Gender to słowo niezwykle popularne w ostatnich czasach, często używane jednak w błędnym znaczeniu i w wypowiedziach o wydźwięku pejoratywnym. Współcześnie często nadużywane w nieadekwatnych kontekstach stało się wyznacznikiem przemian i liberalizacji czasów współczesnych. Płeć kulturowa (gender) jest jednak w rzeczywistości czymś innym.
Metoda sześciu kapeluszy myślowych stworzona została przez maltańskiego psychologa, lekarza Edwarda de Bono. Od momentu wydania w 1985 roku książki o tytule „Sześć kapeluszy myślowych” zyskała wielką popularność oraz wiele zastosowań, głównie w zarządzaniu, nauczaniu i podczas różnorodnych szkoleń.
Motywowanie pracowników to kwestia, która powinna być w przedsiębiorstwach priorytetem, ale w praktyce jest ona często zaniedbywana. Niedostrzeganie znaczenia motywowania pracowników odbija się na kondycji firmy – jej efektywności, wynikach finansowych, strukturze zatrudnienia, więc na tzw. twardych wskaźnikach. Problem w tym, że nierzadko trudno ten związek wykazać. Jak motywować pracowników i jakich błędów w motywowaniu unikać.
Homoseksualizm to nawiązywanie relacji romantycznych oraz seksualnych między osobami tej samej płci. Obok hetroseksualizmu oraz biseksualizmu, homoseksualizm uznawany jest za jedną z trzech głównych orientacji seksualnych. Na pytania dotyczące homoseksualizmu odpowiadała w Dzień Dobry TVN seksuolog Izabela Jąderek.
Poczucie winy to zwykle znak od sumienia, że zrobiliśmy coś złego. Ale czy zawsze? Okazuje się, że poczucia winy doświadcza każdy niezależnie od tego, czy robił coś złego czy nie. Czy istnieje coś takiego jak patologiczne poczucie winy? Jak uwolnić się od poczucia winy?
Dom, który do tej pory tętnił życiem, problemami i sukcesami dzieci, po ich wyprowadzce nagle staje się niesamowicie cichy. Moment ten jest zawsze trudny dla rodziców. Syndrom pustego gniazda dotyka naprawdę dużą grupę rodziców. Warto, aby uświadomili sobie oni, że zamknięcie jednego etapu w życiu oznacza rozpoczęcie nowego.
Rewolucja seksualna, zmiany w wizerunku obu płci, a także przemiany społeczno-kulturowe sprawiły, że media zaczęły upowszechniać wizerunek samowystarczalnej kobiety i nowego typu mężczyzny. Jednocześnie dotychczasowe stereotypy płciowe powoli zaczęły zanikać. W ten sposób pojawiło się pojęcie kryzysu męskości.
Pożeracze czasu są kradną naszą uwagę, przez co tracimy cenne minuty na robienie rzeczy bez znaczenia. Najpopularniejszym pożeraczem czasu wolnego jest oglądanie telewizji.
Kto nie chciałby mieć pracy, w której robiłby dokładnie to, co lubi? Oczywiście w praktyce nie zawsze jest to możliwe i nie wszystkie zadania, jakie wykonujemy, okazują się czystą przyjemnością. Najwytrwalszym zdarza się popadać w rutynę i zmagać z zadaniami, które ich irytują bądź sprawiają trudność. To często wywołuje stres przed pracą. Z jego powodu nie mamy ochoty podejmować swoich obowiązków kolejnego dnia i praca staje się prawdziwym koszmarem.
Psychologia to jeden z najczęściej wybieranych kierunków studiów w Polsce. Możliwości zawodowe po ukończeniu tego kierunku są dosyć duże, chociaż wiele zależy od wybranej specjalizacji oraz odbytych praktyk i staży jeszcze w trakcie studiów.
Większość z nas słyszała o mocy pozytywnego myślenia, jednak nie każdy jest w stanie w nią uwierzyć. Wątpliwości, czy rzeczywiście pozytywne myślenie wszystko odmieni, mają swoje podstawy. Wiele zależy od tego, jakie działania będą im towarzyszyć. Co ciekawe, optymiści mają swój dzień, który przypada 21 sierpnia - to Światowy Dzień Optymisty.
Rodzina patchworkowa to model rodziny coraz bardziej popularny w Europie zachodniej. Rodzina patchworkowa składa się z dwojga partnerów, którzy zwykle są po rozwodzie i posiadają dzieci z poprzednich małżeństw. Sytuacja może się dodatkowo skomplikować, kiedy w rodzinie patchworkowej pojawi się wspólne dziecko partnerów. Jak poukładać życie rodziny, by nikt nie poczuł się pokrzywdzony?
Koulrofobia to lęk przed klaunami, którego geneza jest bardzo złożona. Tak jak wszystkie fobie, także i ten irracjonalny lęk jest zaburzeniem nerwicowym, który można leczyć za pomocą psychoterapii. Lęk przed klaunami jest znany badaczom oraz psychologom od wielu lat.
Terapia dla par bywa ostatnią deską ratunku dla niejednego związku. Jeśli obie strony są zmotywowane, otwarte i gotowe do podjęcia wysiłku, może to przynieść znakomite rezultaty. Warto jednak pamiętać, że celem terapii nie jest ocalenie relacji za wszelką cenę. Chodzi w niej o to, by zrozumieć przyczynę kryzysu, przepracować problemy i wspólnie podjąć decyzję co do przyszłości związku.
Zbigniew Lew-Starowicz to najbardziej rozpoznawalny i popularny polski seksuolog. Napisał setki publikacji poświęconych seksualności. Jedne z nowszych pozycji to „O kobiecie”, „O mężczyźnie”, „O miłości” i „O rozkoszy”. Poznajmy najważniejsze teorie „pana od seksu”.
Depresja w dzisiejszych czasach zbiera coraz większe żniwo i choruje na nią coraz więcej osób. Dystymia jest jedną z jej odmian i dotyczy nawet do 5% procent społeczeństwa, w tym głównie kobiet.
Komunikacja intrapersonalna towarzyszy nam od najmłodszych lat. Intrapersonalną komunikację często określa się dialogiem ze sobą samym. Jest to jednak pojęcie znacznie szersze, gdyż wyróżniamy także intrapersonalną inteligencję i możemy mówić o umiejętnościach intrapersonalnych. Na czym one polegają?
Kondolencje to sposób na wyrażenie żalu i współczucia wobec osoby, która przeżywa trudne chwile. Jak to zrobić w odpowiednio?
Złość, podobnie jak radość, smutek, lęk czy gniew, jest reakcją na konkretny bodziec. To trudna emocja, niepożądana i nieakceptowana społeczne. A jednak pojawienie się złości to dla nas pewnego rodzaju informacja: sygnał, że przekroczone zostały nasze granice lub pojawiło się zagrożenie. Nie chodzi więc o to, by ją tłumić – raczej o to, by rozpoznawać emocje i wyrażać je w odpowiedni, a nie destrukcyjny sposób. O złości rozmawialiśmy w Dzień Dobry TVN z pisarką Katarzyną Lengren i psycholog dr Ewą Jarczewską-Gerc.
Umiejętność komunikacji w zespole stanowi jeden z częstszych i ważniejszych wymogów pracodawców. Skuteczna komunikacja w zespole polepszy morale pracowników, zwiększy chęci do pracy, ale także poprawi efektywność pracy. Dlaczego komunikacja w pracy zespołowej jest tak ważna i co należy zrobić, by efektywnie komunikować się w zespole? O tym, jak ułożyć sobie dobre stosunki w pracy, radzili w Dzień Dobry TVN: Miłosz Brzeziński psycholog biznesu i Katarzyna Niezgoda - headhunter
Komunikowanie się w organizacji jest procesem, który może przebiegać w różny sposób. Aby nauczyć się, jak najbardziej efektywnie komunikować w organizacji, warto poznać rodzaje komunikacji w organizacji (pionowe, poziome, formalne, nieformalne). Łatwiej wówczas będzie nam sprostać barierom komunikacyjnym w organizacji, które naturalnie mogą wystąpić.
Mniejsze lub większe, błahe lub poważniejsze, krótkotrwałe lub takie, które doskwierają nam od dłuższego czasu – w każdym związku pojawiają się trudności. Nawarstwiające się kłopoty, z którymi nie umiemy sobie sami poradzić, to dobry powód, by skorzystać z pomocy specjalisty. Jak rozwiązywać problemy w związku?
Czy każde zwlekanie z podjęciem działania lub decyzji to prokrastynacja? Jakie są jej przyczyny i jak wpływa ona na nasze życie? Czy z prokrastynacją można walczyć? Podpowiadamy, jak sobie poradzić z problemem, który powoli staje się plagą społeczną.
Komunikacja w biznesie to bardzo ważny element, od którego zależy powodzenie projektu. Wyróżniamy wiele rodzajów komunikacji biznesowej i możemy wskazać na wiele funkcji, jakie pełni komunikowanie się w biznesie. Przedstawiamy, co warto wiedzieć o skutecznej komunikacji w biznesie.
Skacze z kwiatka na kwiatek, nie potrafi zagrzać miejsca u boku jednej partnerki. Typowy kobieciarz, zawsze gotowy na nowe podboje. Jednak czasem, zaślepione, nie widzimy tego na pierwszy rzut oka. Istnieją jednak pewne cechy kobieciarza, które możemy zobaczyć po wnikliwej obserwacji.
Kłótnie w związku przytrafiają się niemal każdej parze. Zwykle jednak nie zwiastują one jego końca, a jedynie przejściowe kłopoty. Wiele zależy od tego, jak rozwiążemy daną sytuację i jak omówimy problemy w związku z partnerem.
Kompromis to słowo, które zna większośc z nas, jednak często nie wiemy dokładnie, co ono oznacza. Jeszcze trudniej nam odpowiedzieć na pytanie, jak osiągnąć kompromis w związku. Kiedy takie rozwiązanie jest potrzebne i jak sprawić, by każda ze stron była z niego zadowolona?
Temat wydaje się banalny, ale w rzeczywistości wcale takim nie jest. Co to w ogóle znaczy, że rozmowa jest konstruktywna? Jak przeprowadzać takie dialogi? Czy są one sposobem na rozwiązywanie konfliktów?
Motywacja kojarzy nam się zazwyczaj z pracą – z rekrutacją do niej (wysyłanie swojego listu motywacyjnego) lub ze stymulacją do wykonywania swoich obowiązków. Co tak naprawdę oznacza pojęcie „motywacja”? Jak się zmotywować, aby wydajnie pracować?
Każdy wie, że pewność siebie pomaga w życiu i przydaje się zarówno w wielu codziennych sytuacjach, jak i w odnoszeniu sukcesów zawodowych. Jednak nie każdy ma świadomość, że można zwiększyć pewność siebie. Warto nad tym pracować! W jaki sposób?