Trzy ceny produktów - zasady dyrektywy Omnibus
Od 1 stycznia 2023 roku w Polsce obowiązują przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która została stworzona, aby utrudniać manipulowanie cenami, a zakupy były bardziej przejrzyste. W efekcie, przy promocjach i wyprzedażach, oprócz aktualnej ceny, musi być podana również najniższa cena jaka była na dany produkt w ciągu 30 ostatnich dni. Dzięki temu sprzedawcy nie będą już mogli ukryć faktu zawyżania cen przed ich obniżkami, by promocje wydawały się bardziej atrakcyjne.
Drożyzna
Trzy ceny produktów - co oznaczają?
Biuro prasowe sieci sklepów Biedronka podało do informacji, że przy produktach przecenionych pojawią się trzy ceny:
- cena aktualna,
- cena referencyjna - najniższa cena danego produktu z ostatnich 30 dni,
- cena regularna.
Sieć Biedronka podkreśla, że zasady dyrektywy Omnibus dotyczące ceny referencyjnej nie obejmują wszystkich produktów spożywczych na promocji. Mowa o tych, których termin przydatności do spożycia przekracza 30 dni.
- Tym samym regulacje nakładające obowiązek informowania o cenach referencyjnych nie obejmują przykładowo między innymi świeżego mięsa, nabiału, świeżych owoców i warzyw. Zasady dyrektywy nie dotyczą także promocji innych niż proste, to jest nie stosuje się ich, jeśli wprowadzane są promocje warunkowe na przykład "kup 2, zapłać za drugi 50 procent taniej", "zrób zakupy za 50 złotych, dostaniesz x" - poinformował Adam Słomkowski, starszy prawnik z Działu Prawnego sieci Biedronka.
O dostosowaniu się do zasad dyrektywy Omnibus poinformowała również sieć Lidl Polska. W sklepach sieci wymagane informacje umieszczone zostały na etykietach wszystkich produktów, które zostały objęte dyrektywą. W efekcie na etykietach produktów, które mają długi termin ważności (kawa, kasze, mąka, słodycze, napoje itp.), umieszczane są trzy ceny: aktualna (promocyjna), dotychczasowa (tuż przed obniżką) oraz najniższa cena danego artykułu w ciągu 30 dni przed obniżką.
- W przypadku produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia (mięso, nabiał, owoce, warzywa itp.), również podajemy 3 ceny, z tym, że są to: cena aktualna (promocyjna), dotychczasowa (tuż przed obniżką) i – dodatkowo – cena regularna (bez obniżek). W ten sposób dostosowaliśmy nasze etykiety do wytycznych dyrektywy Omnibus - przekazała w przesłanej dla TVN24 odpowiedzi Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.
O przystosowaniu się do nowych wymogów poinformowały również biura prasowe sieci handlowych Carrefour, Kaufland i Aldi.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Więcej na ten temat na tvn24.pl
Zobacz także:
- Kary dla nieuczciwych sprzedawców. Jak nie dać się oszukać na pokazach handlowych?
- Poświąteczne wyprzedaże - jak kupować i nie dać się oszukać?
- Oszustwa w Black Friday. Jak ich uniknąć?
Autor: Diana Ryściuk
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Moment RF