Gorące tematy

Cała prawda na temat grzybów. Smakują, ale czy posiadają również wartości odżywcze? Komu szkodzą?

"Właściwości zdrowotne grzybów"

Gorące tematy

Cała prawda na temat grzybów. Smakują, ale czy posiadają również wartości odżywcze? Komu szkodzą?

"Właściwości zdrowotne grzybów"

Trwa sezon na grzyby. Kurki, podgrzybki, borowiki szlachetne to tylko niektóre ze skarbów czekających na nas w lasach. Czy jednak oprócz walorów smakowych posiadają one jakiekolwiek właściwości odżywcze? Dietetyczka, Marta Jachym rozwiała wszelkie wątpliwości na temat grzybów. O czym trzeba pamiętać podczas ich zbierania?

Właściwości odżywcze grzybów

Sezon na grzybobranie w pełni. Wielu z nas czekało na niego cały rok. Wreszcie możemy wybrać się do lasu z koszykiem, by wypatrywać małych skarbów. Radość z każdego znalezionego podgrzybka, borowika szlachetnego czy koźlarza czerwonego jest nieoceniona. Potem każdy z tych osobników może zostać wykorzystany w kuchni - czy to w formie ususzonej, marynowanej lub świeżej.

Od dawna jednak krąży przekonanie, że grzyby są smaczne, jednak nie posiadają żadnych właściwości odżywczych. Czy tak jest rzeczywiście? W studiu Dzień Dobry TVN zapytaliśmy o to dietetyczkę, Martę Jachym.

Kompletnie nie jest to prawda. Mają mnóstwo wartości odżywczych. Przede wszystkim już ciekawy jest sam ich skład. Grzyby są niskokaloryczne. To ważne, zwłaszcza w kontekście osób, które chcą się odchudzać. Jeśli chodzi o ich podział makroskładników - składają się przede wszystkim z białka, mają niewiele węglowodanów, niewiele tłuszczów. To białko, które zawarte jest w grzybach, może stanowić świetne uzupełnienie białka u osób, które eliminują produkty zwierzęce. (…) To białko, które znajduje się w grzybach zawiera 20 aminokwasów, w tym aminokwasy egzogenne, czyli takie, których człowiek sam nie potrafi syntezować

- wytłumaczyła w programie.

Największą zawartość białka znajdziemy w grzybach shiitake - popularnych w kuchni orientalnej. Mowa o nawet 10 gramach w 100 gramach grzybów. Tymczasem w przypadku naszych rodzimych skarbów będzie to ok. 2,4 grama.

Okazuje się, że grzyby są również bogate w witaminę D - tak ważną dla naszego organizmu.

Obróbka termiczna grzybów

Zebrane grzyby poddawane są różnego rodzaju obróbce termicznej, czyli smażeniu, gotowaniu lub pieczeniu. Czy przez to mogą one stracić swoje właściwości odżywcze?

Nie, niespecjalnie. Istotne jest to, że samo suszenie, może powodować, że tej witaminy D w grzybach będzie więcej. One zawierają w ścianie komórkowej taki składnik, on nazywa się ergosterol. Pod wpływem wystawiania grzybów na słońce, czy jakieś inne promieniowanie ultrafioletowe, ten ergosterol zamienia się w witaminę D

- wytłumaczyła dietetyczka.

Warto więc wystawiać je na działanie promieni słonecznych. Korzystajmy z ładnej pogody i pokrojone połóżmy np. na parapecie.

Kto nie powinien jeść grzybów

Często słyszy się, że grzyby niehodowlane mogą zaszkodzić dzieciom. Informacje te potwierdziła nasza ekspertka. Wyjaśniła, że leśne skarby nie powinny być podawane latoroślom aż do 12. roku życia.

Inaczej wygląda sprawa z lubianymi przez maluchy pieczarkami. Goszcząca w programie dietetyczka wyjaśniła, że są one bezpieczne dla dzieci.

Nie ma oficjalnych rekomendacji co do wieku, aczkolwiek większość towarzystw do spraw żywienia dzieci - i amerykańskich, i angielskich sugeruje, żeby nawet już od pierwszego, drugiego roku życia podawać dzieciom takie grzyby hodowlane

- wytłumaczyła Marta Jachym.

Kto jeszcze, oprócz dzieci, nie powinien jeść grzybów? Dietetyczka wyjaśniła, że na pewno grzyby nie są dobre dla osób w podeszłym wieku (gdyż mają oni spowolnione trawienie) ani tych, którzy skarżą się na problemy żołądkowe, problemy z wątrobą czy nerkami, a także alergików. 

Dlaczego grzyby są ciężkostrawne

Prawdą jest również to, że grzyby są ciężkostrawne. Odpowiada za to duża ilość błonnika, jaką w nich znajdziemy. Jak jednak wytłumaczyła dietetyczka, to kolejna duża zaleta tych lubianych smakołyków.

Błonnik dodatkowo wpływa na uczucie sytości, a także na obniżenie glikemii, więc dla osób, które borykają się z insulinoopornością, to jest bardzo istotne, że one (grzyby - przyp. red.) go posiadają

- objaśniła specjalistka.

Marta Jachym podpowiedziała, że warto do takich potraw dodawać przyprawy, jak majeranek, tymianek czy rozmaryn. Będę one miały korzystny wpływ na trawienie. Dobrze jest też równocześnie unikać składników utrudniających trawienie.

Czyli nie ze śmietaną, a raczej gotowane, raczej duszone i absolutnie niepopijane alkoholem

- podkreśliła.

Sprawia on bowiem, że wydłuża się czas trawienia spożytego posiłku. W przypadku grzybów ma to bardzo duże znaczenie.

W grzybach jeszcze jest zawarty taki polisacharyd, który zawiera azot, a azot opiera się sokom żołądkowym człowieka, więc my musimy robić wszystko, żeby tę strawność poprawić. Dlatego trzeba je dobrze żuć, dobrze rozdrobnić i raczej poddawać obróbce termicznej

- zaznaczyła. 

Gdzie są grzyby?

Przyjemności grzybobrania miał okazję oddać się Bartek Jędrzejak. Nasz reporter udał się do lasu w okolicy Długosiodła, w Nadleśnictwie Wyszków. Jest to prawdziwy raj dla wszystkich miłośników zbierania tych leśnych skarbów. 

Najlepiej nie wyrywać grzyba, nie obcinać nożem, tylko delikatnie ukręcić. Dlaczego? Dlatego, że wtedy zostaje w ziemi, w runie leśnym, grzybnia i za rok, albo za dwa, ten grzyb się tutaj pojawi

- wytłumaczył widzom Dzień Dobry TVN.

Na temat grzybobrania miał też okazję porozmawiać z różnymi ekspertami. O czym trzeba pamiętać przed wybraniem się do lasu? Jakie są chronione gatunki grzybów? Tego dowiesz się z poniższego materiału. 

"Zapraszamy na grzybobranie"

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Zobacz także:

Cebula - czy jej resztki rzeczywiście mogą być trujące?

Cukier w diecie dzieci. Jak nauczyć je zdrowych nawyków żywieniowych?

Jedzenie owadów może korzystnie wpływać na zdrowie. "W pewnych regionach jest to norma od wielu lat"

Reporter: Bartek Jędrzejak
Co sądzisz o tym artykule?
59
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0