Styl życia

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Oto konkretny plan działania

Styl życia

Autor:
Dominika
Czerniszewska
Z nowym rokiem, nowym krokiem
Z nowym rokiem, nowym krokiemDzień Dobry TVN
wideo 2/5

Wielu z nas nowy rok rozpoczyna od postanowień. Sęk w tym, że nie zawsze udaje nam się je zrealizować. Jak zatem osiągnąć sukces? Od czego zacząć? O tym porozmawialiśmy w Dzień Dobry TVN z psycholożką Zuzanną Butryn oraz z aktorską parą - Małgorzatą Heretyk i Ernestem Musiałem.

Postanowienia noworoczne - jak je zrealizować?

Z danych CBOS wynika, że ok. połowa Polaków robi postanowienia noworoczne, ale tylko 10 proc. je realizuje. Zuzanna Butryn na podstawie rozmów ze swoimi pacjentami zauważa, że najczęściej wybierane obszary zmian to:

  • zdrowsza dieta,
  • zwiększona aktywność fizyczna,
  • zmiana pracy.
Czar dawnej Galicji
Czar dawnej Galicji Źródło: Dzień Dobry TVN

Zuzanna Butrym podpowiedziała widzom Dzień Dobry TVN, jak wytrwać w postanowieniach. Jej zdaniem warto zacząć od tego, by zrobić podsumowanie poprzedniego roku i zastanowić się, co przeszkodziło w osiągnięciu danego celu. Później warto przygotować plan działania.

- Możemy usiąść, wziąć kartkę, długopis i zapisać, jaki cel konkretnie chcemy osiągnąć. Ważne też, żebyśmy nie przeciążali się ilością tych celów, bo jeśli weźmiemy ich bardzo dużo, to mniejsza jest szansa, że będziemy je kontynuować. Zachęcam do tego, by to postanowienie na początek było jedno. Następnie warto zadać sobie pytania: "Co to postanowienie ma nam dać? Co się zmieni w naszym życiu? Jak będę się czuć, kiedy osiągnę cel?". Odpowiedzi na te pytania możemy sobie zapisać. To też będzie motywacja, do której zawsze w momentach kryzysu możemy wrócić - tłumaczyła psycholożka.

5 kroków do wytrwania w postanowieniach noworocznych wg Zuzanny Butrym:

  • Określ konkretny cel i stwórz plan działania. 
  • Monitoruj postępy.
  • Przygotuj się na kryzysy i miej ustalony plan naprawczy.
  • Nagradzaj się za nawet małe kroki w kierunku pozytywnej zmiany.
  • Nie boj się prosić o wsparcie bliskich, którzy dopingują cię w osiągnięciu celu.

Małgorzata Heretyk i Ernest Musiał o postanowieniach noworocznych

Małgorzata Heretyk i Ernest Musiał są miłośnikami wyznaczania celów i planowania. W Dzień Dobry TVN opowiedzieli, co w 2022 roku znalazło się na ich liście.

- Jesteśmy wielkimi plannerami. Uwielbiamy planować, realizować swoje cele. Może nie mamy takiej listy, że mamy wszystko zapisane, ale wszystko mamy w głowie i rozmawiamy o tym. Nawet wczoraj rozmawialiśmy, co planujemy zrobić w nadchodzącym roku i jest tego bardzo dużo. Na pewno też - tak jak większość - zwiększona aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, żeby to się stało stylem życia, a nie tylko dietą, która będzie trwała do 15 stycznia. Oprócz tego mamy dużo swoich postanowień prywatnych do zrealizowania, bo przeprowadzimy się do nowego mieszkania, więc trzeba zrobić remont. Dużo zmian nas czeka – mówiła aktorka.

W osiągnięciu celów małżeństwu pomaga kilka sprawdzonych metod.

- Często drukujemy swoje marzenia, by je wizualizować. Wypowiadamy je cały czas na głos, żeby nie siedziały tylko w naszej głowie, tylko cały czas sobie przypominamy, a jeszcze musimy zrobić to i to. Co ważne, do tych marzeń warto dopisać sobie konkretną datę. To nie może być marzenie: "W tym roku chce schudnąć", bo będzie ciężko nam osiągnąć ten cel […]. Warto wyznaczyć sobie czas i co będziemy robić, czyli przykładowo ktoś chce utracić na wadze, to sobie zapisuje: "Do maja trzy razy w tygodniu: poniedziałek, środę i piątek wychodzę na siłownię. Do maja muszę być lżejszy o 8 kg". I wtedy, jak jest marzec i nam nie idzie, musimy przyspieszyć tempo – podpowiedział Ernest Musiał, aktor. 

Jakie postanowienia warto dopisać do listy? Czy nasi widzowie wyznaczają noworoczne postanowienia? Posłuchaj całej rozmowy w materiale wideo.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Zobacz też:

Autor:Dominika Czerniszewska

Źródło zdjęcia głównego: Jerzy Dudek/East News

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości