dietetyk

    dietetyk

    Sezon jesienno-zimowy większości z nas kojarzy się z nieprzyjemnym chłodem oraz długimi wieczorami, spędzanymi w domowym zaciszu. W tym szczególnym czasie warto zatroszczyć się o zdrowy jadłospis, który pozwala uniknąć infekcji, ale i skutecznie uporać się z wyziębieniem organizmu. Podstawę takiego menu powinny stanowić pożywne potrawy, ale także aromatyczne, rozgrzewające napoje. Herbata z przyprawami doskonale sprawdzi się jako dodatek do posiłku, uprzyjemni też niejeden filmowy seans czy spotkanie w gronie przyjaciół.

    Jesienny jadłospis powinien obfitować w pożywne, rozgrzewające dania, które pomagają poradzić sobie z niską temperaturą za oknami, a przy okazji skutecznie wspierają układ odpornościowy organizmu. Nie da się ukryć, że nic tak dobrze nie wpływa na poprawę samopoczucia w deszczowy dzień, jak gorące, aromatyczne potrawy, przygotowywane na bazie zdrowych produktów. Zupa tajska z warzywami i kurczakiem jest tego najlepszym przykładem.

    Brzuch to dla wielu kobiet przyczyna kompleksów. Martwimy się tym, że nie jest idealnie płaski, surowo oceniamy każdą pojawiającą się na nim fałdkę tłuszczu. Prawda jest jednak taka, że to nie tylko wizytówka, którą można pochwalić się na plaży czy na siłowni, to przede wszystkim centrum naszego organizmu, w którym skumulowana jest kobiecość i wszystkie związane z nią emocje.

    Żucie gumy to popularna metoda odświeżenia oddechu i utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej, a nawet zaspokojenia głodu. Czy jest to bezpieczne? Propagatorka idei zero waste Jagna Niedzielska wzięła pod lupę skład popularnych produktów. Jak się okazało, pozostawia on wiele do życzenia. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy dietetyczkę, dr Hannę Stolińską.

    Naukowcy z Amerykańskiego Centrum Kontroli Chorób i Prewencji opublikowali listę 20 najzdrowszych warzyw na świecie. W klasyfikacji wzięto pod uwagę zawartość 17 witamin i składników mineralnych, które WHO uważa za najważniejsze dla zachowania zdrowia. Dlaczego warto włączyć do diety warzywa, które są w tym rankingu? W Dzień Dobry TVN wyjaśniła to dietetyk, Urszula Somow.

    Otyłość brzuszna - zwana też trzewną - to szczególnie groźny rodzaj otyłości, ponieważ w jej przypadku otłuszczeniu ulegają także narządy wewnętrzne w jamie brzusznej. Doskonale o tym wie Janusz Wiśniewski, który wielokrotnie próbował walczyć z nadwagą, ale kiedy w czasie pandemii przytył do 175 kg, stwierdził, że tym razem musi na poważnie wziąć się za siebie. Nad jego zdrowiem czuwa dr Hanna Stolińska, dietetyk kliniczny.

    W XXI wieku dużo mówi się o fat-shamingu, czyli zawstydzaniu osób z nadwagą i otyłością. Natomiast dietetyczka Anna Reguła przedstawiła w mediach społecznościowych drugą stronę medalu i poruszyła problem stygmatyzacji osób szczupłych. - Im tym bardziej ciężko jest komunikować problem, bo zaraz spotykają się z karcącymi słowami osób, które "chciałyby wyglądać tak, jak Ty" – pisze.

    Za oknem śnieg i minusowe temperatury, a my marzymy tylko o tym, by tuż po pracy wskoczyć pod ciepły koc z kubkiem gorącej herbaty. Przy takiej pogodzie nie trudno o wychłodzenie organizmu. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na to, co jemy. Właściwa dieta rozgrzewająca nie tylko doda nam siły i energii, ale także wzmocni naszą odporność. Co jeść i pić zimą? O tym rozmawialiśmy z dietetyk kliniczną dr Wandą Baltazą.

    Często spotykamy się z modnymi dietami, słyszymy też wiele stereotypów dotyczących nawyków lub produktów żywnościowych. Jak jeść z głową, nie wierząc we wszystko, co przeczytamy i usłyszymy? Kilka mitów obaliła w naszym programie dr Hanna Stolińska, dietetyk kliniczny, autorka książki "Zakłamane jedzenie".

    Coraz więcej osób świadomie decyduje się wyłączyć cukier z diety. Światowe Organizacje Zdrowia zalecają, by dzienna norma cukru w diecie nie przekraczała 5 proc. W dzisiejszej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska podpowiada, czym zastępować niezdrowy biały cukier. Czy cukier kokosowy jest dobrą alternatywą? Czym jest syrop daktylowy i czy jest zdrowy?

    Zwiększa uczucie sytości, wspomaga trawienie, obniża stężenie glukozy oraz ciśnienie tętnicze krwi. Często jest rekomendowany tym, którzy chcą schudnąć. Czym jest błonnik? Ile powinniśmy go jeść i dlaczego? Czy każdy powinien jeść błonnik? W jakich produktach go znajdziemy? I czy niedobór błonnika w diecie może przyczyniać się do otyłości? O błonniku rozmawialiśmy z dietetyk Justyną Markowską, gościem Dzień Dobry TVN.

    W drugiej odsłonie cyklu "Reakcja łańcuchowa" Aneta Łańcuchowska przybliżyła nam, czym dokładnie jest indeks glikemiczny. W zależności od tego, jak wzrasta poziom glukozy we krwi po spożyciu danych produktów, mówimy o niskim, średnim bądź wysokim indeksie glikemicznym. Kto powinien zwracać uwagę na indeks glikemiczny? Dlaczego zaraz po ugotowaniu produkty zbożowe mają wyższy indeks glikemiczny? I jak komponować posiłki, by obniżać indeks?

    Depresja, stany lękowe czy podenerwowanie mogą wynikać z braku witamin i mikroelementów. W kuchni Dzień Dobry TVN dietetyczka i psycholog Agata Ziemnicka-Łaska przygotowała smaczne dania, które pomogą ukoić nerwy.

    Jak można zachęcić dziecko do jedzenia? Jak poradzić sobie z niejadkiem? Czym jest taktyka "trzech P"? O tym w Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy z dietetyczką i psycholożką Zuzanną Antecką.

    Na przejście z diety mięsnej na wegetariańską należy się właściwie przygotować. W jaki sposób? Czym można zastąpić białko zwierzęce? Z czego pozyskiwać żelazo? Jak radzić sobie ze wzdęciami, które mogą pojawić się przy diecie wegetariańskiej? O tym w Dzień Dobry TVN mówiła dietetyczka Aneta Łańcuchowska.

    Wiele osób, by schudnąć, pomija posiłki. Zazwyczaj rezygnujemy z kolacji. W Dzień Dobry TVN dietetyczka Aneta Łańcuchowska wytłumaczyła, dlaczego to duży błąd. Ile posiłków dziennie powinniśmy jeść? Co, jeśli nie mamy czasu na przygotowywanie skomplikowanych dań? Co się dzieje z organizmem jeśli pomijamy posiłek? I o której zabierać się za kolację?