Nauka ekonomicznej jazdy jest obecnie standardem podczas kursów na prawo jazdy. Mimo to, nawet część młodych kierowców, szybko zapomina jak jeździć oszczędnie. Warto przypomnieć sobie, co zrobić, aby jeździć bardziej ekonomicznie, a dzięki temu zapłacić mniej na stacjach paliw.
Jak jeździć ekonomicznie i oszczędnie? Podstawowe zasady
Przede wszystkim warto kontrolować spalanie - jest to opcja dostępna w większości samochodów. Po jej uruchomieniu, na ekranie powinno pokazywać się średnie zużycie - zmienia się ono wraz z prędkością jazdy oraz biegiem, na którym się jedzie. Jeśli nie ma się takiej opcji w samym samochodzie, można podpiąć telefon z odpowiednią aplikacją, która będzie pokazywała szacowane spalanie.
Utrzymywanie stałej prędkości
Jeżdżenie samochodem z utrzymywaniem stałej prędkości, zwłaszcza w miastach, jest trudne, jednak warto próbować to robić. Im rzadziej się gwałtownie przyspiesza lub hamuje - tym mniejsze zużycie paliwa podczas jazdy. Na długich trasach, gdzie nie ma świateł, najlepszą prędkością jest około 80-100 km/h na najwyższym biegu - aby ułatwić utrzymanie tempa można korzystać z tempomatów.
Ekonomicznie ruszanie i zatrzymywanie się
Niskie biegi, z których się rusza (1 i 2) są najmniej ekonomiczne, warto więc łagodnie ruszać i przechodzić na kolejne, wyższe biegi, kiedy obroty sięgają między 1700-2100. Aby zaoszczędzić podczas zatrzymywania się, należy przede wszystkim unikać gwałtownego hamowania oraz jazdy na tzw. luzie. Najlepszą metodą jest hamowanie silnikiem - zdjęcie nogi z pedału gazu i redukowanie biegów, to wtedy zużycie paliwa jest najniższe. Wrzucenie na luz podczas dojeżdżania do miejsca, gdzie będzie się hamować, np. skrzyżowania, jest powszechnym nawykiem kierowców. Jednak niekorzystanie z biegu wcale nie oznacza, że silnik nie pobiera paliwa, taka sytuacja zachodzi jedynie podczas zdjęcia nogi z gazu i hamowania przy użyciu silnika.
Pilnowanie obrotów w ekonomicznej jeździe
Im wyższe obroty - tym wyższe spalanie. Benzynowe pojazdy najniższe spalanie osiągają w zakresie 2200-3500 obrotów przy utrzymywaniu stałej prędkości jazdy. Jednak zbyt niskie obroty także nie są dobre. Będąc na wysokim biegu, przy jednoczesnych obrotach poniżej 1500, można doprowadzić do zalania silnika paliwem.
Przewidywanie sytuacji na drodze
To najtrudniejszy element ekonomicznej jazdy, ale wpływa na całościowe zużycie paliwa. Przewidywanie momentu hamowania, dzięki czemu uniknie się gwałtownych manewrów, pozwoli na redukcję biegów i zmniejszy spalanie. Także płynne zmienianie pasów, które pozwoli na utrzymanie stałej prędkości wpłynie pozytywnie na ilość zużywanego paliwa.
Jak jeździć ekonomicznie i oszczędnie hybrydą?
Potocznie nazywane hybrydami, to auta, które mają napęd hybrydowy - dysponujący dwoma źródłami energii napędzającej. Najpowszechniejszymi hybrydami są samochody korzystające z benzyny oraz elektryczności. Dzięki dywersyfikacji źródła energii możliwe jest zmniejszenie zapotrzebowania na benzynę.
Ekonomiczna jazda hybrydą - kiedy ruszać?
Większość hybryd rusza wykorzystując energię elektryczną - jest to najbardziej ekonomiczna opcja dla tego układu. Zatem najlepiej jest ruszać chwilę po uruchomieniu się silnika. Sterowniki w takich autach same decydują, kiedy przełączają się na spalanie benzyny. Najczęściej postój i ruszanie odbywa się bez wykorzystania paliwa, zatem, aby nie rozładować akumulatora poleca się ruszanie zaraz po włączeniu silnika.
Tryb elektryczny w ekonomicznej jeździe hybrydą
Przy delikatnym korzystaniu z pedału gazu, komputer pojazdu utrzymuje napęd elektryczny, co ogranicza zużycie benzyny. Oznacza to, że w korkach bądź na placach manewrowych, np. na parkingach, warto poruszać się powoli i oszczędnie używać gazu, dzięki czemu będzie niższe zużycie spalania benzyny, a sam kierowca zapłaci mniej.
Utrzymywanie stałej prędkości w ekonomicznej jeździe hybrydą
Podczas rozpędzania się zużywana jest największa ilość benzyny, zatem poleca się łagodne, acz dynamiczne rozpędzanie się do uzyskania pożądanej prędkości. Po jej uzyskaniu poleca się ustabilizować ją i utrzymywać, dzięki czemu zmniejsza się zużycie, zupełnie jak w typowych silnikach spalinowych.
Ostrożna i przewidująca jazda hybrydą
Podobnie jak w przypadku omawianym powyżej, tak w przypadku hybryd, zaleca się ostrożną jazdę oraz przewidywanie sytuacji. Chociaż odpowiednie sterowniki będą wykorzystywały energię elektryczną w celu minimalizacji zużywanej benzyny - to nie oznacza, że można jeździć agresywnie. Warto obserwować drogę, hamować łagodnie czy płynnie zmieniać pasy ruchu.
Tryb eko w hybrydach
W części samochodów hybrydowych dostępny jest tryb eko, który pozwala na redukowanie zapotrzebowania na paliwo. W tym celu ograniczane jest działanie klimatyzacji lub ogrzewania (utrzymując poziom zapewniający komfort) oraz pojazd łagodniej reaguje na wciśnięcie pedału gazu.
Zobacz wideo: Przed nami podwyżki cen prądu
Zobacz także:
- Eurostat: W Polsce ceny rosną najszybciej
- Kryzys klimatyczny. "Nie mamy już czasu do stracenia"
- Farmy wertykalne są naszą przyszłością? "Wierzę, że to jest technologia, która będzie się rozwijać"
Autor: Teofila Siewko
Źródło: motofakty
Źródło zdjęcia głównego: nopponpat/Getty Images