Newsy

Czekolada może pomóc w odchudzaniu kobietom przechodzącym menopauzę. Zaskakujące odkrycie naukowców

Newsy

Moment RFBurak Karademir/Getty Images

Czekolada, choć tak pyszna, jednocześnie jest uważana za jednego z największych wrogów szczupłej sylwetki. W pewnym sensie jest to prawda, ale nie do końca. Wszystko zależy od tego kto, w jakich ilościach i o jakiej porze dnia ją spożywa. Istotna jest również jakość. Okazuje się, że czekolada może pomagać w odchudzaniu kobietom z menopauzą. Udowodnili to naukowcy. Jak to możliwe?

Na łamach prestiżowego czasopisma "FASEB Journal" opublikowane zostały zaskakujące wyniki badań amerykańsko-hiszpańskiej grupy naukowców. Okazuje się, że zjedzenie nie więcej niż 100 g czekolady mlecznej na śniadanie, w ciągu godziny od przebudzenia, może mieć korzystny wpływ na kobiety, które przechodzą menopauzę. To wspaniała wiadomość, zwłaszcza, że w tym czasie wiele pań zmaga się z wahaniami wagi.

Czekolada na śniadanie pomaga schudnąć podczas menopauzy? Potwierdzają to badania

Lekarze z Brigham and Women's Hospital w Bostonie w stanie Massachusetts, we współpracy z hiszpańskimi naukowcami z Uniwersytetu w Murcji, zaprosili do badania 19 kobiet w wieku od 45 do 65 lat. Wszystkie przechodziły menopauzę i posiadały wskaźnik BMI 25-35 (wykluczono osoby z otyłością II stopnia, zaburzeniami endokrynologicznymi i chorobami psychicznymi, a także zażywające regularnie leki i suplementy diety zawierające błonnik).

Pacjentki zostały podzielone na 3 grupy badawcze:

  1. 1Pierwsza: spożywanie 100 g czekolady mlecznej na śniadanie przez 2 tygodnie, w ciągu godziny po przebudzeniu.
  2. 2Druga: spożywanie 100 g czekolady mlecznej na kolację przez 2 tygodnie, godzinę przed snem.
  3. 3Pozostała część uczestniczek w ogóle nie spożywała czekolady i stosowała się do swojego codziennego trybu życia i jadłospisu (z wyłączeniem słodyczy zawierających czekoladę).

Największe zmiany zaszły w grupie pierwszej. Efekty, które zaobserwowali naukowcy:

  • zmniejszenia obwodów talii,
  • obniżenie się poziomu glukozy we krwi na czczo,
  • spalenie największej ilości tłuszczu w stosunku do badanych w pozostałych grupach,
  • spadek poziom kortyzolu - hormonu stresu.

Zdaniem naukowców redukcja tłuszczu i inne pozytywne skutki u kobiet, które rano jadły 100 g czekolady, mogła być spowodowana obecnością wysokiej jakości flawonoli, naturalnie obecnych w kakao.

Badacze twierdzą, że to właśnie flawonole mają wpływ na walkę z insulinoopornością i zapobiegają gwałtownym wahaniom poziomu cukru we krwi. Paradoksalnie, dobrej jakości czekolada z prawdziwym kakao, a więc flawonolami, wspomaga proces odchudzania i sprawia, że w przypadku kobiet z menopauzą szybko pojawia się uczucie sytości.

Jaką czekoladę jeść, by schudnąć w trakcie menopauzy?

Czekolada mleczna, którą spożywały badane kobiety, zawierała w 100 g:

  • ponad 18 g kakao,
  • 31 g tłuszczu,
  • ponad 58 g węglowodanów (z czego 57,5 g stanowił cukier),
  • ponad 6 g białka,
  • 1,8 g błonnika.

Każda z uczestniczek eksperymentu, która włączyła do codziennej diety czekoladę, jadła dodatkowe 542 kcal. Mimo to żadna z nich znacząco nie przytyła – bez względu na porę dnia, w której ją spożywały. Kobiety, które jadły czekoladę na godzinę przed snem, szybciej zasypiały. Poza tym nie wykazano u nich tak dobrych rezultatów, jak w przypadku kobiet raczących się tym słodkim przysmakiem na śniadanie.

Zobacz też:

Czekolada i jej właściwości. Poznaj 6 powodów, dla których pokochasz ją jeszcze bardziej

Dzień Czekolady. Z tej okazji polecamy najpyszniejsze przepisy

O przedwczesnej menopauzie dowiedziała się w wieku 15 lat. Był to dla niej prawdziwy cios

Zobacz video: Nowe badanie wykazało, że jedzenie czekolady o określonej porze dnia może pomóc organizmowi spalić tłuszcz

Autor: Diana Ryściuk

Źródło: faseb.onlinelibrary.wiley.com

Źródło zdjęcia głównego: Moment RF

Pozostałe wiadomości