Oszustwo "na pracownika banku" - na czym polega? Jak przebiega rozmowa?
– To oszustwo jest bardzo cwane. Przestępcy idealnie imitują to, jak działają infolinie banku – mówi ekspert. Oto jak przebiega rozmowa z przestępcą podającym się za pracownika banku:
- Złodziej dzwoni z podrobionego numeru telefonu infolinii naszego banku.
- Przestępca, podszywając się pod pracownika banku, cytuje poprawnie nasze dane osobowe plus ostatnie cztery cyfry katy płatniczej – ma je z wycieków danych, które pochodzą ze sklepów internetowych, w których robiliśmy zakupy.
- Następnie przestępca mówi, że nasze urządzenie jest zainfekowane. Informuje, że dział bezpieczeństwa banku wykrył fałszywy przelew na konto oszusta, którego już namierzono i dzwoni, by pomóc zabezpieczyć środki.
- Złodziej może zadzwonić, podać się za pracownika banku i poprosić o zainstalowanie specjalnej aplikacji na komputerze lub telefonie i w ten sposób pozyskać login do bankowości elektronicznej.
- Aby przeprowadzić "zabezpieczenie", nakłania do instalacji specjalnej aplikacji, kłamiąc, że to aplikacja banku.
Jak chronić się przed oszustwem na pracownika banku?
– To jest niestety jedno z takich oszustw, w przypadku którego lepiej reagować, zanim do niego dojdzie niż po, ponieważ tak naprawdę to my sami siebie okradamy, bo to my wykonujemy wszystkie transakcje na urządzeniu i potwierdzamy je kodami. Z punktu widzenia banku nie mamy więc podstaw do reklamacji.
Jak można się chronić? – Kluczowa zasada: jeśli zadzwoni ktokolwiek z banku, momentalnie się rozłączamy się i sami wybieramy numer do infolinii banku. (...) Wtedy mamy kontrolę nad tym, z kim faktycznie rozmawiamy – radzi ekspert.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki zobaczysz w player.pl.
Zobacz także:
Jest wyrok dla mężczyzny, który spowodował śmierć Roberta Brylewskiego. Co zdecydował sąd?
Miał udawać szefa tajnych służb i oszukać kilka kobiet. Grozi mu więzienie
Autor: Magdalena Zamkutowicz