
Boże Narodzenie będą przebiegać inaczej niż te, które pamiętamy. Powodem jest oczywiście pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia. Żeby uniknąć zakażenia święta spędzimy w kameralnym, mniejszym niż zwykle gronie, a zamknięcie hoteli i stoków narciarskich wymusiło brak grudniowych wyjazdów. To wszystko sprawia, że w tym roku na Boże Narodzenie wydamy mniej pieniędzy. Jakie zakupy ograniczymy?
Boże Narodzenie 2020 - mniejsze wydatki
41 proc. Polaków wyda na nadchodzące święta bożonarodzeniowe mniej pieniędzy niż w zeszłym roku. Tak wynika z badania GfK "Corona Mood". To efekt pandemii i narastających obostrzeń.
Aż 4 na 10 polskich gospodarstw domowych planuje ograniczyć wydatki na świąteczne prezenty, dekoracje czy jedzenie. Taki sam odsetek ankietowanych spodziewa się, że na zakupy przeznaczy tyle samo, co przed rokiem.
To, że tegoroczny budżet świąteczny w jego domu urośnie deklaruje zaledwie 6 proc. z nas. Jednak większe wydatki nie muszą oznaczać większych zakupów, ponieważ w relacji rok do roku wzrosły ceny większości popularnych kategorii produktowych.
Boże Narodzenie 2020 skromniejsze niż zwykle
Mniejsze wydatki na święta - skąd takie deklaracje konsumentów? Po pierwsze, wynikają z troski o finanse i rozsądnego zarządzania domowym budżetem w dobie niepewności.
- Z drugiej strony, wszyscy zdajemy sobie sprawę, że tegoroczne święta, ze względu na wprowadzane obostrzenia, będą po prostu mniej liczne. Ze względu na dystans społeczny większość z nas zrezygnuje również z małych upominków, corocznie wręczanych na spotkaniach przedświątecznych ze znajomymi albo w pracy - wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, dyrektor ds. marketing & consumer intelligence w GfK Polonia. Ponadto, jak zauważa, w grudniu nie wyjedziemy w góry.
- Deklaracja o mniejszych wydatkach wydaje się więc jak najbardziej racjonalna, a kolejne obostrzenia wprowadzone w ostatnich dniach mogą jeszcze wzmocnić naszą konsumpcyjną wstrzemięźliwość. Zapowiadają się więc wyjątkowo "chude" święta – ocenia Dominika Grusznic-Drobińska.
Corona Mood
Badanie mierzy dynamikę zachowań konsumenckich w Polsce oraz monitoruje styl życia i nastroje polskich gospodarstw domowych w obliczu pandemii COVID-19. Najnowsza, siódma ankieta, została zrealizowana między 7 a 9 listopada br.
Skąd wzięła się moda na obciachowe swetry świąteczne? Zobacz wideo:
Zobacz też:





