Zdrowe odżywianie

Czy warto stosować post przerywany? Sprawdź, jakie są jego zalety i wady

Zdrowe odżywianie

Autor:
Katarzyna
Oleksik
Czas a dieta
Dzień Dobry TVNCzas a dieta

Post przerywany to sposób odżywiania, który od pewnego czasu cieszy się sporą popularnością. Na czym dokładanie polega? Czy warto go stosować i dla kogo może być niebezpieczny? Na ten temat w Dzień Dobry TVN rozmawialiśmy z Anną Radowicką, dietetyczką.

Post przerywany - na czym polega

Post przerywany (ang. intermittent fasting, IF) to sposób odżywiania, który zakłada naprzemienne okresy postu i jedzenia. - Można go stosować na dwa sposoby. Pierwszy model zakłada, że w ciągu dnia jemy co 6 lub 8 godzin. Drugi - jemy co drugi dzień - tłumaczyła w Dzień Dobry TVN Anna Radowicka, dietetyczka.

W jej ocenie taki model odżywiania może nieść za sobą pewne korzyści, jednak aby tak się stało, trzeba się do tego odpowiednio przygotować. - Badania pokazują, że takie posty co drugi dzień faktycznie mogą być korzystne, ale pod warunkiem, że posiłki będą prawidłowo zbilansowane i dobrane do naszego stylu życia - mówiła.

Więcej wątpliwości budzi pierwszy model odżywiania. - Osoby, które decydują się jeść co 6-8 godzin, często spożywają w ciągu dnia tylko jeden posiłek. Zazwyczaj jest on bardzo kaloryczny, a to nie jest dobre dla naszego układu pokarmowego i grozi wystąpieniem różnego rodzaju zaburzeń - ostrzegała specjalistka.

Czy post przerywany to skuteczna metoda odchudzania?

Mimo że taki model odżywiania cieszy się sporą popularnością, to zdaniem naszej rozmówczyni nie można powiedzieć, że będzie on lepszy od "zwykłej" diety odchudzającej. Należy też pamiętać, że nie każdy może stosować post przerywany. - Osoby, które chcą budować masę, potrzebują dużo białka. Do tego powinno być ono dostarczane w regularnych odstępach, czyli co 3-4 godziny. Jeśli ta przerwa będzie dłuższa, nie uda się jej zbudować - wyjaśniała Anna Radowicka.

Takiej diety nie mogą stosować również kobiety w ciąży, osoby chore na cukrzycę oraz te, które zmagają się z insulinoopornością. - W ich przypadku dłuższe przerwy między posiłkami niż 3-4 godziny prowadzą do spadków glukozy we krwi. Dodatkowo organizm uruchamia wtedy mechanizmy obronne i zaczyna gromadzić tkankę tłuszczową - zaznaczyła dietetyczka.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl.

Zobacz także:

Autor:Katarzyna Oleksik

Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości