Porady

Zmiana nazwiska po ślubie – o czym trzeba pamiętać?

ślub

Fot. Olga Efimova / EyeEm / Getty Images

Porady

Zmiana nazwiska po ślubie – o czym trzeba pamiętać?

ślub

Fot. Olga Efimova / EyeEm / Getty Images

Większość kobiet decyduje się na zmianę nazwiska po ślubie. To, o czym trzeba pamiętać, to zgłoszenie zmiany w odpowiednich instytucjach oraz wymiana dokumentów, takich jak dowód tożsamości czy paszport. Formalności najlepiej dopełnić jak najszybciej. Gdzie zatem trzeba zgłosić zmianę nazwiska?

Wydaje się, że najwięcej czasu zajmują przygotowania do ślubu. Okazuje się jednak, że po zawarciu związku małżeńskiego następuje kolejny etap związany z dopełnieniem licznych formalności, a to wymaga czasu. Jedną z najważniejszych jest wymiana dokumentów oraz poinformowanie określonych instytucji o ewentualnej zmianie nazwiska. Nowe dane osobowe należy zgłosić pracodawcy, ubezpieczycielowi, a nawet operatorowi komórkowemu. Najważniejsze, aby znalazły się one w banku, ZUS-ie oraz Urzędzie Skarbowym.

Zmiana nazwiska po ślubie – formalności w pracy

Zazwyczaj wstąpienie w związek małżeński wiąże się ze zmianą nazwiska, najczęściej to panie decydują się przyjąć nazwisko męża, choć oczywiście możliwości jest więcej: mąż może zdecydować się na nazwisko małżonki lub każde z nich może pozostać przy swoim. Zmianę nazwiska po ślubie należy zgłosić w odpowiednich urzędach i instytucjach – to podstawowa formalność, o której małżonkowie muszą pamiętać. W miejscu pracy należy udać się do działu kadr i okazać akt małżeństwa. Pracodawca odnotowuje w dokumentach wewnętrznych firmy nowe dane, a następnie ma 7 dni, od momentu uzyskania informacji, na przesłanie ich do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Inaczej wygląda to w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej – osoby samozatrudnione muszą w odpowiednim czasie poinformować ZUS i Urząd Skarbowy o zmianie nazwiska. Przedsiębiorcy nie muszą udawać się do każdego urzędu osobno, wystarczy odwiedzić wybrany urząd miasta lub gminy i tam dokonać korekty wpisu w CEIDG. W tym celu powinni wypełnić druk CEIDG, w którym należy nanieść wszelkie aktualizacje, a odpowiednie organy zostaną poinformowane o zmianie nazwiska. Przedsiębiorca musi pamiętać, że ma 7 dni na wniesienie poprawek do ewidencji działalności gospodarczej.

Gdzie jeszcze trzeba zgłosić zmianę nazwiska po ślubie?

Wszelkie zmiany danych osobowych, w tym nazwiska, należy zgłosić także w banku, w którym założone zostało konto, jak również u ubezpieczyciela, u którego wykupione zostały polisy. W banku aktualizacja danych jest niezmiernie istotna – konieczne będzie przygotowanie nowych kart płatniczych czy kredytowych, a także naniesienie zmian w dokumentacji. Zaniedbanie tego obowiązku może skutkować późniejszymi trudnościami z wypłatą pieniędzy w banku czy podczas starania się o kredyt, a nawet spłacania już istniejącego zadłużenia. Zgodność danych ze stanem faktycznym jest w tych przypadkach bardzo ważna. Ubezpieczyciel również będzie potrzebował informacji o zmianie nazwiska, aby móc stworzyć aneks do umowy – nieaktualne dane także mogą być w przyszłości źródłem problemów.

O nowym nazwisku należy poinformować również instytucje, z którymi zostały podpisane wszelkie umowy – może to być operator sieci komórkowej czy telewizji, dostawca prądu, a także przychodnia i uczelnia. Warto wybrać się do biblioteki, aby uzyskać nową kartę biblioteczną oraz do miejsc, w których wydawane są karty członkowskie.

W interesie osoby, która zmieniła nazwisko jest również zgłoszenie aktualnych danych do instytucji udzielających świadczeń, np. w ramach programu 500+. Posiadacze nieruchomości muszą udać się do sądu i zgłosić zmianę w Wydziale Ksiąg Wieczystych – procedura polega na wniesieniu stosownych wpisów do księgi wieczystej. Aktualizacja wiąże się z obowiązkiem dokonania opłaty sądowej.

Jakie dokumenty należy wymienić po zmianie nazwiska?

Oprócz poinformowania stosownych urzędów o zmianie nazwiska, konieczna jest wymiana nieaktualnych dokumentów – dowodu tożsamości, prawa jazdy, paszportu. Dowód ważny jest jeszcze miesiąc po ślubie, ale o nowy warto postarać się jak najszybciej. W celu jego wymiany trzeba udać się do urzędu miasta lub gminy i złożyć odpowiedni wniosek wraz ze zdjęciem i starym dowodem osobistym. Wymiana dowodu jest bezpłatna, w przeciwieństwie do prawa jazdy – za jego wymianę trzeba już zapłacić. 

Aby uzyskać zaktualizowane prawo jazdy należy złożyć wypełniony wniosek, zdjęcie, zaświadczenie lekarskie, a także dowód wpłaty. Konieczne jest także okazanie dowodu osobistego. Prawo jazdy można wymienić w urzędzie miasta (jeśli jest to miasto powiatowe) lub w starostwie. Na nowy dokument czeka się około tygodnia, choć czas ten może ulec wydłużeniu.

Paszport jest ważny aż 60 dni po ślubie. W podróż poślubną można zatem, bez zmiany paszportu, udać się przez dwa miesiące od daty ślubu. Po upływie tego terminu paszport zostanie uznany za nieważny. Aby go wymienić, należy wypełnić wniosek, dołączyć do niego zdjęcia i dowód wpłaty oraz wcześniejszy paszport. Na nowy dokument czeka się około miesiąca, a odebrać należy go osobiście. 

Jak zrobić efektowną fryzurę na ślub? Oto przepis na uczesanie, które nie zajmie zbyt dużo czasu, a będzie prezentować się pięknie. Obejrzyj nagranie:

x-news 

Zobacz też:

Przesądy ślubne – co przyniesie szczęście, a co pecha? Izabela Janachowska: "Nie dajmy się zwariować"

Izabela Janachowska ubiera pary młode: "Kobiety i mężczyźni w dużych rozmiarach naprawdę mogą super wyglądać"

Zaręczyny w muzeum, a może na policji? Nietypowe pomysły na oświadczyny

Co sądzisz o tym artykule?
87
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0