Zdrowie

Jak poradzić sobie z wybudzaniem w środku nocy? Poznaj wskazówki specjalisty

Zdrowie

Autor:
Aleksandra
Matczuk
Wybudzanie w środku nocy
Wybudzanie w środku nocyDzień Dobry TVN
wideo 2/7

Regularne przebudzanie w środku nocy to problem, którego nie należy ignorować. Przerywany sen może negatywnie wpłynąć na samopoczucie w ciągu dnia. Dlaczego się przebudzamy? Kiedy może to być objawem czegoś poważniejszego? O tym w Dzień Dobry TVN mówił dr Tadeusz Piotrowski z Pracowni Badań nad Snem.

Jakie są przyczyny nocnego wybudzania?

Nocne wybudzanie to problem, z którym mierzy się wiele osób. Budzimy się o 2-3 w nocy i przez kilkadziesiąt minut nie możemy ponownie zasnąć. Dlaczego właśnie o tej porze?

- Mamy w sobie coś takiego jak oś stresu. Jest to taki system hormonów, układu nerwowego, który przygotowuje nas do działania w ciągu dnia. On normalnie aktywizuje się gdzieś około 2-3 w nocy i nasz sen się spłyca. Wyobraźmy sobie sytuację, że się nadmiernie sam uruchamia albo różne bodźce w ciągu dnia go uruchamiają. Napięcie mięśniowe rośnie, tętno rośnie, pocimy się, jesteśmy rześcy - to powoduje spłycenie snu i się wybudzamy - tłumaczy dr n. med. Tadeusz Piotrowski.

Co zrobić, gdy wybudzimy się w nocy? Specjalista proponuje prostą metodę.

- Normalnie wieczorem, jak mamy problemy z zaśnięciem, to zalecamy 15 minut wstać i czymś przyjemnym się zająć. Tu jest inaczej - nie wstajemy. Dalej sobie leżymy, ale nie patrzymy w sufit, tylko zalecamy jakiś audiobook, nie muzyka. (...) Trzeba zająć głowę jakąś treścią - radzi gość Dzień Dobry TVN.

Jak uniknąć nocnego przebudzania?

Zdaniem eksperta, pomocne będzie odreagowywanie stresu, na przykład poprzez systematyczne, różnorodne ćwiczenia. Istotna jest także pora jedzenia.

- Ważne, aby nie objadać się na noc, ale też nie kłaść się na czczo. Jakaś drobna lekka przekąska też jest dobra, żeby nie mieć pustego żołądka - podkreśla dr Tadeusz Piotrowski. Wieczorem powinno się również ograniczyć używanie smartfonu.

- To jest niebieskie światło. Pasmo niebieskie w świetle widzianym to jest coś, co budzi nasz zegar biologiczny, (...) dlatego mamy doleżeć do zwykłej pory wstawania, która ma być stała. To jest podstawowa zasada fizjologii snu, czyli stała pora opuszczania łóżka i kontakt ze światłem, ale nie ze smartfonem - podkreśla nasz rozmówca.

Kiedy nocne wybudzanie może być objawem czegoś poważniejszego? - Jeżeli to trwa dużej niż 2 tygodnie i czujemy, (...) że rzeczy przestają nasz cieszyć, nie czujemy motywacji do działania to jest sygnał, że chyba nas to trochę przeciążyło - podsumowuje ekspert.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Aleksandra Matczuk

Źródło zdjęcia głównego: Wojciech Olkuśnik/East News

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości