zdrowe odżywianie

    zdrowe odżywianie

    Świadomość społeczna dotycząca produktów spożywczych stale się zwiększa. Klienci coraz częściej czytają etykiety i wybierają wyłącznie te produkty, które w swoim składzie nie zawierają sztucznych barwników oraz substancji konserwujących. Czym jest zdrowe odżywianie? To nic innego, jak dostarczanie do organizmu wszystkich niezbędnych składników, witamin i mikroelementów, które zapewniają jego prawidłowe funkcjonowanie i rozwój.

    Depresja to choroba cywilizacyjna, z którą boryka się coraz więcej osób. Kojarzy się ona przede wszystkim ze szczególnym stanem emocjonalnym i dolegliwościami natury psychicznej, dlatego nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromną rolę odgrywa w jej leczeniu prawidłowe odżywianie. Podobnie jak wiele innych przypadłości, depresja wymaga odpowiedzialnego podejścia do codziennego jadłospisu. Jak powinna wyglądać dieta osoby, która zmaga się z uciążliwymi stanami depresyjnymi? Co jeść, by zapobiegać objawom tej poważnej choroby? O tym rozmawialiśmy z Magdaleną Adamczak, dietetykiem klinicznym i specjalistą zdrowia publicznego.

    Seler naciowy był znany już w czasach starożytnych, a od niedawna jest jednym z najmodniejszych warzyw. Gwiazdy pokochały go za to, że świetnie oczyszcza organizm i ułatwia chudnięcie. Dlaczego jeszcze warto włączyć seler naciowy do codziennej diety, wyjaśnia dietetyk Urszula Somow, która jest gościem w studio Dzień Dobry TVN.

    W Wielkanoc i inne kilkudniowe święta na naszych stołach i talerzach królują pyszne potrawy, które często niestety są ubogie w witaminy. Jeśli daleko nam było od zachowania umiaru w święta, warto zatroszczyć się o organizm i zrekompensować mu ciężką pracę, jaką wykonał w trakcie świątecznego ucztowania.

    Każda osoba dbająca o własne zdrowie powinna zastanowić się, jak obniżyć poziom cukru, o ile jest on za wysoki. Jest to ważne nie tylko dla cukrzyków i osób odchudzających się, ale dla każdego człowieka troszczącego się o własne ciało i zdrowie. Większość produktów spożywczych, które spożywamy każdego dnia, doprowadzają do szkodliwego i gwałtownego podwyższenia poziomu cukru we krwi.

    Marzenia o szczupłej, zgrabnej sylwetce z wiekiem bynajmniej nie mijają. Wraz z jego upływem mogą stawać się częstsze i większe, ze względu na zmiany w wyglądzie wywołane działaniem czasu, hormonów oraz metabolizmu. Wiele kobiet głowi się, jak schudnąć po 50. roku życia.

    Podnosi odporność organizmu i pełni funkcję ochronną w przypadku przeziębienia, jest więc szczególnie ważna teraz, jesienią i w czasie pandemii. Witamina C przynosi naszemu organizmowi wiele korzyści. Ta, którą znajdziemy w naturalnych produktach jest dużo bardziej cenna i aktywna niż w tabletkach. Które owoce i warzywa zawierają jej najwięcej? O tym mówił podróżnik kulinarny Mikołaj Rey.

    Spe­cja­li­ści zale­cają włą­cze­nie otrę­bów do swo­jej diety. Dużą popu­lar­no­ścią cie­szą się pszenne, a także owsiane. Warto jed­nak zwró­cić uwagę na otręby gry­czane, które sta­no­wią dosko­nałe źró­dło białka i błon­nika, mającego pozytywny wpływ m.in. na perystaltykę jelit.

    Muffiny z dodatkiem larw mącznika, świerszcze kubańskie w czekoladzie, owady w karmelu i przyprawach. Brzmi egzotycznie, ale można to jeść. Dr Ewelina Zielińska owadów nigdy się nie bała, nie podejrzewała jednak, że karierę naukową poświęci właśnie im. Dowiodła, że są źródłem wielu cennych składników, które mogą pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca czy nadciśnienie. Jakie inne korzyści przynosi spożywanie owadów?

    Brzuch piwny najczęściej pojawia się u mężczyzn po 35. roku życia, dlatego nazywany jest także otyłością typu męskiego. Dla wielu osób stanowi powód do żartów, jednak warto wiedzieć, że nieleczona otyłość tego typu może wywołać szereg powikłań zdrowotnych.

    Przez ostatnie miesiące dzieci zamknięte były w domach, gdzie miały lekcje online. Siłą rzeczy, mniej się ruszały. W wielu rodzinach zmieniły się też nawyki żywieniowe. Jak to mogło wpłynąć na zdrowie najmłodszych? Rozmawialiśmy na ten temat z dietetyczką Agnieszką Piskałą.

    Amatorów promieni słonecznych nie brakuje. Jak zatem przygotować skórę do bezpiecznego opalania? Co jeść i pić, żeby nasza skóra w wyniku opalania nie starzała się za bardzo? O tym w Dzień Dobry TVN mówiła mgr farmacji i ekspertka mikroodżywiania Marta Mieloszyk-Pawelec.

    W kuchni Dzień Dobry TVN gościliśmy znane szwedzkie blogerki: Mia Clase i Linę Nertby Aurell, które propagują zdrowe odżywianie. Przygotowały dla nas: shot profesora Stiga Bengmarka, supersmoothie profesora Stiga, bananowe muffinki, makrelę zapiekaną w ziołach z surowymi konfiturami z borówek oraz sałatkę ziemniaczaną na zimno.

    Michał Siewierski w poszukiwaniu prawdy o zdrowym żywieniu wyruszył w podróż po Stanach Zjednoczonych, w trakcie której przepytał największe autorytety, co powinniśmy jeść, a czego nie. Dzięki zdobytej wiedzy Michał zrzucił ponad 20 kg. Co go skłoniło do tego, żeby ruszyć w tę podróż? Z czego składa się jego dieta? Dlaczego twierdzi, że ryby są tak samo niezdrowe jak mięso? Dlaczego nie pije mleka krowiego? Z Michałem rozmawiał reporter Dzień Dobry TVN Robert Stockinger.

    Dieta bezglutenowa zyskuje coraz więcej zwolenników. Faktem jest jednak, że tylko około 6% populacji cierpi na nietolerancję tego składnika. Czy warto więc wyrzucić z naszej kuchni bogatą w składniki odżywcze pszenicę? O tym, jakie pieczywo warto kupić, porozmawialiśmy w Dzień Dobry TVN z dietetykiem Anetą Łańcuchowską.

    Stres i chemia to tylko niektóre powody pogarszającego się stanu zdrowia współczesnego człowieka. Agnieszka Cegielska mówi "dość!" i w nowym cyklu "Naturalnie" namawia do wyciszenia emocji i życia w harmonii z przyrodą. O tym, co przygotuje dla nas w najbliższych odcinkach opowiedziała w Dzień Dobry TVN.

    Do tej pory myśleliśmy, że szczupła sylwetka prowadzącego Dzień Dobry TVN Marcina Prokopa to wynik połączenia dobrych genów i zdrowego odżywiania. Okazuje się jednak, że jest "suchy" z zupełnie innego powodu. Zobaczcie, z jakiego. Z tej samej przyczyny są również suche jego żarty ;)