Zawód przyszłości - content creator. Czy każdy może nim zostać? "Brak autentyczności przebija się przez ekran"

Kinga Kisiel
Content creator to zawód przyszłości. Czy każdy może nim zostać? "Brak autentyczności przebija się przez ekran"
Źródło: materiały prywatne
W dobie mediów społecznościowych i szybko rozwijających się nowych technologii, życie przenosi się do online’u. W dużej mierze to właśnie stamtąd czerpiemy informacje o świecie, ale też budujemy tam swój biznes czy tworzymy markę osobistą, by pokazać się szerszej publiczności. Mówi się, że jeśli czegoś nie ma w Internecie, to tak, jakby nie istniało. Właśnie dlatego coraz więcej osób korzysta z usług specjalistów, którzy wiedzą, jak tworzyć treści w mediach społecznościowych, nagrywać viralowe rolki i dobrze wypaść przed obiektywem aparatu w telefonie. Jakie są kulisy pracy content creatora? O tym opowiedziała Kinga Kisiel w rozmowie z Justyną Piąstą.
Kluczowe fakty:
  • Kim jest content creator?
  • Jak od kulis wygląda ta praca?
DD_20250916_Telefon_napisy
Jak cyfrowy świat przejmuje nasze życie? (napisy)
Źródło: Dzień Dobry TVN

Nowy zawód - content creator

Siła social mediów przejawia się w tym, że można dotrzeć do dużego grona odbiorców, tworzyć społeczności i nawiązywać nowe relacje. To też potężne narzędzie do promocji - samego siebie, swoich umiejętności czy produktów fizycznych bądź cyfrowych. I mogłoby się wydawać, że wystarczy tylko chwycić telefon, nagrać krótkie wideo, wrzucić je do sieci i osiągniecie sukcesu gwarantowane. Jednak w rzeczywistości wygląda to zupełnie inaczej...

Popularne platformy jak Instagram, TikTok czy Facebook dają możliwość zdobycia rozpoznawalności w krótkim czasie, ale trzeba wiedzieć, jak wykorzystać pełnię ich potencjału. W grę wchodzą algorytmy, które albo pomogą twórcy się wybić, albo sprawią, że treści będą widoczne tylko dla niewielkiej grupy obserwatorów. By to przełamać, coraz więcej osób korzysta z usług content creatorów, którzy pomagają w budowaniu strategii, nagrywaniu materiałów wideo, robią zdjęcia i zajmują się montażem, by efekt wspólnej pracy przyciągnął uwagę użytkowników mediów społecznościowych.

- Jeśli tworzymy markę osobistą lub jesteśmy przedsiębiorcami, to ważne jest, by otworzyć się na działanie w social mediach, które mają ogromną moc, bo miliony ludzi w Polsce z nich korzysta i każdego dnia konsumuje zamieszczane tam treści. Właśnie dlatego warto rozwijać swój profil. Popularne platformy są narzędziem, dzięki któremu można zdobyć zainteresowanie i dotrzeć do tysięcy ludzi ze swoim przekazem. Z doświadczenia jednak wiem, że wielu z nas ma opór przed tym, by zacząć "mówić do telefonu" i nagrać siebie w taki sposób, aby wideo było i merytoryczne, i estetyczne. Nie mamy pomysłu na to, w jaki sposób przekazać swoją wiedzę, albo nie mamy czasu, by codziennie nagrywać i publikować treści. Właśnie w takich sytuacjach z pomocą przychodzi content creator - powiedziała Kinga Kisiel. 

Na czym polega praca content creatora?

Wspomniany content creator to osoba, która zajmuje się tworzeniem treści dla innych - robi zdjęcia, nagrywa filmiki, montuje. To również ktoś, kto może pomóc początkującemu twórcy oswoić się z kamerą.

- Dla wielu osób pokazywanie się na Instagramie czy TikToku i mówienie do kamery jest bardzo trudne. Trzeba pokonać tę pierwszą barierę wstydu i lęku. Strachu przed opinią ludzi w Internecie. Często towarzyszy nam pytanie: "A co pomyślą sobie o mnie najbliżsi?". Znam mnóstwo ludzi, którzy nie wykorzystują swojego potencjału, właśnie z powodu obaw, które ich blokują przed działaniem. Sama kiedyś byłam w tym miejscu, więc wiem, jakie to trudne, ale przełamałam moje bariery i teraz pomagam w tym innym. Jako content creator mam swoje sposoby na to, by początkujący twórca internetowy zaczął stopniowo się otwierać. Nie zaczynamy od skoku na głęboką wodę i nagrywania live'ów. Działamy metodą małych kroków. Można stworzyć wideo z napisami albo podłożyć swój głos, by nieco się ośmielić. Następnie można nagrać krótkie InstaStory i pokazać twarz. Robię testy i sprawdzam, na co mój klient jest gotowy i z jakiego pułapu zaczynamy pracę - wskazała Kisiel.

Specjalistka podkreśliła również, że niezwykle ważna jest atmosfera na planie zdjęciowym.

- Dla mnie istotne jest to, by nawiązać dobrą relację z osobą, którą nagrywam. Zależy mi na tym, żeby dobrze się przy mnie czuła i była pod moją opieką. Ta wymiana energii jest bardzo ważna, bo w kamerze nie da się niczego ukryć. Jeśli twórca jest spięty, zestresowany, mówi regułki z pamięci, to od razu widać to na nagraniu. Brak autentyczności przebija się przez ekran. Użytkownicy mediów społecznościowych szybko to wyłapują i w konsekwencji - przesuwają palem dalej. A przecież nam zależy na tym, żeby przyciągnąć ich uwagę - wyjaśniła Kinga Kisiel w rozmowie z Justyną Piąstą.

Współpraca z content creatorem

Od czego zaczyna się współpraca z content creatorem? Kluczowa jest ta pierwsza rozmowa, podczas której ustala się plan działania.

- Omawiamy tematy, które twórca chce poruszyć w nagraniu. Rozpisujemy strategię, co chcemy zrobić - krótkie materiały wideo, dłuższe rolki, zdjęcia do karuzeli, zdjęcia na okładki postów itd. Wybieramy, w jakim stylu chcemy coś nagrać - czy kierujemy się trendami, czy klient ma swój pomysł, który chce zrealizować. Szukamy inspiracji. Ustalamy miejsce, w którym będziemy tworzyć content - czy trzeba wynająć jakąś przestrzeń, czy działamy w plenerze, czy spotykamy się w domu, a może w miejscu pracy. Klient ma pełną dowolność, a ja dostosowuję się do jego potrzeb. Następnie umawiamy się na konkretny dzień i to ja przejmuję pałeczkę. Moim zadaniem jest zrobienie dobrych ujęć, troszczę się o kadry i estetykę. Chcę z jak najlepszej strony zaprezentować osobę, która staje przed aparatem - powiedziała Kisiel.

Podczas jednego spotkania z content creatorem można stworzyć bardzo dużo treści, które przez następne tygodnie będą publikowane na profilu.

- Wszystko zależy od potrzeb twórcy, ale zwykle umawiam się na nagranie około 12 rolek podczas jednego dnia. 6 dłuższych i 6 krótszych, wpisujących się w obowiązujące trendy, żeby mieć możliwość się wybić. Do tego mogą powstać zdjęcia, ujęcia z backstage'u, które cieszą się dużą popularnością. W ciągu mniej więcej 8 godzin jestem w stanie stworzyć z klientką materiał do publikacji na około miesiąc, przy założeniu, że publikuje 3 razy w tygodniu. Po nagraniach albo przekazuję zgrany materiał, albo dodatkowo zajmuję się montażem - wskazała content creatorka.

Kinga Kisiel przyznała, że nie tylko jej branża dynamicznie się zmienia, ale również i potrzeby twórców internetowych. Jest coraz więcej osób, które oczekują od content creatora czegoś więcej, niż tylko nagrania materiałów wideo.

- Mam takie klientki, które chcą, by dzień nagrań był dla nich przygodą, swego rodzaju wyjątkowym doświadczeniem z najwyższej półki. Wtedy nie tylko omawiamy strategię i plan działania, o którym wcześniej wspominałam, ale też skupiamy się na całej otoczce, która jest dla nich bardzo ważna. Możemy spotkać się w miejscu, gdzie będzie miała zrobiony makijaż, fryzurę, dobraną piękną stylizację, buty i dodatki. Ja towarzyszę jej w tym procesie i wszystko nagrywam. Współpracuję z fotografką, która robi zdjęcia, więc tworzymy pełną dokumentację tej niezapomnianej chwili. Dbamy o szczegóły na planie, jak pyszne jedzenie, kieliszek szampana, świeczki, muzyka, kwiaty. Coraz więcej kobiet chce celebrować ten moment właśnie w taki sposób - powiedziała ekspertka.

Kto może zostać content creatorem?

Content creator to zawód przyszłości, jednak czy każdy może nim zostać? Kinga Kisiel opowiedziała o najważniejszych cechach, które trzeba posiadać, by się w tym sprawdzić.

- Content creator to osoba, która nie tylko chodzi z telefonem czy aparatem i coś nagrywa. W tej pracy istotna jest kreatywność, by prezentować klientom coraz to nowsze pomysły na ciekawe nagrania. Trzeba być dobrym obserwatorem, śledzić trendy w mediach społecznościowych i być na czasie z tym, co jest w danym momencie popularne. Ważne jest poczucie estetyki, dbałość o odpowiednie kadry i ujęcia. Content creator musi umieć montować, by wideo było dynamiczne i zaciekawiło odbiorców. Warto cały czas się szkolić i chodzić na kursy, by doskonalić swoje umiejętności. Trzeba też być otwartym na nowe znajomości i uważnym na potrzeby osoby, która prosi nas o pomoc - podsumowała specjalistka.

Kinga Kisiel
Kinga Kisiel - content creatorka
Kinga Kisiel
Źródło: materiały prywatne

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości