"Chrzczone paliwo" na stacjach. Każdy kierowca może sprawdzić, czym tankuje

stacja paliw
Jak uniknąć "chrzczonego" paliwa na stacjach?
Źródło: mladenbalinovac/Getty Images
Z roku na rok paliwo na polskich stacjach ma coraz lepszą jakość. Dzieje się tak m.in. dzięki regularnym wizytom i kontrolom Inspekcji Handlowej w całym kraju. Czasem jednak można jeszcze trafić na miejsca, gdzie paliwo jest „chrzczone", co jest niebezpieczne dla samochodów. Aby tego uniknąć, UOKiK udostępnił specjalne narzędzie. Jak sprawdzić, czym tankujemy?

Narzędzie UOKiK do sprawdzania jakości paliw na stacjach

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów umieścił na swojej stronie narzędzie, dzięki któremu można sprawdzić większość stacji paliw w Polsce. Dotyczy to jednak tych miejsc, które wcześniej poddawane były kontrolom. Nowe narzędzie od UOKiK zawiera interaktywną mapę, dzięki której można sprawdzić wyniki kontroli jakości paliw przeprowadzanych przez ostatnie 3 lata. To najlepszy sposób, by omijać stacje, w których można trafić na paliwo o niskiej jakości. Mapy są dostępne na stronie UOKiK w zakładce „kontrola jakości paliw" i dzięki nim można sprawdzić każdą stację nawet w trakcie podróży.

Uwaga na oszustów

Oszustwa na portalach internetowych
Źródło: Dzień Dobry TVN
Oszustwa w sklepach internetowych
Oszustwa w sklepach internetowych
Oszustwa na SMS-y o odłączeniu prądu
Oszustwa na SMS-y o odłączeniu prądu
Newsletter wyłudzający dane
Newsletter wyłudzający dane
Kobieta przechytrzyła oszustów i ich metodę "na wnuczka"
Kobieta przechytrzyła oszustów i ich metodę "na wnuczka"
Uwaga! TVN. Jak działają scammerzy
Uwaga! TVN. Jak działają scammerzy
Oszustwa na SMS-y od kurierów
Oszustwa na SMS-y od kurierów

Jakość paliwa w Polsce

Pierwsze kontrole jakości paliwa w Polsce zostały przeprowadzone w 2003 roku. Wyniki pokazały, że około 30 proc. próbek paliwa nie spełniało norm jakościowych. Obecnie jest zdecydowanie lepiej. Przykładowo, w jednych z ostatnich badań przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową tylko 16 próbek z 1 554 nie spełniało wymaganych norm. To tylko 1,03 % całej sprawdzonej grupy.

Na czym polega "chrzczenie paliwa"?

W przypadku benzyny bezołowiowej najczęściej występującym problemem jest zaniżona liczba oktanowa lub zbyt duża zawartość etanolu i związków organicznych. Pierwszy parametr powoduje spalanie stukowe, a pozostałe dwa mają szkodliwy wpływ na przewody paliwowe i uszczelki w układzie paliwowym pojazdu.

Olej napędowy jest badany pod kątem tzw. stabilności oksydacyjnej, która ma wpływ na powstawanie osadów w zbiorniku. Im więcej osadów, tym większe ryzyko zniszczenia stosunkowo delikatnego i kosztownego układu wtryskowego w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych.

Paliwo kiepskiej jakości jest więc nie tylko oszustwem, na którym tracimy pieniądze, ale również potencjalną przyczyną awarii samochodu. A ich naprawy również bywają bardzo drogie.

podziel się:

Pozostałe wiadomości