Fałszywy ser i alkohol bez procentów, czyli oszustwa restauratorów. "W drinku była tylko parasolka"
Urząd Ochrony Konkurencji i konsumentów wziął pod lupę restauracje w miejscowościach turystycznych oraz punkty gastronomiczne na stacjach paliw i dworcach. Wyniki kontroli są zatrważające. Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK, goszcząc w Dzień Dobry TVN wyjaśniała, jak jesteśmy oszukiwani i jak możemy się przed tym bronić.
Firmy fałszują składy odzieży. Co druga badana rzecz w laboratorium miała nieprawdziwe informacje na metkach
Z ostatnich badań wynika, że kilka firm fałszuje informacje dotyczące materiałów, z których produkuje ubrania. W wielu przypadkach konsumenci kupowali odzież z innych tkanin niż deklarowane. O komentarz poprosiliśmy Małgorzatę Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz prof. Michała Puchalskiego z Wydziału Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów z Politechniki Łódzkiej.
Co zrobić, gdy dzwoni do nas Klara Sobieraj? "Jest to sytuacja niedopuszczalna"
Klara Sobieraj jest najbardziej znienawidzoną postacią w Polsce. Dzwoni do wszystkich, często o nieludzkich porach. W jakim celu się kontaktuje i dlaczego jest tak bardzo nielubiana? Jak się zachować, kiedy już odbierzemy od niej telefon? O tym mówiła w Dzień Dobry TVN Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.
UOKiK zachęca do zgłaszania podejrzanych zachowań influencerów. Jak to zrobić?
Jeszcze w 2021 roku UOKiK zdecydował przyjrzeć się działalności influencerów. Urząd zachęca do zgłaszania przypadków nieuczciwych praktyk i promowania tzw. "scamów". Jak to zrobić?
Kary dla nieuczciwych sprzedawców. Jak nie dać się oszukać na pokazach handlowych?
Sprzedaż produktów po zawyżonych cenach w trakcie pokazów lub w domach, zazwyczaj seniorów, to wciąż powracający temat. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił położyć kres takim praktykom. Kary są naprawdę wysokie.
Przy kasie drożej niż na półce? "Zawsze mamy prawo do korzystniejszej ceny"
Co drugi sklep wprowadza swoich klientów w błąd. Jak tłumaczy prezes UOKiK, często zdarza się, że wyższe ceny na paragonie wynikają z braku doświadczenia początkujących przedsiębiorców. Niestety nie brakuje także oszustów, którzy żerują na naiwności konsumentów. W takiej sytuacji prawo stoi po stronie konsumenta.
UOKiK przetestował pieluchy. "Wyniki badania okazały się dużym zaskoczeniem"
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę pieluchy dziecięce dostępne w sklepach sieciowych, lokalnych i dyskontach. UOKiK przetestował dziesięć ich rodzajów. Które z nich otrzymały najwyższe noty?
Toksyczny związek w zabawkach dla maluchów. Wyniki kontroli inspekcji
Inspekcja Handlowa skontrolowała dwanaście modeli zabawek dla dzieci poniżej trzech lat, m.in. książeczki do kąpieli czy kostkę do gry. Część z nich zawierała niedozwolone stężenie toksycznego przy połknięciu fosforanu tris. W przypadku niektórych modeli stwierdzono braki formalne.
Świąteczne prezenty przez Internet. Jak nie dać się oszukać?
Boże Narodzenie coraz bliżej. Coraz więcej osób zamawia świąteczne prezenty przez Internet. Warto jednak upewnić się, kto jest sprzedawcą i za co odpowiada. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę, żeby nie stracić pieniędzy.
Magiczna pościel za jedyne 10,5 tys. zł? Prezes UOKiK wyjaśnił, jak firmy naciągają na drogie rzeczy
Niektóre firmy naciągają konsumentów – w tym emerytów - na zakup drogich rzeczy, które te osoby de facto nie potrzebują – garnki, materace, koce. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny w programie opowiedział, jak uchronić się przed takimi praktykami oraz czy mamy możliwość odstąpienia od umowy.
Sprzęty do manicure pod lupą inspektorów. Sprawdź, które urządzenia są bezpieczne
Piękne, zdrowe i wypielęgnowane paznokcie to marzenie wielu kobiet. Coraz częściej panie oddają swoje dłonie w ręce specjalistek i odwiedzają salony manicure. Kupują też specjalistyczne urządzenia do stosowania w domu. Sprzęt do pielęgnacji paznokci postanowiła sprawdzić Inspekcja Handlowa. Niestety, wyniki kontroli mogą niepokoić. Używasz urządzeń do hybrydy? Sprawdź, na co powinnaś zwrócić uwagę.
Jak uniknąć finansowego oszustwa? "Sprawdzaj, czytaj, pytaj"
W trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję. Oszuści doskonale wiedzą, jak wykorzystać społeczny niepokój i niepewność. Oferują atrakcyjne oferty, obiecujące zysk na wysoki procent, które potem okazują się finansowym fiaskiem. Uważać należy też na podejrzane usługi dotyczące ochrony zdrowia lub leczenia. To dotyczy zwłaszcza osób starszych. Zobacz, jak nie stracić pieniędzy.
Wakacje bez problemów. Jak się uchronić przed przykrymi niespodziankami?
Wakacje w pełni. Podczas urlopu chętnie odwiedzamy okoliczne restauracje i bary oraz korzystamy ze środków transportu. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem. Jakie przykre niespodzianki mogą nas spotkać w czasie letnich wyjazdów? Jak się przed nimi chronić? Sprawdź porady UOKiK-u.
Niektóre polskie firmy stosują opłatę covidową. Prezes UOKiK: "Waha się ona od 10 do nawet 350 zł"
Według informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów część przedsiębiorstw usługowych wprowadziło tzw. opłatę covidową. Co to takiego? Czy są one legalne?
Badania UOKiK: co 5. maska antysmogowa nieskuteczna
Coraz więcej osób kupuje maski antysmogowe. Niestety niektóre z nich, jak wykazały badania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nie spełniają wymogów i wcale nas nie chronią przed szkodliwymi pyłami. Do Dzień Dobry TVN zaprosiliśmy rzeczniczkę UOKiK Małgorzatę Cieloch, aby zapytać, na co zwracać uwagę przy zakupie maski, by potem mieć pewność, że rzeczywiście będzie nas chroniła przed smogiem i czy nieskuteczne maski zostały wycofane ze sprzedaży.
Na zlecenie UOKiK Inspekcja Handlowa skontrolowała 70 proc. sklepów i hurtowni rybnych. Aż w 70 proc. Wykryto nieprawidłowości. Wśród sprawdzanych ryb znaleziono m.in. łososia "z zażółceniami i o tranowatym smaku" oraz "mazistego" mintaja. Jakie jeszcze nieprawidłowości wykryto? O komentarz do tych wyników poprosiliśmy gościa Dzień Dobry TVN Agnieszkę Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na co zwracać uwagę przy zakupie ryby? Czy ryby szybko się psują?
Nie zawsze dania, które zamawiamy w restauracjach spełniają nasze oczekiwania. Czy można je wtedy reklamować? Kiedy najlepiej zareklamować podane jedzenie? Czego można żądać od restauratora? A jak wygląda sprawa reklamacji w przypadku źle zrobionej usługi w zakładzie fryzjerskim? Z kim kontaktować się w sprawie reklamacji? O tym gość Dzień Dobry TVN Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.