zachowanie twórców w sieci. Nowe przepisy mają wzmocnić przejrzystość rynku influencerów i zwiększyć kontrolę nad treściami publikowanymi w internecie.
Więcej przeczytasz na tvn24.pl
Zobacz także:
- Ciemna strona mediów społecznościowych. "Modelują zachowania niebezpieczne dla zdrowia i życia dziecka"
- Życie za lajki, czyli ile zarabiają influencerzy. "Możemy mówić o każdych pieniądzach, łącznie z milionami zł"
- Jak wyglądałoby życie bez mediów społecznościowych? "Teraz naprawdę świat zwariował"
Autor: NB
Źródło: TVN24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Kilito Chan/GettyImages