Zmiany w dowodach osobistych. Nie można już składać wniosku przez internet
Ustawa dotycząca zmian w dowodach osobistych Polaków została uchwalona przez Sejm w połowie kwietnia. Dostosowuje przepisy krajowe do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii. Zmiany nie oznaczają jednak, że trzeba wymieniać swój aktualny dokument. Można z niego korzystać do końca okresu, na jaki został wydany, ale nie dłużej niż do 3 sierpnia 2031 r.
Elektroniczne wnioski o dowód na dotychczasowych zasadach można było składać do 26 lipca. Wnioski o dowód w nowej wersji nie będą mogły być składane online. Do tej pory była taka możliwość za pośrednictwem portalu rządowego gov.pl. Opcja ta została wyłączona. Od tego momentu konieczne będzie pofatygowanie się do urzędu osobiście.
Nowe e-dowody (z warstwą elektroniczną) wydawane będą od 8 listopada.
Jak się zmienią dowody osobiste?
W nowych e-dowodach (z warstwą elektroniczną) znajdą się dwa odciski palców w formatach cyfrowych. To druga cecha biometryczna, jaka się pojawi w dokumencie. Pierwsza, którą zawierają e-dowody wydawane od marca 2019 r., to wizerunek twarzy.
Kolejną zmianą jest powrót podpisu posiadacza dowodu do warstwy graficznej. Odciski palców i podpis umieszczone będą w dowodach osób powyżej 12. roku życia. Odciski palców będą oddawane w urzędzie, tak samo jak podczas wyrabiania paszportów. Obowiązek ten nie dotyczy osób, od których pobranie odcisków lub złożenie podpisu nie jest możliwe. Dokumenty osób, od których pobranie odcisków palców będzie chwilowo niemożliwe, będą miały 12-miesięczny okres ważności.
Od 8 listopada zmianie ulegną też wzory dowodów. Zgodnie z projektem rozporządzenia na awersie w prawym górnym rogu zostanie dodany kod państwa (PL) na tle flagi UE. W związku z tym przesunie się oznaczenie informujące, że dokument posiada chip. Natomiast na dole dokumentu zostanie umieszczone pole na podpis jego posiadacza. Na rewersie dowodu napis "Numer dowodu osobistego", zastąpi "Seria i numer dokumentu".
Na skutek wdrożenia systemu obsługi wniosków nowych dowodów osobistych, pojawią się pewne utrudnienia. Dotychczasowy system będzie dostępny do 5 listopada (piątek) jedynie do godziny 12:00. Wtedy zacznie się przerwa techniczna, która potrwa do godziny 17:00 następnego dnia. W tym czasie część usług związanych z Rejestrem Dowodów Osobistych może nie działać.
Nowe dowody, tak jak te wydawane od 2019 r., ważne będą 5 lub 10 lat. Pięcioletni okres ważności przypadnie dzieciom poniżej 12. roku życia, a nie poniżej 5. roku życia.
Osoby, które nie mogą udać się do urzędu gminy, będą mogły skorzystać z mobilnej stacji obsługiwanej przez urzędników, umożliwiającej pobranie odcisków palców poza urzędem. Takie stacje mają się znaleźć w każdym powiecie.
Zobacz wideo: Zmiany w dowodach osobistych. Będą odciski palców i podpis posiadacza
Zobacz także:
- Zmiana nazwiska po ślubie – o czym trzeba pamiętać?
- Zgubione dokumenty. Jak się uchronić przed oszustami?
- Paszporty covidowe - jak działają i kto może jej otrzymać? "Dostępne będą trzy rodzaje certyfikatów"
Autor: Diana Ryściuk